توسعه جاسک درسایه حمایت دولت ومشارکت بخش خصوصی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه جاسک درسایه حمایت دولت ومشارکت بخش خصوصی /گ

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

توسعه جاسک درسایه حمایت دولت ومشارکت بخش خصوصی
دولت تدبیر وامید در اولین سفر استانی خود به هرمزگان دراسفندماه 92 دست روی توسعه و آبادانی جاسک و توسعه ساحل مکران گذاشت وآن را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در شرق کشور اعلام کرد
فارغ ازموضوع محرومیت هایی که شرق هرمزگان بویژه در حوزه بشاگرد ، جاسک ، سیریک ، میناب ورودان دارند اما استعدادهای فراوان توسعه با توجه به نیروهای کار جوان ، آب، زمین های کشاورزی و دریا دراین مناطق موج می زند که تاکنون ازآن چندان بهره برداری نشده وتمام توسعه در بندرعباس مرکز استان دیده شده است.
هم اکنون بندرعباس به عنوان یک شهر بندری وکیش وقشم همچنان در توسعه پیشتاز هستند ولی مناطق دیگراستان هرمزگان با وجود توانمندی وبکربودن درسه دهه گذشته یادی از آنها نشده وفاصله زیادی از نظر آبادانی با مرکز استان دارند.

این موضوع باعث شده که نیروی کار وجوان به سمت بندرعباس و قشم وکیش برای اشتغال هجوم بیاورد واین شهرها را بیش از ظرفیت آن توسعه پیدا کند وصد البته با برنامه ریزی می تواند فشار جمعیت وتقاضای جویای کار را به شهرهای دیگر بویژه منطقه ویژه اقتصادی جاسک گسیل داد.

جاسک از گذشته ظرفیت هایی ازجمله نزدیک بودن به دریای عمان وساحل مکران، داشتن سد جگین با ظرفیت 300میلیون مترمکعب آب ، نیروی کار دربخش های مختلف داشته که با کمک شهرهای همجوارمیناب ، بشاگرد ، رودان وسیریک خود بطور حتما می تواند به سرعت توسعه پیدا کند.

این شهرستان هم اکنون دارای فرودگاه و نیروی دریایی ارتش بوده که با ورود سرمایه گذاران ، پروازهای هوایی ازاین شهرستان با سایر نقاط کشور رونق می گیرد و رفت وآمد برای سرمایه گذاری و اجرای طرحهای بزرگ شتاب خواهد گرفت.

از سوی دیگر اعلام منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت حرکتی روبه جلو برای توسعه وآبادانی جاسک بوده و از حالت بن بست و محرومیت که هم اکنون آن را یدک می کشد خارج می شود.

البته تلاش های دولت و بخش خصوصی بایستی به سمت توسعه در بخش های مختلف ازجمله تکمیل راه دوبانده میناب به جاسک ، انتقال آب از سد جگین برای شرب وکشاورزی، بهبود وضعیت بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)، ساماندهی شترهای سرگردان در محور سیریک به جاسک ، توسعه مراکز دانشگاهی با رویکرد جذب دانشجو متناسب با نیاز منطقه ، توسعه بندر ودریانوردی وشیلات رفع محرومیت درروستاها ،احداث راه آهن وفعال شدن فرودگاه جاسک برای ترددهایی هوایی بیشتر معطوف باشد.

احداث بندرجدید برای حمل ونقل دریایی بویژه در زمینه صادرات وواردات کالا در شرق کشور نیازاساسی کشور بوده وبار ترافیکی از بندر شهید رجایی و باهنر بندرعباس هم کاهش می دهد وبا اتصال به راه آهن سراسری سرعت توسعه این بندر را بیشتر می کند.

این نکته هم توجه شود تعریف منطقه آزاد اقتصادی به نحوی باشد که مردم خود منطقه ازاین توسعه سود ببرند وتنها شاهد ونظار این نباشند که سرمایه گذاری کلان صورت بگیرد ولی آنها نتوانند نقشی داشته باشند.

از سو دیگر مردم جاسک از تبدیل شدن این شهرستان به منطقه ویژه اقتصادی ابراز خوشحالی کرده ومی گویند: زمانی جاسک منطقه دور افتاده برای کشور بود و اکنون کانون توجه مسوولان به این خطه شده واین نشان می دهد که مسوولان به فکر مناطق دور دست هستند.

یکی ازشهروندان جاسک می گوید: اگر قرار توسعه رخ دهد بایستی در همه زمینه ها باشد تا ما مردم مثل مناطق آزاد در رفاه آسایش باشیم وسختی های گذشته را فراموش کنیم.

ارشد صدیقی گفت: دولت وتدبیر امید واقعا نقطه خوبی از کشور یعنی جاسک را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد که ساحل آن دست نخورده وفضای خوبی برای سرمایه گذاری دارد و مردم در انتظار یک تحول بزرگ هستند.

یکی دیگر از شهروندان جاسک هم با اشاره به اینکه دولت نیز بانوان هم با واگذاری مسوولیت های بزرگ در توسعه کشور مشارکت داده گفت: وقتی شنیدم جاسک به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام شده زمزمه امید در دلم پا گرفت وامیدوار شدم که روزی برسد که جاسک هم یک منطقه توسعه یافته ونقش زنان همپای مردان باشد.

فرخنده اسماعیلی ادامه داد: هم اکنون اقدام هایی برای توسعه جاسک شروع شده ولی با منطقه ویژه اقتصادی بطور مسلم سرمایه گذاری ها افزایش و رونق این منطقه هم فزونی می یابد وازاین طرح دولت تدبیر وامید استقبال کرده وبه آینده امیدواریم.

فرماندار جاسک گفت:این شهرستان که 300کیلومتر با بندرعباس مرکز استان هرمزگان فاصله دارد هم اکنون صید آبزیان و کشاورزی به عنوان دو منبع مهم درآمدی برای مردم محسوب می شود که با سرمایه گذاری های کلان می توان درتوسعه آن نقش داشت.

علی سالاری افزود: جاسک یک منطقه بکر ودست نخورده از لحاظ سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ازجمله نفت وگاز، فرآوری و پردازش کالا برای صادرات، انبار ونگهداری کالاها ، توسعه بندر وشیلات ، کشاورزی است که نوید بخش آینده ای روش را رقم می زند.

استاندارهرمزگان دراین باره می گوید: دراسفندماه 92 که دکتر روحانی وهیات دولت به این استان سفر داشته واز جاسک بازدید کردند پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به ایشان داده شدکه مورد موافقت قرار گرفت ودوهفته پیش هم در هیات دولت این موضوع تصویب شد.

جاسم جادری افزود: به معنای واقعی ای هرمزگان دربخش های زیادی از محرومیت رنج می برد ودرگذشته تلاش های زیادی برای توسعه همه استان صورت نگرفته لذا دولت تدبیر وامید بنا گذاشته مناطقی که قابلیت توسعه دارند زودتر موتور توسعه آنها را به حرکت دربیاورد و جاسک در هرمزگان ازاین مناطق است که چارچوب اجرایی آن آغاز شده است.

استاندار هرمزگان ادامه داد:توسعه وآبادانی شهرستان جاسک ونشان دادن چهره موفق و ملی در کارنامه دولت تدبیر وامید با مشارکت وهمدلی مردم بویژه بخش خصوصی امکان پذیر است.

جاسم جادری افزود: شهرستان جاسک به عنوان کانون توجه مسوولان نظام قرار گرفته وبا تصویب آن به عنوان منطقه ویژه تلاش های ما بایستی زیاد تر شود تا این منطقه به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: دولت در ایجاد زیر بنا ها منطقه وِیژه اقتصادی جاسک تلاش می کند، اما نقش اساسی مردم در در توسعه و پیشبرد امور وفعالیت در حوزه های مختلف می توانند داشته باشند.

استاندارهرمزگان یاد آورشد تبدیل شهرستان جاسک به منطقه ویژه اقتصادی روزهای گذشته مورد تصویب دولت قرار گرفت و این موضوع وظیفه مدیران استان و بویژه مسوولان شهرستانی را سنگین تر می کند.

جادری اظهار امیدواری کرد با انتخاب فرماندار جدید جاسک بدون دغدغه وحاشیه بتواند با همکاری و مشارکت همه مردم و سرمایه گذاران در تسریع روند رو به رشد منطقه و تحقق برنامه های در نظر گرفته شده منشا خدمات ارزشمند باشد وبرنامه ها و سیاست های دولت تدبیر وامید درشتاب گرفتن منطقه ویژه با همکاری، وحدت و هم دلی جاسک را به جایگاه واقعی برسانیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اسفندماه 92در اولین سفر استانی خود به هرمزگان، شهرستان جاسک به عنوان ویژه اقتصادی اعلام کرد دو هفته پیش این موضوع به تصویب هیات دولت رسید وهم اکنون این استان دارای مناطق ویژه اقتصادی خلیج فارس ، مجتمع شهید رجایی ، فولاد ، آلومینیوم ، کشتی سازی ، انرژی بر پارسیان و جاسک و دو منطقه آزاد تجاری کیش وقشم است.

شهرستان جاسک با 51هزار نفر در300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و شغل عمده مردم صیادی وکشاورزی است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید