دل به دریا نزدن و صیاد شدن /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دل به دریا نزدن و صیاد شدن /گ

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۸ بازدید

دل به دریا نزدن و صیاد شدن
صیاد بدون اینکه دل به دریا بزند و هزینه و خطر کند در کنار ساحل تور می اندازد و به انتظار ماهیان می نشیند، این روش سنتی به «مشتا » مشهور است.
صید مشتا یکی از انواع روش های صید آبزیان در سواحل جنوب کشور بویژه هرمزگان است که صیادان از اول خرداد ماه اقدام صید به این روش سنتی در کنار ساحل می کنند.

دراین روش صید ، صیادان چوب هایی به طول حداقل سه تا چهار متر درحالی که توربه دور آن کشیده اند بصورت مربع یا مستطیل در کنار ساحل نصب می کنند که براثرمد آب،آبزیان به سمت ساحل حرکت می کنند و وارد این تور می شوند و با جزر آب ، ماهیان امکان بازگشت به دریا پیدا نمی کنند ودراین تور گرفتار صیاد می شوند.

این روش که سالهای سال در ساحل هرمزگان اعم از بندرعباس ، میناب ، جاسک ، قشم ، بندرلنگه و پارسیان مرسوم بوده یکی از شیوه های راحت در امر صید وصیادی است که صیاد بدون اینکه دل به دریا بزند و هزینه و خطر کند در کنار ساحل با ایجاد مشتا به انتظار به تور انداختن ماهیان می نشینند.

صید به روش مشتا، بیشتر ماهیان مهاجر کرانه ای مثل بیا ، گواف و حتی میگو و خرچنگ را گرفتار می کند.

یکی از ویژگیهای این نوع صید راحتی و کم هزینه بودن آن است که با سرمایه اندک امکان صید آبزیان را برای صیادان فراهم می کند و روزی خود را از دریای بی کران می گیرند و گذران زندگی می کنند.

اما از نقاط ضعف این روش صید درهم، وارد شدن انواع آبزیان به داخل تور است که برخی از این آبزیان راصیادان دوباره به دریا می ریزند وموجب هدر رفتن منابع دریایی و جبران ناپذیراست.

از دیگرنقاط ضعف این گونه صید، ورود انواع زباله ومواد زاید به داخل تور مشتا است.

برخی از آبزیان زینتی و برخی نوزاد و بسیاری هم غیر خوراکی مثل آنواع آبزیان مرکب ، مارماهی ، حلزون ها و سایر موجودات وقتی آب از ساحل به سمت دریا عقب نشینی کرده و اینها نتوانستند به دریا برگردند همراه سایر آبزیان تلف می شوند و تنها برای پودر ماهی قابل استفاده است.

یک محقق که درباره صید مشتا تحقیق کرده می گوید: کفال خاکستری(Mugil cephalus) متعلق به خانواده کفال ماهیان (Mugilidae) توسط تورهای پره و ابزار صید انتظاری در آبهای ساحلی و خورهای هرمزگان صید می شود.

حسن اکبری می افزاید: به منظور بررسی این گونه و تعیین فراوانی آن در ترکیب صید توسط مشتا، 14 مشتا در مناطق بندرعباس و حومه آن و نیز جزیره قشم و بندرخمیر انتخاب و عملیات نمونه برداری به صورت ماهانه انجام شد.

وی ادامه داد: نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه، زیست سنجی شده و توسط منابع موجود شناسایی شده در این بررسی مشخص شد که گونه M. cephalus در میان سایر ماهیان خوراکی صید شده در مشتاها، درصد وزنی و درصد فراوانی 33/1 و 19/0 را به ترتیب به خود اختصاص داده است.

وی یاد آورشد: همچنین مشخص شد که این ماهی در میان گونه های دیگر کفال ماهیان، درصد فراوانی کمتری (پنج درصد) داشته و بطور معمول در اندازه های کوچک و جوان یعنی 13 تا 15 سانتیمتری در مشتا صید می شود که همگی نیز نابالغ بوده و در این تحقیق بیشترین وفور این ماهی در اسفند ماه بدست آمد که نسبت به ماههای دیگر در ترکیب صید مشتا فراوانتر بوده است.

رییس امور صید شیلات هرمزگان دراین باره می گوید: فعالیت صید به روش مشتا و صید هامور ماهیان از اول خردادماه امسال برای صیادان آزاد شده و صیادان می توانند با رعایت اصول قانونی نسبت به صید خود اقدام کنند.

مسعود افزود: روش صید مشتا و هامور ماهیان از 16فروردین تا پایان اردیبهشت هر سال به منظور حفظ و بازسازی ذخایر گونه های تجاری و ارزشمند آبزیان در زمان تخم ریزی از سوی اداره کل شیلات هرمزگان ممنوع است.

وی بااشاره به وجود 22 بندرصیادی و بیش از 28 هزار صیاد درهرمزگان گفت: استان هرمزگان در سال با صید 188 هزار تن انواع آبزیان رتبه نخست صید در کشور را دارد.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید