نگاهي به وضع آبزي پروري در شهرستان مهاباد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نگاهي به وضع آبزي پروري در شهرستان مهاباد /گ

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

نگاهي به وضع آبزي پروري در شهرستان مهاباد
اگرچه پرورش صنعتی شیلات در آذربایجان غربی سابقه کمی دارد و به سال های اخیر برمی‌گردد ولی رشد این صنعت در استان به گونه‌ای با شتاب پیش رفته که مقام نخست آبزی پروری را در میان استانهای غیر ساحلی به خوداختصاص داده است .

آذربایجان غربی به علت داشتن منابع آبی مطمئن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها امکانات بسیار خوبی برای تولید انواع ماهیان دارد به طوری که طبق گفته مسئولان اکنون توان تولید سالانه 15 هزار و 400 کیلوگرم انواع ماهی و آبزی را داراست .
شهرستان مهاباد نیز با داشتن آبگیرها و منابع آبی غنی نظیر دریاچه پشت سد مهاباد و سد سنجاق که از نظر منابع آبی در رده دوم آذربایجان غربی قرار گرفته از ظرفیت های بالای آبزی پروری برخوردار است.
مدیر امور دام وآبزیان جهاد کشاورزی مهاباد در خصوص صنعت آبزی پروری این شهرستان می گوید: اکنون فعالیت شیلات در مهاباد در 2 محور اساسی در جریان است که یکی از آنها برداشت ماهی از سد مهاباد و آبگیرهای داخلی و دیگری احداث و پیگیری استخرها و مزارع پرورش ماهی است .
آقای عیسی زاده می افزاید: وجود 2 رودخانه طویل کوتر و دهبکر به عنوان ذخیره گاه ارزشمند ماهیان بومی ، کپور ، فیتوفاک و صوف و رودخانه های فصلی با ورودی حدود 10 مترمکعب آب از حوزه آبریز شهرستان زمینه خوبی برای صید و صیادی است.
وی اضافه می کند: درصورت تخصیص اعتبارات لازم و ترویج این صنعت شاهد رشد و توسعه بیشتری در این حوزه در مهاباد خواهیم بود و این شهر را به یکی از قطب های تولید آبزیان در منطقه تبدیل می کنیم .
آقای عیسی زاده می افزاید: درکنار مزارع پرورش ماهی سد مهاباد به عنوان یکی از بازوان ارزشمند آبزی پروری محسوب می شود که تعاونی صیادان درآن فعال است. صیادان این تعاونی روزانه 120 تا 150 کیلوگرم ماهی برداشت می کنند.
آقای عیسی زاده مدیر امور دام وآبزیان جهاد کشاورزی مهاباد پیش بینی می کندکه تولید ماهیان گرمابی و سردآبی در پشت دریاچه سد مهاباد و رودخانه ها امسال به بیش از 350 تن برسد که پس از ارومیه دومین جایگاه تولید آبزیان در استان است.
مدیر شیلات و آبزیان استان آذربایجان غربی نیز در خصوص ظرفیت بالای دریاچه سد مهاباد در ایجاد اشتغال و توسعه صنعت شیلات می گوید: اکنون در این دریاچه 53 نفر عضو فعال تعاونی هستند و 150 خانوار از این طریق ارتزاق می کنند .
آقای شیرولیلو می افزاید: پارسال 320 تن انواع ماهی از دریاچه سد مهاباد استحصال و به بازار عرضه شد که پیش بینی می شود امسال 10 درصد افزایش یابد .
مدیر امور دام و آبزیان جهاد کشاورزی مهاباد درباره محور دوم فعالیت آبزی پروری این شهرستان هم می گوید: علاوه بر برداشت ماهی از آبگیرها و دریاچه پشت سد در زمینه کارگاه ها و مزارع پرورش ماهی قزل آلا نیز در چند سال اخیر اقداماتی صورت گرفته است .
آقای عیسی زاده می افزاید: هفت کارگاه پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان مهاباد در حال فعالیت است که در مجموع حدود 200 تن ماهی قزل آلا در سال تولید و به بازار عرضه می کنند.
وی اضافه می کند: درچند سال گذشته تخصیص اعتبارهای مناسب به بخش شیلات از یکسو و مشارکت خوب کشاورزان در جذب تسهیلات اعتباری از دیگر سو سبب شده است که بیش از 20 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت 60 تن در هر دوره پرورشی دراین شهرستان به بهره برداری برسد.
مدیر امور دام و آبزیان جهاد کشاورزی مهاباد ابراز امیدواری می کند که با افزایش حجم تولید در استخرهای پرورشی میزان تولید در هر دوره از 3 هزار و 500 کیلو به 5 هزار کیلو در هر مزرعه پرورشی بهبود یابد .
رئیس اداره جهاد کشاورزی مهاباد هم درخصوص اقدامات لازم برای توسعه آبزی پروری و شیلات در کشور و شهرستان مهاباد به بهره گیری از دانش روز ، تجربه و فناوری های روز جهانی در این عرصه برای افزایش تولید در واحد سطح اشاره و اضافه می کند : آنچه لازم و ضروری است، دانش بهره گیری از منابع طبیعی است. آقای دموکری یکی دیگر از مهمترین مباحث در این بخش از تولید را لزوم توجه به صنایع تکمیلی، بسته بندی و بازاریابی محصولات می داند .
رئیس اداره بهبود تولیدات شیلات آذربایجان غربی هم در بحث تولیدات آبزیان به مشکل مراکز عرضه ماهی اشاره می کند که در توسعه این صنعت موثر است.
آقای سلیمی شرایط عرضه محصولات پرورشی آبی در استان و مهاباد را نامناسب و غیر بهداشتی عنوان می کند و می افزاید: عرضه نامناسب کالا باعث رغبت کم مشتری و کاهش تقاضا برای آن که این خود موجب تضعیف صنعت آبزی پروری می شود .
رئیس اداره بهبود تولیدات شیلات استان توسعه مکانی مراکز عرضه ، ترویج فرهنگ استفاده آبزیان، تسهیل اعطای مجوز فعالیت به متقاضیان و روان سازی پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان این عرصه را از جمله اقدامات لازم در این حوزه می داند . کارشناسان براین باورند ، درصورت شناخت دقیق ظرفیت های نهفته در صنعت شیلات با بهره گیری از اطلاعات و فناوری های جدید جهانی، به روز رسانی اطلاعات تولید و تامین منابع مالی مورد نیاز می توان به صنعتی پویا و مولد دست یافت
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید