گلایه های یک پرورش دهنده ماهی در ارومیه از اداره شیلات استان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گلایه های یک پرورش دهنده ماهی در ارومیه از اداره شیلات استان /گ

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

گلایه های یک پرورش دهنده ماهی در ارومیه از اداره شیلات استان
مسئول مزرعه پرورش ماهی قزل آلای مروارید گفت: اداره کل شیلات آذربایجان غربی هیچ حمایتی از پرورش دهندگان ماهی در ارومیه نمی کند
سرمایه گذاری بر روی صنعت پرورش ماهی گامی موثر در جهت توسعه اقتصادی و فرار از اقتصاد تک محصولی است.
توجه به کوچکترین ظرفیت‌ها می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ امروز اگر به داشته ها و سرمایه های خود توجه لازم و کافی را داشته باشیم می توانیم به شکوفایی اقتصادی دست یافته و تحریم های دشمنان را پشت سربگذاریم لذا مقوله پرورش ماهی به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند نقش موثری را ایفا کند.
پرورش ماهیان از روش هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته است و می تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها چرخ تولید را به چرخش درآورد

با این تفاسیر پرورش دهندگان با مشکلات اساسی از قبیل پایین بودن میزان تولید، سود و بهره وری، پایین بودن قیمت ها، هزینه های جاری بالا و اشباع بازار در فصل صید مواجه گ می شوند و به همین دلیل این عرصه تولیدی با وجود ظرفیتی مناسب برای افزایش تولید ماهی مورد نیاز جامعه و قرار گرفتن در چرخه تولید می تواند با چالش هایی مواجه می شود.
ماهی باید جزء سبد کالا محسوب شود
مزرعه پرورش ماهی قزل آلای مروارید در اول جاده امامزاده قرار دارد؛ مهدی خدمتی مسئول این واحد پرورش ماهی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: این واحد تولیدی از سال 1380 فعالیت خود را آغاز نموده که در بدو فعالیت سالانه 3 تن ماهی پرورش می یافته ولی اکنون با توکل به خداوند 25 تن ماهی در این واحد در سال پرورش می یابد.
وی افزود: مدت زمان پرورش ماهی و رسیدن به مرحله صید آنها 9الی 11 ماه است که این امر به وضعیت اقلیمی هوا بستگی دارد؛ آب استخرهای از آب چاه تامین می شود و چون آب چاه در زمستان گرم و در تابستان سرد است برای پرورش ماهی بهترین مزیت می باشد.
وی ادامه می دهد: آبی که از چاه بیرون می آید دارای گاز فراوان است بدین جهت ما از فضای آبشار استفاده می کنیم تا این گاز از بین برود و توسط دستگاه های مخصوص اکسیژن لازم را به آب می رسانیم.
خدمتی گقت: در حال حاضر 9 استخر پرورش ماهی در این واحد داریم که بنا به وزن ماهی ها ترتیب یافته اند نوزادهای ماهی 3 الی 5گرم به حوض انتقال می یابند و بعد از پرورش و صید آن حوض به دیگر حوضها راه می یابند و به خاطرهمین گردش ما می توانیم هر 4 فصل سال ماهی قزل الای رنگین کمان را پرورش دهیم

وی با انتقاد از عدم حمایت اداره کل شیلات گفت: از مسئولان خواهانیم که ماهی را جزء سبد کالا محسوب نمایند تا هزینه پرورش ماهی پایین آمده و همه مردم ماهی را دو بار در هفته جزء برنامه غذایی قرار دهند.
خدمتی به ارزش غذایی ماهی اشاره کرد وافزود: ماهی یرای پوکی استخوان بسیار مفید است و برای مقابله با سکته های قلبی و مغزی مصرف آن توصیه می شود و همچنین در بهبود روماتیسم و روماتویید تاثیر بسزایی دارد و اگر خانم های باردار ماهی را در وعده غذایی خویش قرار دهند ضریب هوشی فرزند آنها بسیار بالا خواهد بود.

وی در پایان به اهمیت پخت ماهی اشاره کرد و افزود: مردم باید به روش پخت ماهی توجه کنند تا خاصیت درمانی ماهی در خود محفوظ بماند در روش بخار ویتامین ها 90 الی 95 درصد در ماهی باقی می مانند در روش پخت کبابی 80 الی85درصد ودر روش سرخ کردن 40 تا 45 درصد خواص ماهی حفظ می شود.


منبع : اروم نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید