نامه‌ای به ابتکار درباره اوضاع دریاچه زریوار /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نامه‌ای به ابتکار درباره اوضاع دریاچه زریوار /گ

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

نامه‌ای به ابتکار درباره اوضاع دریاچه زریوار
سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار
معاون محترم رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

ضمن عرض سلام، ادب و احترام محضر سرکار عالی و آرزوی توفیق روز افزون در راستای، صیانت از محیط زیست کشور.

اینجانب به حکم وظیفه و با توجه به وضعیت وخیم دریاچه زریوار مریوان در مقایسه با چند سال قبل و با توجه به سکوت عجیب و تامل برانگیز مسئولان استان کردستان و عدم اقدامی عاجل از طرف آنان در چند سال گذشته، بر خود لازم دانستم در راستای کمک به نجات این موهبت الهی قبل از آنکه به درد دریاچه ارومیه گرفتار شود این مرقومه را خدمت حضرتعالی که بالاترین مقام اجرایی محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور تدبیر و امید می باشید برسانم.

سرکار خانم ابتکار؛ وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه های مختلف درختان جنگلی، سرزمین با شکوهی را در غرب ایران پدید آورده و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

تالاب زریوار از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان است. زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی‌شود و از ذوب شدن برف کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه تامین می شود. زریوار به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد که با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیع از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است.

پوششهای متنوع گیاهی و آبزیان و پستانداران متنوع و پرندگان زیادی که بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر می باشند از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می‌آیند. زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی در کشاورزی منطقه ایفا می کند. صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می‌رود.

سرکار خانم ابتکار؛ آيات و روايات فراوانى وجود دارد كه نشان می‌دهد خداوند، طبيعت و محيط زيست را براى انسان آفريده و او حق تصرف در آن را دارد؛ اما از سوى ديگر تأكيد می‌‏كند، كه حق بهره‌‏مندى از محيط زيست، اختصاص به يك نسل ندارد. از اين رو، بايد بهره‏‌بردارى و استفاده و نگهداری از آن اصولى و عادلانه باشد؛ به طورى كه هم نسل حاضر و هم نسلهاى آينده بتوانند در پناه آن زندگى سالمى داشته باشند. بنابراين، استفاده ناصحیح از اين حق و مسئولیت كه منجر به آلوده‏‌سازى، تخريب و نابودى محيط زيست شود و در نتيجه به حق ديگران ـ بويژه نسلهاى آينده ـ در استفاده از آن خللى وارد كند، ممنوع و نابخشودنی است.

سرکار خانم ابتکار؛ بی شک تجربه و آشنایی حضرتعالی با مقوله محیط زیست و مسئولیت‌تان در دولت تدبیر و امید این امید را تقویت و تعالی می‌بخشد که آنچه لازم است را ممکن خواهید ساخت.

بی شک دریاچه زریوار فقط متعلق به مردم مریوان و کردستان نیست و تاثیر نابودی آن و پیامدهای فاجعه‌بارش در زندگی نه تنها تمام استان، که در بوم‌ زیست کشور انکارناپذیر است. از بین رفتن جنگل‌ها، بحران کشاورزی منطقه، وضعیت ناگوار اقلیم مریوان به‌ ویژه آب و هوای مناطق مرزی و غربی کشور پیامد های غفلت از آن است.

وضعیت دریاچه زریوار، بنا بر آنچه قابل مشاهده است، خوب نیست و وقت است که زنگ خطر در حوزه‌های گوناگون آن به صدا درآید. بی‌تردید نهادهای دولتی وظیفه دارند که با تمام امکانات خود به یاری دریاچه بشتابند و به طرق گوناگون در نجات آن حمایت کنند. توسعه و رشد نیزارهای سطح تالاب خیلی زیاد شده تا حدی که اغراق نیست اگر بگوییم در آینده ای نزدیک کل سطح دریاچه به نیزار تبدیل می شود.

سرکار خانم ابتکار؛ درنگ جایز نیست. هر تاخیری در مبارزه و جلوگیری از توسعه نیزارهای آن زیان‌های جبران‌ناپذیر و ماندگار بر پیکر تالاب بر جای خواهد گذاشت. خواهشمند است به عنوان مسئولی دلسوز و متخصص بیایید در عمل باورمان به شعار همه‌جای ایران سرای ماست را جامه عمل بپوشانیم. خواهشمند است تا دیر نشده است ترتیبی اتخاذ بفرمایید تا یک کارگروه ملی یا استانی بسیار قوی و توانا تشکیل شود و با اختصاص اعتبار و بودجه لازم به منظور انجام کار کارشناسانه توسط متخصصان و شناسایی تهدیدات و یافتن راه حل ها و در صورت نیاز تهیه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته به منظور:

1- جلوگیری از توسعه نیزارهای سطح دریاچه و کندن و برداشتن نی های قسمتهایی از دریاچه که پوشیده شده است.

2- متوقف کردن و یا استاندارد کردن مسکونی ‌سازی و توسعه ویلاها و خانه باغ های حاشیه بدلیل تولید فاضلاب.

3- تکمیل شبکه توزیع و خطوط انتقال فاضلاب روستاهای حاشیه دریاچه.

4 - بالا بردن سطح آگاهی ‌عمومی جامعه بومی و روستاهای حاشیه نسبت به ارزش گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی در آن مناطق و کمک و سرمایه گذاری در ساخت فیلم‌های مستند از زندگی‌ جانوران ، آبزیان و گونه های متنوع گیاهی دریاچه .

سرکار خانم ابتکار همچنان که واقف هستید مشارکت مردمی در اموری چون جلوگیری از تخریب محیط زیست و فجایع ناشی از آن امری رایج است. اینجانب با توجه به شناختی که از مردم شریف استان کردستان دارم پیشنهاد می کنم در صورتی که در اجرای حمایت سریع از این مهم با مشکل بودجه روبرو شدید کافی است فراخوانی از طرف سازمان محیط زیست استان در راستای اختصاص کامل یا درصدی از یارانه چند ماه به عنوان حمایت از زریوار داده شود تا شاهد سیل کمک های بسیار زیاد مردمی باشید.

در نهایت لازم به یادآوری است با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد استان کردستان در زمینه گردشگری مسئولانی که قصد کمک به استان و ایجاد اشتغال را دارند می‌توانند با کمک به نجات زریوار و حمایت سرمایه گذاری در این منطقه به اهداف ایجاد اشتغال خود دست پیدا کنند.
.
« وَ الأَْرْضَ وَضَعَها لِلأَْنامِ »
و (خداوند) زمين را براى همگان قرار داد . (آیه 10 سوره الرحمن )

با کمال تشکر
نادر قادری – کارشناس ارشد مهندسی عمران
منبع : تابناک

دیدگاه خود را بیان کنید