روزهای خوش صید و صیادی در مازندران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

روزهای خوش صید و صیادی در مازندران /گ

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

روزهای خوش صید و صیادی در مازندران
بوی ماهی تازه صید شده از دریا در یک روز تعطیل در بازار ماهی فروشان روزهای خوش صید و صیادی را در مازندران نوید می دهد.
بازار ماهی فروشان، شهرهای شمالی را همه می شناسند و بوی ماهیهای تازه صید شده از فاصله های دور این بازار به مشام می رسد و آوای سماکانی که صبح زود، گردادگرد ماهیان صید شده حلقه زده و آن را بنوعی چوب می زنند.
قیمت پایه را سماک تعیین می کند و هر خریداری که نرخ بیشتری پیشنهاد دهد، ماهیان صیدشده نصیبش می شوند و به این ترتیب، یک روز کاری در بازار ماهی فروشان، شروع می شود.
افشین" که به نوعی برنده مزایده یک روز تعطیل زمستانی بازار ماهی فروشان در غرب مازندران شده بود و حسابی از معامله آن روز، خوشحال بنظر می رسید، می گوید: تمام صفای بازار ماهی فروشان، چوب زدن ماهی و تعیین قیمت است که هم فال است و هم تماشا.

وی که ۴۰ ساله بنظر می رسد و کار ماهی فروشی را با شاگردی کنار پدرخدابیامرزش شروع کرده است، می گوید: خانواده ما بنوعی با ماهی بزرگ شده است و این شغل سالهای سال در طایفه ما رواج دارد.
آنگونه که از صحبتهای افشین بر می آید، عموها و پسرعموهایش نیز به شغل ماهی فروشی اشتغال دارند و می گوید: این کار هم برای ما منبع درآمد است و هم عشق.

وی همزمان که با ما گفتگو می کند، مشغول پاک کردن ماهیانی است که در چوب زنی، عایدش شده است، ادامه می دهد؛ ماهی ها وقتی درست پاک شوند، مشتری هم برای خرید بیشتر راغب می شود.

مدام تکرار می کند، " ماهی تازه، ماهی تازه" و مشتریان را برای خرید می خواند که بانویی درباره تازه بودن ماهی می پرسد و افشین که درکارش بسیار خبره بنظر می رسد، از شیوه های تشخیص ماهی تازه و مانده می گوید و در نهایت، آن بانوی خانه دار، دو ماهی سفید خریداری می کند.

از علاقه اش به کار ماهیگری می گوید و ادامه می دهد، برخی روزهای تعطیل با بچه های بازار، لانسر ماهیگری بدست به کنار رودخانه و یا حاشیه ساحل می رویم و روز تعطیل را با ماهیگیری سر می کنیم و هرکدام از دوستان اولین ماهی را صید کند، برای نهار کنار می گذاریم.
می گوید: ماهی ها را هر روز سماک ها از شرکتهای تعاونی پره خریداری می کنند و برای فروش به بازار می کنند و بعد از چوب زنی و نرخ گذاری بین ماهی فروشان تقسیم می شود.

از افشین خداحافظی می کنیم و به سراغ شرکت تعاونی پره ای که در کنار ساحل دریای خزر در مازندران مشغول صید ماهیان هستند، می رویم. امروز دریا صاف و آسمان هم آفتابی است و هنوز صیادان از دریا بر نگشتند.
کنار ساحل، کومه های بنتی ساخته شده که اتاقهایی با وسعت ۲ در ۲ در کنار هم وجود دارد و در هر اتاق، چند صیاد، چند ماه از سال را در آن سپری می کنند، لب دریا نیز، ریسمان های قوی و تراکتوری که منتظر است تا لنج و قایق های صیادی را از آب بیرون بکشد، دیده می شود و راننده ای دستانش را پشت سر حلقه زده و پاهایش را روی فرمان تراکتور، پشت هم انداخته و ترانه مازندرانی را با صدای بلند می خواند.

حسابی به صدایش می نازد و دوستانش او را " محمد خوشخوان" صدا می زنند و می گوید: در مدرسه عضو گروه سرود بودم و همیشه برای تک خوان گروه بودن، با یکی دیگر از همکلاسیهایم کُری می خواندم.

محمد خوشخوان دست از آواز خواندن می کشد و در گپ و گفت با ما می گوید: روزیمان را از دریا صید می کنیم و هر روز که هوا آفتابی و دریا آرام باشد، خوشحال و اگر بارانی باشد، حسابی دمق می شویم اما با این حال، ناشکر نیستیم و می دانیم که خدا هیچ بنده ای را ناامید نمی کنه.

می گوید: بارها و بارها پیش آمده که صیادان وقتی تور را جمع می کردند به اندازه یک سبد هم ماهی در آن نبود، اما باز هم ذکر صلوات بر لبانشان جاری بود و خدا را شکر می کردند.
به صفای کار ماهیگری و عظمت دریا اشاره می کند و می گوید: دریا همیشه صاف و رو راست است و هیچ وقت ناخالصی را در خودش نگه نمی داره و آن را بیرون می ریزد و دل انسان هم باید اینچنین باشد.

ساحل دریا را با ماهیگرانش ترک می کنیم و به سراغ شیلاتی ها می رویم که امسال را سال پرباری برای صیادی می دانند و می گویند: چهار هزار صیاد در قالب ۵۳ شرکت تعاونی امسال به دریا زده اند و روزیشان را از آبهای خزر صید می کنند.

حسن حبیب نژاد مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه ۲۰ مهرماه تور صیادان مازنی در دریای خزر پهن شده است: ۷۰درصدازماهیان صید شده ماهی کفال بوده است.
وی بااعلام اینکه فصل صیدماهیان استخوانی دریای خزرازبیستم مهرماه آغاز و تا ۱۵فروردین سال آینده ادامه دارداظهارداشت:ماهی کفال، سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر در سبد صیادان هستند.

مدیرکل شیلات مازندران خاطر نشان ساخت:میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ازجهت وزنی ۲۶درصدافزایش داشته است.
وی گفت: مجموع صادرات آبزیان استان درهشت ماهه سال جاری شش هزار و ۹ تن به ارزش اقتصادی۲۵ میلیون و۸۰۰ هزار دلار بوده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۷ درصد و ازنظرارزشی بالغ بر ۲۱ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول افزود: همچنین در این مدت ۱۸۱ تن ماهی منجمد کیلکا به ارزش ۱۴۴ هزاردلار، ۱۰۴ تن خوراک آبزیان به ارزش ۱۰۴هزار دلار و ۵۷۲۴ تن ماهی پرورشی تازه به ارزش اقتصادی ۲۵ میلیون و۴۰۰ هزار دلار صادرات داشته است.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد:مازندران با تولید بیش از ۷۲ هزار تن آبزیان پرورشی و دارا بودن ۲۰ درصد تولید کل کشور، رتبه نخست آبزیان پرورشی را به خود اختصاص داده است.

۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی در مازندران وجود دارد.
منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید