بازارهاي جديد پيش روي پرورش دهندگان ميگو در بوشهر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بازارهاي جديد پيش روي پرورش دهندگان ميگو در بوشهر

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

بازارهاي جديد پيش روي پرورش دهندگان ميگو در بوشهر
صدور مجوز صادرات میگوی پرورشی استان بوشهر به روسیه، بازارهای جدیدی پیش روی صادر کنندگان میگو قرارداد و امید تولیدکنندگان برای فروش سریعتر و البته با قیمت مناسب محصولشان قوت گرفته است.
پرورش دهندگان میگو ی این استان امسال به امید سود بیشتر ،سطح زیرکشت را از سه هزار هکتار به4 هزار و40 هکتار افزایش دادند و تولید میگو را ا ز حدود 8 هزار تن به 14 هزار و500 تن رساندند.
درحالیکه در سالهای گذشته اروپا و چین مهم ترین خریداران میگوی پرورشی استان بوشهر بودند اما امسال به دلایلی از جمله بازسازی مجتمع های پرورش میگو در چین و دیگر کشورهای تولیدکننده ,افزایش عوارض گمرکی و نبود بازار مناسب برای صادرات ، میگوهای پرورشی در سردخانه های استان انبار شدند.
این مسئله در کنار کمبود سردخانه های مجهز برای انبار کردن این حجم میگو و نگرانی از کاهش کیفیت میگو ها در اثر گذشت زمان موجب شد تا مسئولان شیلات به فکر بازارهای جدید برای فروش میگو باشند که از جمله اقدامات آنها در این راستا گرفتن مجوز صادرات میگو به روسیه است.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر می گوید : اواخر آذرماه سرویس فدرال نظارت دامپزشکی و بهداشت نباتی فدراسیون روسیه از مزارع
پرورش میگو، کارگاه‌های فرآوری آبزیان و همچنین آزمایشگاه مرکز تشخیص بیماری‌های میگو واقع در استان بوشهر بازدید کرده و نهایتا با امضای تفاهم نامه این سرویس نظارتی با رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مجوز صادرات فرآورده‌های شیلاتی از جمله میگوی پرورشی به کشور روسیه صادر شد.
مرتضی بحرانی می افزاید: براساس این تفاهم نامه، ظرف سه ماه آینده تیمی از کارشناسان روسی برای ارزیابی نهایی شرایط بهداشتی کشور در زمینه گوشت طیور و لبنیات به ایران سفر می کنند تا در آینده، مجوز صادرات به فدراسیون روسیه و اتحادیه گمرکی اورآسیا نیز صادر شود.
وی می گوید :هم اکنون 2 شرکت نیز از استان برای صادرات میگو به روسیه اعلام آمادگی کرده اند .
دبیر انجمن آبزیان بوشهر و نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران هم می گوید:هر چند مجوز صادرات به روسیه گرفته شده اما
برای اینکار احتیاج به بازارهای مناسب و استقرار تجهیزات مانند سردخانه و انبار و غیره است که زمانبراست در حالیکه ما باید برای فروش
زودتر محصولاتمان که در سردخانه ها مانده تلاش کنیم .
زارعی می افزاید: در حالیکه تولید کننده ها باید برای سال آینده آماده شوند اما به خاطر فروش نرفتن میگوها و مشکلات مالی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده اند .
رئیس هیئت مدیره انجمن آبزیان استان و عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان ایران نیز با اشاره به اینکه تا کنون سه هزار و 400 تن از میگوها را به امارات,چین و ایتالیا صادر کرده ایم می گوید:این میگوها بسته به اندازه از قیمت کیلویی 12تا 20 هزار تومان به فروش رفته است.
شاهرخی در مورد مجوز صادرات میگو به روسیه می گوید: این تنها یک مجوز است و باید بازار یابی و استقرار تجهیزات در آنجا صورت گیرد که البته عملی اما زمانبر است ونمی توان گفت دقیقا چقدر طول می کشد تا این کار انجام شود .
وی در پاسخ به اینکه چرا از این میگوها در بازار داخلی زیاد استفاده نمی شود می افزاید:بیشتر میگوهای پرورشی برای صادرات تولید می شود و بازار داخلی کشش این همه میگو را ندارد اما به هر حال ما از این میگو به بازار داخلی هم عرضه می کنیم و حدود کیلویی 17 تا 18 هزار تومان برای کسانی که طالب باشند به فروش می رسانیم .
شاهرخی با اشاره به اینکه باید میگو به عنوان غذای اصلی در سبد خانوارها قرار گیرد می گوید : به غیر از استان های ساحلی که از میگو زیاد استفاده می کنند البته انهم میگوی دریایی نه پرورشی در کشور به میگو به عنوان غذای اصلی نگاه نمی شود و بیشتر در مراسم و مناسبت های خاص مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع مستلزم تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر در مورد خواص این آبزی مفید است.
مدیر کل شیلات استان بوشهر هم با بیان اینکه نگرانی برای فروش میگوها وجود ندارد می گوید : از 14 هزار و500 تن میگوی تولیدی در حدود 4 هزار تن تاکنون به صورت قطعی فروخته شده و به کشورهای چین، ویتنام ، آمریکا ، اسپانیا، انگلیس و ایتالیا صادر شده است.
بهمن یاری می افزاید: حدود 9 هزار و 300 تن دیگر نیز توسط 5 تن از صادرکنندگان استان خریداری شده تا پس از انجام اقدامات لازم به تدریج به کشورهای هدف صادر شود
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید