حمایت و حفاظت ازمحیط زیست دریایی ضروری است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حمایت و حفاظت ازمحیط زیست دریایی ضروری است /گ

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

حمایت و حفاظت ازمحیط زیست دریایی ضروری است
صیادان بندر دیر (Dayyer) استان بوشهر با اشاره به کاهش شدید ذخایر آبزی خلیج فارس، خواستار حمایت و حفاظت از محیط زیست این دریا شدند.
آنان افزودند: یکی از مهم ترین منابع درآمد و معیشت مردمان ساکن درسواحل خلیج فارس اززمان گذشته تاکنون بهره مندی از منابع و ذخایر آبزیان این دریا بوده وهست که می طلبد مسوولان بیشتر به فکر حمایت و حفاظت از محیط زیست دریایی دراین مناطق باشند.
صیادان بندر دیر اضافه کردند: وجود منابع عظیم نفت وگاز و فعالیت های مرتبط با آن دراین منطقه و سهم عمده خلیج فارس در تجارت جهانی و ترانزیت کالا این دریا را به قلب اقتصاد دنیا تبدیل کرده است اما این فعالیت های اقتصادی درخلیج فارس و آلودگی های ناشی از آن ها و ورود فاضلاب ها به دریا از یک طرف و صید بی رویه، خارج از فصل و استفاده از روش های و ادوات مخرب و فناوری های جدید باعث بروز خسارت های جبران ناپذیری به منابع و ذخایر و آبزیان این دریا شده است.

این آسیب ها طوری است که با وجود افزایش چند برابری تلاش های صیادی، بهره برداران و شناورهای پیشرفته اما میزان صید نه تنها افزایش نداشته بلکه در برخی بندرها با کاهش چشمگیر نیز رو به رو شده است.

به دنبال کاهش ذخایر آبزی خلیج فارس و افزایش قیمت ماهی و میگو در کشورهای منطقه، در سال های اخیر صیادان سودجو ومتخلف با استفاده از ادوات صید مخرب و غیر قانونی در فصل های صید ممنوع به صیادی دردریا می پردازند که در صورت ادامه این روند نسل آبزیان خلیج فارس منقرض خواهد شد.

یکی از نابوده کننده ترین روش های صید استفاده از 'تور ترال' است که در این روش آبزیانی صید می شوند که ارزش تجاری و اقتصادی ندارند و بازگرداندن آنها به دریا نیز فایده ای به حال غنی شدن ذخایر آبزیان ندارد و باعث نابودی ذخایر دریایی خواهدشد.

یکی از صیادان بندردیر استان بوشهر گفت: هم اکنون تعداد صیادان غیرمجاز در خلیج فارس روز به روز افزایش می یابد و مسوولان امر باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

موسی فخرایی افزود: صید مخرب ترال زندگی صیادان در این بندر را فلج و آبزیان دریایی را به نابودی کشانده است که جا دارد برای نابودی کامل ذخایر دریایی علاج واقعه قبل از وقوع کرد.

وی ادامه داد: مسوولان شیلات به درخواست های قانونی ما هیچ توجهی نمی کنند درحالی ضرورت ایفای نقش موثریگان حفاظت منابع آبزی به عنوان نگهبان دریا و برخورد شدید با متخلفان بیش از پیش احساس می شود.

یکی دیگر از صیادان بندردیر بیان کرد: چند سالی است که عده ای از صیادان با استفاده از روش صید ترال(کف روب) محیط آبزیان دریایی را تخریب کرده و باعث نابودی ادوات صیادان در دریا شده اند.

اکبرانداده افزود: این صیادان متخلفهمه گونه های دریایی نابالغ را جارو می کنند و امنیت دریایی و صید وصیادی را به مخاطره انداخته اند که از مسوولان برای چندمین بار درخواست داریم که با این افراد بشدت برخورد کنند.

وی گفت: به آسانی از کنار کارخلاف گذشتن باعث نهادینه شدن فرهنگ تخلف و جرم و ناهنجاری های دریایی می شود و ممکن است هر روز برتعداد این نوع صیادان افزوده شود.

نایب رییس تعاونی صیادی بندردیرگفت: چندین سال است که مدیریت و حفاظت از منابع آبزی بوشهر رها شده و هیچگونه نظارتی بر صیدگاه ها در این استان بویژه شهرستان دیر صورت نمی گیرد.

عیسی فولادی افزود: درحالی که صید مخرب ترال که یک روش منسوخ شده در جهان است، اما شیلات به جای برخورد با متخلفان گاهی به بهانه های مختلف اقدام به صدور مجوز برای انجام صید با این روش و ادوات مخرب می کند که باعث کاهش شدید منابع آبزی شده و برخی گونه های بومی در حال انقراض نسل هستند.

وی گفت: پایگاه حفاظت منابع شیلات که وظیفه حراست از دریا را برعهده دارد در عمل غیرفعال شده تا جایی که هرکس و به هر طریقی که بخواهد اقدام به تخریب دریا می کند.

این عضو فعال تعاونی صیادی بندردیرافزود: کنترل فقط روی تعداد محدودی از صیادان که مجوز قانونی دارند از سوی شیلات و دیگر دستگاههای متولی همانند مرزبانی صورت می گیردآن هم در مناطقی که صیادان آن تخلفی ندارند.

وی اکتشافات نفت وگاز پارس جنوبی را باعث آلوده شدن محیط دریا و محدودشدن مناطق صیادی دانست و افزود: اکتشافات نفت وگاز و توسعه میادین گازی، ایجاد سکوها، لوله گذاری ها، وارد شدن پسماندها به دریا، تردد نفتکش ها، آلوده کردن دریا باعث محدودشدن مناطق صیادی و خارج شدن منطقه وسیعی از صیدگاهها از چرخه صید وصیادی شده این درحالی است که وزارت نفت تاکنون هیچگونه کمکی به صیادان بومی نداشته است.

فولادی اظهارداشت: درخواست ما خارج شدن شیلات از اجرای کارهای حاشیه ای اداری و توجه به حفاظت از دریا و ساماندهی بهره برداران است زیرا اکنون بهره برداری از دریا سلیقه ای و هرکس و به هرمیزان که بخواهد از دریا بهره برداری می کند، طوری که مدیریت شیلات به حاشیه رفته و با دریا و صید صیادی بیگانه شده است.

وی گفت: اگر چه سیاست آبزی پروری بسیار خوب است اما شیلات برای پوشش عملکرد خود وابسته به آبزی پروری شده و این وابستگی به عدم توجه به صید وصیادی و درآینده نزدیک به انقراض و نابودی گونه های دریایی منجرخواهد شد.

فولادی اضافه کرد: با توجه به سختی و زیان آور بودن شغل صیادی هنوز دولت این شغل را از مشاغل سخت تعریف نکرده است تا صیادان بتوانند از مزایای سختی کار با توجه به پیری زودرس استفاده کنند.

وی افزود: اکنون بسیاری از صیادان نه توان ادامه کار در دریا دارند و نه از سوی تامین اجتماعی حمایت می شوند و به مرور زمان از شغل آبا و اجدادی خود دست می کشند.

نایب رییس تعاونی صیادی بندردیرگفت: مشکل عمده دیگری که صیادان این بندردارند صید غیرمجاز ترال است که شمار معدودی از صیادان متخلف به آن می پردازند و اگرچه اقدامات خوبی برای مقابله با آنان شده اما ما هنوز شاهد این تخلف در دریا هستیم.

فرمانداردیرضمن تایید مشکلات صیادان این بندرگفت: ذخایر خدادادی دریا متعلق به همه صیادان و بهره برداران از دریاست که باید با شیوه های قانونی و صحیح از آن استفاده کرد.

حمزه اعتماد افزود: برای نگهداری این ذخایر عظیم دریایی، مسوولان باید در حفظ و حراست از آن تلاش جدی داشته باشند و با متخلفان در دریا برخورد شود.

وی گفت: یکی از مطالبات جدی و اساسی صیادان این بندر برخورد با صیادانی است که با بکارگیری روش ها و ادوات و تورهای مخرب در دریا صید می کنند ونشل آبزیان دریایی را به خطر انداخته اند که این مطالبه قانونی صیادان بارها در جلسات شهرستان و استان بوشهر مطرح شده است.

رییس شیلات بندر دیر با تایید انجام صید ترال در آب های این بندرگفت: تعدادی از شناورهای مرکز استان درقالب صیادنما با انجام صید غیرقانونی ترالبه ذخایر آبزیان این بندر آسیب می رسانند.

عقیل امینی افزود: صید با استفاده از روش و ادوات ترال فقط در مرداد هرسال به مدت 45 روز برای صید میگو در آب های استان بوشهر مجاز اعلام می شود و دربقیه سال استفاده از ایم شیوه صید ممنوع است.

وی اضافه کرد: صیادان متخلف در فصل تولید مثل آبزیان به صید ترال اقدام می کنند که خسارت زیادی به ذخایر و زیستگاه های آبزیان وارد باعث می شوند تا صیادان درسال های بعد با کاهش صید روبرو شوند.

رییس شیلات بندردیر افزود: یگان حفاظت شیلات با این صیادان متخلف برخورد می کند و گواه این مدعا شهادت یکی از پرسنل زحمتکش یگان حراست درمقابله و برخورد با این صیادان متخلف دردریا درسال های اخیر است.

بندردیر در 180 کیلومتری جنوب بوشهر بزرگترین بندر صیادی کشوردر کنار دریای نیلگون خلیج فارس، دارای سه هزار نفر صیاد در قالب 300 قایق، 31 موتورلنج و 11 کشتی صیادی است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید