راهکارهاي مقابله با قاچاق ماهيان خاوياري خزر / گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

راهکارهاي مقابله با قاچاق ماهيان خاوياري خزر / گ

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

راهکارهاي مقابله با قاچاق ماهيان خاوياري خزر
درحالیکه هرکیلو خاویار می تواند برابر با 20 بشکه نفت برای کشور ارز آوری داشته باشد، قاچاق این درآمد را به حداقل رسانده است .
هر کیلو خاویـار ماهیان دریایی در بازارهای جهانی 3 میلیون تومان به فروش می رسد .
آقای عقیلی نژاد مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان می گوید: تولید ماهیان خاویاری دریای خزر از 200 تن در سال 1384 امسال به 7 تن رسیده است .
قَرِه جِِه قْجْقی یکی از ماهیگیران بندرترکمن که از 40 سال پیش برای صید به دریا می رود، می گوید: در دهه 60 حتی زمانی که به قصد صید ماهی استخوانی به دریا می رفتیم بیشتر روزها ماهی خاویاری به تورمان می افتاد .
او می افزاید: در سالهای اخیر نه تنها ماهی خاویاری در خزر به حداقل رسیده صید ماهی استخوانی هم کمتر شده است .
مدیرکل شیلات گلستان می گوید: برداشت غیرمجاز یا همان صید قاچاق علت اصلی کاهش گونه های خاویاری است .
آقای قدس علوی می افزاید: پارسال صید غیرمجاز ماهیان خاویاری 15 تن بود که این میزان بیش از 2 برابر صید مجاز این گونه در خزر است .
وی اضافه می کند: مدیریت چندگانه در صید و بهره برداری موجب کندی طرح های مقابله با قاچاق خاویار و حفظ ذخایر این گونه با ارزش شده است .
آقای اسعدی مدیرکل کشتیرانی و عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان می گوید: ورود قایق های موتوری با قدرت بیشتر از 50 اسب بخار به دریا مجاز نیست در حالیکه صیادان غیرمجاز قایقهایی با قدرت 200 اسب بخار هم در اختیار دارند .
آقای عقیلی نژاد مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان می گوید: 2 هزار نفر با حدود 600 قایق موتور پرسرعت در دریای خزر حوزه آبهای گلستان به قاچاق ماهیان خاویاری مشغول هستند درحالیکه شمار صیادان دارای مجوز 300 نفر و شمار قایق های آنها هم 91 فروند است .
آقای حبیب نژاد مدیرکل شیلات مازندران هم می گوید: نیروهای مرزبانی باید با قاچاقچیان یا صیادان غیرمجاز برخورد شدید کنند و اجازه ندهند قایق هایشان وارد دریای خزر شود .
سرهنگ بارانی معاون مرزبانی گلستان می گوید: مشخص نبودن مرزهای دریایی 2 استان گلستان و مازندران کار مقابله با صید قاچاق را سخت کرده است .
آقای طهماسبی دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان می گوید: برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری ضروری است کمیته ای مشترک از دست اندرکاران استانهای گلستان و مازندران برای پیشگیری از قاچاق این ماهیان باارزش تشکیل شود.
اوزون برون، قره برون، چالباش، فیل ماهی و شیپ گونه های ماهی خاویاری دریای خزر است .
آقای شعبانی معاون پیشگیری دادستان مرکز گلستان معتقد است، برای ریشه کنی قاچاق خاویار باید علاوه بر هماهنگی بیشتر برای مبارزه با صید غیرمجاز، شغل های جایگزین با درآمد مناسب در شهرستان های ساحلی نظیر بندرترکمن و گمیشان ایجاد کرد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید