گفتنی‎هایی از ماهی مولد قزل‎آلای رنگین کمان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گفتنی‎هایی از ماهی مولد قزل‎آلای رنگین کمان /گ

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

گفتنی‎هایی از ماهی مولد قزل‎آلای رنگین کمان
یک کارشناس آبزی‎پروری گفت: بلوغ دیررس در ماهی قزل‎آلای رنگین کمان موجب جلوگیری از کاهش کیفیت گوشت در اثر بلوغ می‎شود.
مهرداد مرادی بیان کرد: در انتخاب مولدین ماهی قزل‎آلای رنگین کمان به منظور تکثیر باید به ویژگی‎هایی مانند سریع الرشد بودن ماهیان انتخاب شده، وجود رشد یکنواخت و هماهنگ در ماهیان انتخاب شده، مقاومت در برابر بیماری‎ها و ضریب تبدیل غذایی مناسب مورد توجه قرار گیرند.
وی اضافه کرد: همچنین بلوغ دیررس در ماهیان انتخاب شده به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت گوشت در اثر بلوغ باید مد نظر قرار گیرد.
مهندس مرادی با بیان اینکه بهترین دمای نگهداری مولدین 8 تا 12درجه سانتیگراد است؛ ادامه داد: معمولاً ماهی نر در دو سالگی و ماهی ماده در سه سالگی بالغ می‎شوند و بهترین سن مولدین 3 تا 4 سال است.

معاون شیلات لرستان افزود: از اختصاصات رسیدگی جنسی در ماهیان نر تیره شدن رنگ بدن و فک پائینی قلاب مانند، است به طوریکه فک پایین به شکل قلاب به جلو آمده و بروی بالایی می‎رسد؛ رنگ قوس و قزحی بدن ماهیان نمایان‎تر شده و در مولدین ماده قسمت مخرج آنها برجسته و سرخ رنگ است.

مرادی تصریح کرد: یک ماهی مولد سه ساله بین 1500 تا 3000 عدد تخم می‎دهد و در صورتی که تغذیه ماهی مناسب باشد این رقم به 4000 عدد هم می‎رسد.

این پژوهشگر آبزی‎پروری اظهارکرد: درجه حرارت مناسب سالن تکثیر حدود 20 درجه سانتی‎گراد پیشنهاد می‎شود. در زمان تکثیر معمولاً به ازای هر دو ماهی مولد ماده، یک ماهی مولد نر در نظر گرفته می‎شود. در یک گرم تخم ماهی قزل‎آلا معمولاً بین 10 تا 15 عدد تخم وجود دارد.

وی گفت: تخم‎ها را در 24 ساعت اول بعد از لقاح می‎توان با احتیاط جابجا کرد و تخم قزل‎آلا از 48 ساعت پس از لقاح تخم سبز نامیده شده و شدیداً به نور و ضربه حساس هستند.

این محقق آبزی‎پروری افزود: لاروها تا مرحله جذب کیسه زرده به نور حساس هستند؛ معمولاً لاروها را با تراکم 10000 قطعه در مترمربع در حوضچه‎ها پرورش می‎دهند. بهترین زمان شروع رقم بندی در بچه ماهی معمولاً در وزن متوسط دو گرم است.

مرادی ادامه داد: لاروها تا مرحله جذب کیسه زرده به نور حساس هستند؛ معمولاً لاروها را با تراکم 10000 قطعه در مترمربع در حوضچه‎ها پرورش می‎دهند. بهترین زمان شروع رقم بندی در بچه ماهی معمولاً در وزن متوسط دو گرم است.

این کارشناس آبزی‎پروری اضافه کرد: در طی دوره زمانی 48 ساعت بعد از لقاح تخم، تا مرحله چشم زدگی، تخم ها را نباید به هیچ وجه جابجا کنیم. در مرحله چشم زدگی در برابر شوک مکانیکی مقاوم خواهند بود. تخم‎ها را به صورت مرطوب و سرد برای مسافت‎های طولانی در خارج از آب جابجا می‎کنند.

وی تصریح کرد: جعبه‎های عایق بندی شده با سینی‎های طبقه‎ای سوراخ شده از جنس یونولیت هستند. سینی بالایی را با قالب‎های کوچک یخ خرد شده پر می‎کنند. در صورتی که لاروهای ماهی قزل‎آلا پس از خارج شدن از تخم در محیط تاریک و کم نور قرار بگیرند، در مراحل بعدی پرورش از رشد بهتری برخوردار خواهند بود و درصد تلفات طبیعی آنها نیز کمتر خواهد شد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید