چله خشکی، صیادان گیلانی را زمین گیر کرد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چله خشکی، صیادان گیلانی را زمین گیر کرد /گ

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

چله خشکی، صیادان گیلانی را زمین گیر کرد
چهار هزار صیاد گیلانی از آستارا تا چابکسر، برای تامین معاش خانواده شان وابسته به دریا و آبزیان هستند و چله خشکی، آنان را زمین گیر کرده است.
این صیادان برای پهن کردن تورهایشان در خزر و تامین هزینه زندگی تنها شش ماه از سال را فرصت دارند؛ شش ماهی که از نیمه مهر آغاز می شود و در ابتدای بهار به اتمام می رسد.
ماهی گیران در این روزها نه تنها با موج و سرما که گاه با دستان خالی دریا مواجه می شوند، دوره هایی که در آبهای ساحلی تقریبا هیچ خبری از دسته های ماهی نیست؛ ایامی که صیادان گیلانی به آن چله خشکی می گویند چرا که تقریبا 40 روز به طول می انجامد.
در این روزها صیادان به ناچار ساحل نشین می شوند، تورها و کرجی هایشان را تعمیر می کنند، آه می کشند و چشم به دریا در انتظار کولاکی هستند که ماهی ها را به سمت تور آنها هدایت کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی گیلان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : چله خشکی اصطلاحی در جامعه صیادی است که به دوره زمانی اتلاق می شود که صید فوق العاده ضعیف و بعضا در نقاطی کاملا متوقف می شود .

ˈیونس رمضانی ˈ اظهار کرد : چله خشکی معمولا از اول دی تا 10 بهمن ماه طول می کشد اما در برخی سالها این زمان متغیر است .

وی افزود : در فصل زمستان برف ها که آب می شوند، آب های بسیار سرد که صیادان گیلان به آن ˈزرخ آب ˈ یعنی آب سرد و سوزناک می گویند؛ از سمت کوهستان ها به داخل دریا سرازیر می شود و این ماهی ها را از آب های ساحلی دور می کند.

این کارشناس شیلات ادامه داد : دوره زمانی دیگری نیز هست که صیادان گیلان به آن چله کوچک می گویند، در این زمان گرچه هوا سرد است، ولی آب چندان سرد نیست و در این مدت ماهیان به سمت ساحل می آیند .

به گفته رمضانی ؛ این دوره نزدیک به زمان تکثیر طبیعی ماهیان و زمان کوچ ماهی ها از دریا به رودخانه ها برای تخم ریزی است .

وی یادآور شد: اسفند و فروردین، فصل تخم ریزی ماهیان است و به جز کفال ، زالون و کیلکا که در دریا تخم ریزی می کنند، بقیه گونه های ماهی برای تخم ریزی به آبهای شیرین و رودخانه ها می آیند.

این کارشناس شیلات تصریح کرد : غذای ماهیان از عمق یک متری تا 70 متری سواحل است و بیشتر گونه های آبزیان در این عمق برای خوراک گردش می کنند.

وی گفت: صیادان پره و دام گستر معمولا در این عمق صید می کنند چراکه انبوه ماهی ها عمدتا در این عمق هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی گیلان در ادامه وضعیت صید امسال را ناگوار خواند و افزود : حاصل 10 هزار بار پره کشی (تور ریزی و جمع کردن تور ماهی گیری) از ابتدای مهر تاکنون تنها 804 تن ماهی ( عمدتا سفید و کفال ماهیان ) بوده که نسبت به پارسال 17 درصد کاهش نشان می دهد.

*عوامل کاهش صید

وی صید غیرمجاز و بی رویه، کم آبی و آلودگی های مختلف خانگی ، شیمیایی ، صنعتی ، بیمارستانی رودخانه های محل تکثیر طبیعی ماهیان دریایی و برداشت بی رویه شن و ماسه و در نتیجه از بین رفتن مکان های تخم ریزی آبزیان را از دلایل کاهش جمعیت ماهیان و به تبع آن کاهش صید عنوان کرد.

وی در مورد تاثیر تکثیر مصنوعی و رهاسازی ماهیان توسط شیلات گفت : گرچه سالانه 150 میلیون بچه ماهی توسط شیلات گیلان رهاسازی می شود اما هشت درصد به سفره صیادان باز می گردد.

به گفته رمضانی؛ بخشی از بچه ماهیان رهاسازی شده در فرایند تکثیر و تبدیل به لارو، شماری زمان رهاسازی ، تعدادی هنگام ورود به رودخانه ها و بخشی هنگام توفانی شدن در دریا تلف می شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی گیلان چاره کار را در مدیریت و احیاء رودخانه ها و حفظ زنجیره غذایی ماهیان عنوان کرد.

امیدآنکه با مدیریت منابع آبی ، دریایی پاک و آبزیانی سالم داشته باشیم تا دستان پینه بسته صیادان از صید خالی نماند.ک/4

گزارش از: گیتی بابایی
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید