گرگوربافی در بوشهر؛ صنعتی به قدمت بندرنشینی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گرگوربافی در بوشهر؛ صنعتی به قدمت بندرنشینی /گ

چهار‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

گرگوربافی در بوشهر؛ صنعتی به قدمت بندرنشینی
گرگور بافی یکی از صنایع دستی رایج و قدیمی در استان بوشهر است که محصولات آن در اختیار صیادان برای صید انواع آبزیان قرار می‌گیرد.
گرگور بافی یکی از صنایع دستی رایج استان بوشهر است که صنعتگران این رشته با حوصله و دقت فراوان سیم‌های مفتولی را بصورت دسته دسته به هم می‌بافند تا وسیله ای برای صید و صیادی فراهم شود.
گرگور از محدود صنایعی است که کاربرد فراوان در صیادی دارد و امروز با توجه به اهمیت ساخت آن کارگاههای متعددی در گوشه و کنار استان بوشهر ایجاد شده که صنعتگران بسیاری را تحت پوشش خود قرار داده است.

گرگور نوعی قفس گنبد شکل بزرگ برای صید آبزیان دریایی است که درب به گونه‌ای عمل می‌کند که ماهی‌ها پس از ورد به درون قفس، قادر به خروج نیستند و بدین ترتیب به دام می‌افتند.

احمد ماهینی یکی از گرگوربافان بوشهر که کارگاه خود را در ساحل جفره بوشهر ایجاد کرده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: کار گرگور بافی کاری بس مشقت آور است بگونه‌ای که دستانمان در ساخت هر گرگوربه سبب اینکه با سیم سروکار دارد شکاف می‌خورد که بسیار دردآور است.

رضاقلی احمدیاری نیز یکی دیگر از گرگوربافان بوشهر در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه روزانه بین دو تا سه گرگور می‌بافد گفت: گرگور بافی کاری است هنری که همه کس نمی‌توانند روی به این کار بیاورند که ایجاد کارگاههای آموزشی می‌تواند دوستداران این حرفه با ساخت آن آشنا کند.

گرگور از سه قسمت، بدنه اصلی، کف و دریچه قیف مانندی تشکیل شده که دهانه گشاد آن روی بدنه و قسمت باریک آن بسمت داخل گرگور قرار گرفته و معمولاً ماهی‌ها پس از ورود به داخل آن دیگر راه خروج پیدا نمی‌کنند و بصورت زنده صید می‌شوند.

معاون صنایع دستی استان بوشهردر گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه استان بوشهر یکی از مراکز مهم گرگوربافی است اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وسیله صید لنج‌داران و قایق‌داران صیادی استان بوشهر گرگور است که محصولات تولیدکنندگان این وسیله خریداران بسیاری دارد.

امین بینش‌پژوه با بیان اینکه 25 کارگاه گرگور بافی در استان بوشهر است تصریح کرد: شهرستانهای دیلم، بوشهر، گناوه، کنگان و دیر مراکز اصلی بافت گرگور در استان بوشهر است و در حال حاضر 25 کارگاه گرگور بافی با حدود 250 نفر گرگور باف در سطح استان بوشهر در این کارگاهها مشغول به کار هستند

در ادوار گذشته ساحل نشینان استان بوشهر، گرگور را از ترکه‌های خرما و چوب درخت «گز» می‌ساختند. پس از ورود مفتول‌های نازک فلزی به بازار، استفاده از چوب و ترکه ‌های خرما در ساخت این محصول، رفته رفته منسوخ شد و صنعتگران مفتول‌های یادشده را جایگزین مواداولیه پیشین کردند.

یکی از گرگوربافان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به نحوه ساخت گرگور گفت: برای بافت بدنه اصلی گرگور ابتدا چند رشته سیم را به موازات یکدیگر و با فاصله حدود 4 سانتی متر بر روی زمین قرار داده و سپس رشته سیم‌های بعدی را با زاویه 90 درجه و بصورت عمود بر سیم‌های اولیه از میان آنها عبور می‌دهیم.

بهمن رایانی تصریح کرد: پس از کامل شدن اندازه بافت بدنه گرگور به قسمت کف که به شکل سفره‌ای بافته شده است متصل می‌شود و در نهایت با قرار گرفتن دریچه قیفی شکل گرگور آماده استفاده می‌شود.

بافت گرگور توسط مردان صورت می‌گیرد و به سبب رونق این شیوه از صید ماهی در طول نوار ساحلی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد

منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید