عزم ملي براي توسعه سواحل درياي عمان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

عزم ملي براي توسعه سواحل درياي عمان /گ

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

عزم ملي براي توسعه سواحل درياي عمان
عزم ملی برای توسعه سواحل دریای عمان
طرح توسعه سواحل مکران یا دریای عمان برای زدودن غبار منطقه از محرومیت هر چند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار بوده اما از سال 86 با دستور مقام معظم رهبری به صورت جدی پیگیری شده است .
به گفته آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، توسعه این سواحل، یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه اقتصادی کشور است.
آقای حاتمی استاد دانشگاه می گوید: سواحل دریای عمان به علت قرار گرفتن در قلب انرژی، مجاورت با حوزه ژئوپلیتیک خلیج فارس، دسترسی به آبهای بین المللی، مجاورت با کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند و مزیتهای ترانزیتی مناسب برای خشکی های اوراسیا، اهمیت راهبردی فراوانی است.
در این زمینه بندر جاسک به عنوان یک بندر مهم تاریخی درکنار خط ساحلی عمان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
آقای جادری استاندار هرمزگان می گوید: سواحل مکران و جاسک بر آبهای آزاد و اقیانوس هند مشرف است و فرصت و ظرفیت بسیار ارزشمندی برای منابع غذایی، ترانزیت کالا و انرژی محسوب می شود.
رئیس جمهور هم در سفر پارسال به جاسک گفت: این شهرستان که امروز به عنوان یک بندر کوچک در کنار ساحل دریای عمان جلوه گری می کند در آینده نزدیک تبدیل به مرکز مهم صنعتی در این منطقه خواهد شد .
دکتر روحانی افزود: برنامه دولت یازدهم تبدیل بندر جاسک به یک منطقه اقتصادی مهم انرژی است.
رئیس جمهور با اشاره به دیگر برنامه های دولت برای توسعه و آبادانی منطقه جاسک گفت: با توجه به عبور خط لوله گازی از این منطقه، طرح ایجاد صنایع جدید ازجمله پتروشیمی، ‌فولاد و آلومینیم در این منطقه ایجاد خواهد شد و این طرحها منطقه را صنعتی می کند .
دکتر روحانی از تبدیل بندرگاه جاسک به پایگاهی برای عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی هم خبر داد و گفت: جاسک همچون خارک در خلیج فارس به بندرگاهی برای صادرات نفت تبدیل خواهد شد و امیدوارم این کار بزودی تکمیل شود.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور نیز می گوید: خط لوله ای به طول بیش از هزار و 200 کلیومتر در جاسک هم نفت خام را از گوره به ساحل عمان منتقل می کند.
آقای ترکان می افزاید: قرار است در جاسک تاسیسات صادراتی، انبار نفت و تاسیسات مرتبط با صادرات نفت خام احداث شود.
استاندارهرمزگان می گوید: ما دنبال این هستیم که جاسک را عروس سواحل مکران کنیم و بر آنیم که جاسک یک بندر قابل مقایسه با بنادر سواحل جنوبی باشد.
آقای جادری توسعه بخش کشاورزی و شیلات، ایجاد منطقه آزاد، احداث بزرگراه ساحلی بندرعباس – چابهار به موازات ساحل و سرمایه گذاری گسترده و پایدار به ویژه جلب سرمایه گذاری خارجی را از مهمترین راهکارهای توسعه برمی شمرد.
وی با اشاره به اینکه دولت برای توسعه این منطقه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد جاسک را تصویب کرده است، اضافه می کند: طرح ایجاد منطقه آزاد در شهرستان جاسک نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است که با اجرا شدن این طرح، جاسک به یک قطب بزرگ اقتصادی در کنار سواحل مکران تبدیل می شود .
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می گوید: استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران و امکان بهره برداری مشترک به امکانات فرودگاهی و زیستی هم باعث ایجاد و رونق تمدن صنعتی در ساحل دریای عمان می شود.
رئیس جمهور نیز در مورد نقش نیروی دریایی در دریای عمان گفته بود: در سالهای اخیر با توجه به حضور نیروی دریایی ارتش، این بندر به یکی از بنادر مهم در سواحل جنوب ایران تبدیل شده است.
حاج رضا یکی از صیادان جاسکی با ابراز خوشحالی از تغییراتی که در جاسک درحال اجراست، می گوید: شغل بیشتر ما صیادی است اما اکنون بیکاری در بین جوانان جاسکی زیاد است که امیدواریم با اجرای کامل طرح این مشکل نیز رفع شود.
عزت الله شهروند دیگر جاسکی هم می گوید: اجرای طرح های توسعه جاسک شدت گرفته و ما خرسندیم که پس از سالها به این شهر توجه ویژه ای شده است.
یکی دیگر از مشکلات جاسک کم بودن جمعیت آن است که به گفته استاندار هرمزگان توسعه این مناطق نیازمند ایجاد جمعیت مناسب شاغل و فعال است که دارای مهارت های مطلوب باشند.
آقای جادری می افزاید: ارتقای توانمندی افراد منطقه محور اصلی توسعه پایدار است و جمعیت جاسک باید5 برابر شود .
حدود 230 کیلومتر از 637 کیلومتر مرز دریای عمان در هرمزگان قرار دارد.
شهرستان جاسک با بیش از 78 هزار نفر جمعیت در 325 کیلومتری شرق بندرعباس و همسایگی چابهار قرار دارد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید