تالاب بین المللی آذینی سیریک هرمزگان منطقه مهم گردشگری /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب بین المللی آذینی سیریک هرمزگان منطقه مهم گردشگری /گ

شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

تالاب بین المللی آذینی سیریک هرمزگان منطقه مهم گردشگری
خور آذینی یا همان تالاب بین المللی آذینی سیریک هرمزگان منطقه مهم و منحصر به فرد از لحاظ اکولوژی و زیست محیطی برای گردشگری مسافران و گردشگران نوروزی در فصل بهار است.
تالاب بین المللی آذینی یکی از چهار تالاب بین المللی در هرمزگان است که در فهرست تالاب های رامسر ثبت شده است.
این تالاب در 35 کیلومتری شهر سیریک واقع شده و از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور محسوب می شود و دارای مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است.
این رویشگاه جنگلی منحصر به فرد با وسعتی بیش از 500 هکتار از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگانی همچون پلیکان پاخاکستری، حواصیل خاکستری و اکرت ساحلی است.
البته تالاب بین المللی خور آذینی به لحاظ وجود رویشگاه جنگل حرا و چندل و زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد اما اکنون به دلیل کم توجهی مسوولان برای ایجاد زیرساخت های گردشگری و توریستی، مکانی امن برای جولان سوداگران سوخت تبدیل شده است.
در سالهای اخیر با ساخت اسکله در نزدیک این خور و تردد شناورهای قاچاق سوخت، به طبیعت و محیط زیست این تالاب بین المللی خسارت های زیادی وارد شده و مسوولان هم تاکنون نسبت به جبران آن اقدامی نکرده اند.

این در حالی است که درختان حرا و چندل در دریا در این تالاب جهانی رویش کرده و با حالت جذر و مدی از دریا نمایان می شوند که محل تخم گذاری و زاد و ولد انواع آبزیان و پرورش آنان و همچنین انواع پرندگان ساحل زی و دریایی است.

از جاذبه های دیگر شهرستان سیریک می توان به قلعه شاداب (کلاگت)، قلعه سیریک، ساحل زیبای بندر کوهستک، بازارچه بزرگ میشی، باغات و مرکبات و صیفی جات اشاره کرد.

هنرهای دستی رایج شهرستان سیریک شامل برقع دوزی، سوزن دوزی، زری بافی، گلابتون دوزی، گرگور بافی، سوند بافی، چادر شب بافی و سبد بافی از صنایع دستی منطقه است.

همچنین شهرستان نوبنیاد سیریک مرکز پرورش و صادرات شتر در شرق هرمزگان بوده که سالانه بخشی از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس که تقاضای زیادی برای اینگونه شترها وجود دارد، صادر می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص جاذبه های تاریخی سیریک، گفت: یکی از این جاذبه ها، قلعه شاداب (کلاگت) در فاصله 45 کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره های بلند روستای کنارجو از توابع بخش بمانی است که بر اساس سفال های به دست آمده به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است.

عباس نوروزی ادامه داد: اثر تاریخی دیدنی دیگر این شهرستان قلعه سیریک واقع در سیریک کهنه در فاصله سه کیلومتری شهر سیریک است که به نام کلات میر حاجی معروف بوده که این قلعه امیرنشین در قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می شده است.

یک کارشناس گردشگری در خصوص جاذبه های طبیعت گردی شهرستان سیریک گفت: ساحل شنی زیبای بندر کوهستک در مرکز بخش بمانی سیریک یکی از مناطق گردشگر پذیر این شهرستان است.

فرزانه زاهدی بیان کرد: سواحل شنی و ماسه ای زیبای روستای کرپان و روستای گهردو از توابع بخش بمانی سیریک که در دو طرف شمال و جنوب ساحل بندر کوهستک قرار دارند نیز بسیار جذاب و آرامش بخش هستند و سواحل زیبای بین گروگ تا سیریک نیز بسیار تماشایی است.

وی بیان کرد: بازارچه بزرگ میشی در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر سیریک در جاده اصلی سیریک جاسک واقع شده که با وجود 180 دهنه مغازه و مجتمع خدماتی رفاهی در طول سال به خصوص ایام نوروز پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است.

این کارشناس گردشگری گفت: وجود سدهای خاکی بزرگ در روستاهای کنارجو، سرارو، پگو و کرپان و رودخانه های فصلی و جلگه های آبرفتی و خاک حاصلخیز باعث شده کشاورزی در مناطق مهمانی، سرزه، پابیر، گرائیگ، کنارجو و کرپان رونق قابل توجه ای داشته باشد که زندگی و تماشای باغ ها و مرکبات و صیفی جات خالی از لطف نیست.

شهرستان سیریک که از نظر تاریخی همزاد میناب است، با 40 هزار نفر جمعیت در 170 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید