بهار ، گاه بازگشت ماهیان سفید به خانه است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بهار ، گاه بازگشت ماهیان سفید به خانه است /گ

شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

بهار ، گاه بازگشت ماهیان سفید به خانه است
بهار تنها برای ما دلتنگی خانه و میل به بازگشت به موطن را به همراه نمی آورد، بلکه گاه بازگشت ماهیان سفید به خانه نیز هست.
بوی خوش بهار حتی در عمق آب های خزر نیز ماهیان را بی تاب می کند ، دلتنگ بازگشت به تالاب انزلی و رودخانه هایی که از آن آمده اند .
سپید رود این رود بزرگ جاری در جغرافیای گیلان و تالاب انزلی، این دریای کوچک ، موطن ماهیان سفید ، از ارزشمندترین آبزیان خزر است .
ماهی های سفید از اواسط اسفندماه لغایت اواسط اردیبهشت بسته به دمای آب ، جریان های دریایی و شرایط اکولوژیکی برای تخم ریزی طبیعی وارد رودخانه ها و تالاب انزلی می شوند اما دیگر از آن کوچ های گسترده ماهیان از خزر به رودخانه ها و تالاب و درخشش پولک های نقره ای انبوه این مسافران بازگشته به خانه خبری نیست.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا علت اصلی کاهش صید ماهیان بویژه ماهی سفید را صید غیرمجاز عنوان کرد .

اکبر ایلدرم اظهار کرد: ازدحام تورهای صیادان غیرقانونی مانع از مهاجرت ماهی به سمت ساحل برای تخم ریزی می شود.

وی با اشاره به کاهش 34 درصدی صید ماهی سفید در آب های خزر طی سال گذشته، مشارکت جامعه صیادی را در بازسازی ذخایر آبزیان خزر بسیار موثر خواند.

ایلدرم یاداور شد: در سال 93 جامعه صیادی گیلان در راستای بازسازی ذخایر گونه های ارزشمند ماهیان استخوانی و گونه های کمیاب ، تعداد 80 عدد ماهی سفید فرم پاییزه را صید و برای تکثیر تحویل مرکز تکثیر شهید انصاری داد.

وی خاطرنشان کرد : این گونه کمیاب در گذشته بخش اعظم صید ماهی گیران گیلانی را تشکیل می داد که به دلایلی رو به کاهش شدید است .

وی با بیان این که این گونه، ویژه مناطق تالابی انزلی ، کیاشهر و آستانه اشرفیه است و در گذشته به وفور صید می شد، گفت : از هرکدام از این ماهیان مولد می توان حدود 20 هزار بچه ماهی تولید کرد .

ایلدرم افزود : سال گذشته تعداد سه هزار عدد مولد ماهی سفید فرم بهاره توسط پره های همجوار رودخانه های شیلاتی صید و به صورت زنده تحویل مرکز تکثیر شد.

به گفته وی صیادان گیلان سال گذشته 18 عدد ماهی آزاد بعنوان یکی از گونه های مهم ، ارزشمند و نادر دریای خزر را صید و تحویل مرکز تکثیر دادند .

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان ابراز امیدواری کرد حاصل این کار را در دو یا سه سال آینده در سبد صید صیادان گیلان شاهد باشیم.

*حفاظت آبزیان

یگان حفاظت شیلات گیلان که ماموریت حفاظت از آبزیان و جلوگیری از صید غیرمجاز و بی رویه آنها را دارد، با توجه به نزدیکی پایان مهلت صید پره و آغاز تکثیر ماهی سفید در رودخانه های گیلان، با افزایش ظرفیت نیروهای حفاظتی و گشت های مشترک، بر میزان حراست از این منابع می افزاید.

فرمانده یگان حفاظت شیلات گیلان نیز در این باره به ایرنا گفت : به منظور صیانت از ذخایر آبزیان بعنوان انفال متعلق به عموم مردم و نیز استیفای حقوق صیادان مجاز، برنامه ها و گشت های متعددی را در دستور کار داریم .

سرهنگ پاسدار هادی محمدی اظهار کرد : این یگان سال گذشته موفق به توقیف بیش از 169 فروند قایق موتوری، جمع آوری 266باب کومه صیادی غیرمجاز، 36 دستگاه جی پی اس و دستگیری 402 نفر متهم شده است.

به گفته وی همچنین ماموران یگان در این مدت موفق شدند دو هزار و 706 قطعه ماهی غضروفی را از دام صیادان غیرمجاز رها کنند.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد : در این مدت 77 فروند قایق پارویی ، 251 هزار رشته دام استخوانی ، 13 هزار و 368 رشته دام غضروفی ، 14 هزار و 481 شاخه لنگر ، 45 دستگاه پره صیادی ، 963دستگاه لاکش از صیادان غیرمجاز توقیف شده است .

وی افزود :یگان حفاظت شیلات گیلان در طول شبانه روز با شماره تلفن 44423104 و 44424732 آماده دریافت گزارش های مردمی برای جلوگیری از تخلفات صید است .

از مهرماه ابتدای موعد صید تاکنون، بالغ بر یک هزار و 200 تن ماهیان استخوانی در حوزه گیلان توسط چهار هزار صیاد از دریای خزر صید شد که از آن میان، حدود 500 تن ماهی سفید بود .

ماهی سفید مهمترین ماهی استخوانی دریای خزر بوده و با توجه به ارزش غذایی بالا، کیفیت عالی گوشت و لذیذ بودن مورد توجه صیادان، ساحل نشینان و مردم کشور ما و حتی سایر کشورهای حاشیه دریای خزر است.

طول عمر این ماهی در دریای خزر بین 9 تا 10 سال است. ماهی سفید در حوزه ایرانی دریای خزر دارای دو فرم بهاره و پائیز است. مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال استان، از بیستم مهر تا بیستم فروردین ماه است.

منابع آبزیان تنها متعلق به ما نیست بلکه فرزندان ما و آیندگان نیز از آن سهم دارند پس با بهره برداری خردمندانه و صحیح، آن را برای نسل های آینده نیز حفظ کنیم.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید