شهر بندری سیریک فاقد بازارماهی فروشان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شهر بندری سیریک فاقد بازارماهی فروشان /گ

دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

شهر بندری سیریک فاقد بازارماهی فروشان
شهر بندری و صیادی سیریک فاقد بازار ماهی فروشان است و مردم این شهرستان بهره ای از صید نمی برند به طوری که نقش پررنگ دلالان در نرخ گذاری این کالا باعث حذف ماهی از سفره اهالی این شهرستان شده است.
شهرستان سیریک تامین کننده بخش عمده ای از آبزیان در سبد غذایی ایرانیان بخصوص جنوبی ها است، اما متاسفانه عواملی دست به دست هم داده تا مردم این شهرستان آرزوی غذای ماهی به خواب ببرند و از سوی دیگر عدم نظارت بر بازارهای ماهی موجب شده که خیلی از مردم از این غذا محروم بمانند.
صیاد، دلال و مصرف کننده سه ضلع مثلث بازار آبزیان در شهرستان سیریک را تشکیل می دهند که در این بین دلالان چنان نقشی بازی می کنند که بیشترین سود از تولید و صید در هنگام عرضه از آن آنها می شود. دلالان در سیریک تعیین کننده اصلی قیمت و نرخ گذاری بر روی ماهی هستند و این نرخ گذاری به شکلی انجام می شود که حتی صیادان هم نیازمند این دلالان هستند.
سیریک از جمله شهرهای بندری در جنوب کشور است که بیشترین صید ماهی در فصول مختلف سال را دارد، ولی از داشتن مکانی برای عرضه عمومی این آبزیان بی بهره است. وجود دلال ها یکی از دلایل عدم شکل گیری بازار ماهی در این شهرستان می توان نام برد. تاثیرگزاری آنها بر روی این کالای اساسی از سبد غذایی به حدی است که مردم را مجبور به حذف ماهی از سبد غذایی شان کرده است.

نرخ ماهی در این شهرستان تابع قانون و نظارت خاصی نیست و نوعی بی نظمی بر نرخ ماهی حاکم است که این موضوع ناشی از نقش بارز دلالان در نرخ گذاری ها است. در این بازار آشفته ناظر بر بازار و نرخ گذاری بر دوش دلال است. چنانچه شهروندی بخواهد ماهی در سیریک تهیه کند باید از دست کمات خریداری کند چون صیاد اجازه فروش ماهی که صید کرده است ندارد و همین هم باعث شده تا کمات ماهی به قیمت دلخواه خود به فروش برساند.

قیمت ماهی خریداری شده در سیریک بالاتر از شهرهای همجوار مانند میناب است و همین هم باعث شده خیلی از مردم سیریک ماهی خود را از شهرستان میناب خریداری کنند.

میدان داری دلالان بر فروش ماهی در سیریک توان و رمق صیادان را نیز بریده است، بی توجهی مسئولان به صیادان این قشر زحمت کش و نبود ساز و کارهایی حمایتی از صیادان باعث شده این بی مهری با الفت و مهربانی دلالان نسبت به صیادان روبرو گردد و در نهایت منجر به بی نظمی در بازار ماهی شود. در کنار این توجه که دلالان نسبت به صیادان دارند تمام امکانات و ادوات صیادی برای صیاد فراهم می کنند تا جایی که صیاد بعنوان یک خدمت کار حاضر به پادویی کمات می گردد و چنانچه از صید روزانه خود بخواهد برای غذای خانواده خود بردارد باید از کمات اجازه بگیرد.

در استانی که تمام منابع برای توسعه و گسترش و پرورش ماهی وجود دارد، متاسفانه هیچگونه عملکردی برای بالا بردن و معرفی این شغل صورت نگرفته است.

ضرورت جذب سرمایه گذار در حوزه شیلات بخصوص طرح های زود بازده

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذار در حوزه شیلات به خصوص طرح های زودبازده مانند بازار ماهی فروشی گفت: ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شده است و همین تعداد کمات به نوعی که آنها را دلال می نامند می توانند در بازارچه ماهی فروشی سیریک که توسط شهرداری ساخته شده است سرمایه گذاری کنند.

سعیدالله مبارکی اظهارداشت: سیریک دارای ظرفیت های زیادی در زمینه پرورش و تکثیر آبزیان است هر چند که تنها در بخشهایی از آن به اجرا در آمده است.

وی اضافه کرد: با ورود سرمایه گذاران می توان تحولات اقتصادی عظیم و سودمندی را در این صنعت به وجود آورد که نیاز به ورود سرمایه گذاران خارجی و داخلی است.

مبارکی به طرح های پرورش میگو در سیریک اشاره ای کرد و گفت: ایجاد ۱۶ سایت پرورش میگو که هر کدام با بنایی ۲۰ هکتاری توسط بخش خصوصی ایجاد و به زودی به بهره برداری می رسد.

مبارکی با بیان اینکه بازار ماهی فروشی سیریک توسط شهرداری سیریک ایجاد شده از کمات و صیادان سیریک خواست تا از این فضای آماده استفاده کنند.

وی گفت: آن دسته از کمات و صیادانی که ماهی از صیادان سیریکی خریداری می کنند ماهی خود را در این بازار به فروش و این بازار نیز فعال کنند.

عدم بازار مشخص امکان نظارت بر قیمت ماهی از سوی عاملین نظارت نیز کم می کند

ریئس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نبود بازار ماهی امکان نظارت را از بازرسان می گیرد، گفت: باید برای ادارات متولی نظارت این امکان را فراهم گردد.

عباس راونگی نژاد اظهارداشت: چنانچه این تعداد صیاد موجود و کمات به کمک اداره شیلات در بازار ماهی این شهرستان فعال کنند هم در بخش اشتغال زایی مؤثر خواهد بود و هم نظارت بهتر امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: با ایجاد غرفه برای عرضه مستقیم ماهی به طور مستقیم و غیر مستقیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ شغل در این رسته می توان ایجاد کرد.

راونگی نژاد با بیان اینکه با ایجاد بازار ماهی در سیریک دست دلالان از صیادان قطع خواهد شد افزود: هر مقدار صیدی که صیاد داشته باشد می تواند بعد از اینکه وارد ساحل شد به نزدیکترین محل فروش که خود سیریک باشد به فروش بگذارد
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید