منابع انسانی یکی از ابزارهای احیا تالاب هامون است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

منابع انسانی یکی از ابزارهای احیا تالاب هامون است /گ

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

منابع انسانی یکی از ابزارهای احیا تالاب هامون است
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از ابزارهای احیا تالاب هامون منابع انسانی است گفت: تالاب بین المللی هامون قلب تپنده سیستان و رگ حیات مردم این منطقه است
غلامرضا مالکی در سومین کارگاه مشورتی تدوین مدیریت یکپارچه سازی تالاب بین المللی هامون در هتل لاله نیمروز افزود: آنچه در گذشته در کشور انجام شده برنامه ریزی بخشی و بدون مردم بوده است و اگر بخواهیم برنامه ریزی به نتیجه برسد باید از مردم استفاده شود.
وی اظهار داشت: 220 هزار نفر حاشیه نشین در 120 هکتار شهر زاهدان ساکن هستند که حدود 70 درصد آنان را مهاجرین سیستانی که پس از دهه 50 بر اساس خشکسالی به زاهدان مهاجرت کرده اند تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: امیدواریم خروجی این کارگاه در کتابخانه ها آرشیو نشود و مباحثی که مطرح می شود ساختار اجرایی پیدا کند
معاون استاندار خاطرنشان کرد: با وجودی که در سیستان و بلوچستان 36 مرکز آموزش عالی با بیش از 133 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل است تاکنون نتوانسته ایم مشکلات تامین نیروی انسانی مناسب و کاربردی خود را تامین کنیم.

مالکی تصریح کرد: ساختارهای فعلی پاسخگوی نیازهای کنونی ما نیست.

وی یادآور شد: سازمان عمران سیستان تشکیل و بدلیل اینکه نتوانستیم خوب بهره برداری کنیم تعطیل شد و نتوانست سازمانی برنامه ریز، توسعه گر، مطالعه گر و پژوهشگر باشد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در حاشیه این کارگاه به خبرنگار ایرنا گفت: کارگاه مشورتی تدوین مدیریت یکپارچه سازی تالاب بین المللی هامون تحت نظارت سازمانهای بین المللی و استاندارد برگزاری آن چهار کارگاه است.

سعید محمودی افزود: چهارمین کارگاه تدوین مدیریت یکپارچه سازی تالاب بین المللی هامون در سال 94 برگزار و نهایی می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون جهاد کشاورزی، امور آب، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی بر اساس وظایف خود به صورت جداگانه برروی تالاب هامون اقدام می کردند،افزود: در واقع طرحی که در این کارگاهها در حال تهیه آن هستیم یکپارچه سازی مدیریت تالاب بین المللی هامون است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این مدیریت باعث جلوگیری از کارهای جزیره ای و انحصار طلبی شده و برآیند آن ساماندهی نیروها در یک جهت تعریف می شود.

وی با بیان اینکه طرح یکپارچه سازی مدیریت تالاب هامون با استفاده از نظرات مردم، دستگاههای مختلف دولتی، دانشگاهیان، متخصصان و پژوهشگران اجرا می شود بیان کرد: این طرح در شورای برنامه ریزی استان تصویب و پس از آن در هیات دولت تایید می شود و بعنوان سند بالا دستی همه ملزم به پذیرفتن این طرح می شوند.

محمودی با اشاره به ورود آب سطحی از کشور افغانستان به تالاب بین المللی هامون گفت: اکنون مقادیری آب ناشی از بارندگی های اخیر از طریق فراه رود وارد تالاب بین المللی هامون شده که با لایروبی، حفر کانال، انتقال و پخش آب بدنبال مدیریت صحیح آن هستیم.

وی اضافه کرد: این آب در قسمت هایی با چرخش اکولوژیکی تالاب به منظور مهار ریز گردهای رها سازی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با ورود آب به تالاب احتمال ورود پرندگان مهاجر نیز وجود دارد، از مردم خواست از شکار غیر مجاز پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، سومین کارگاه تدوین مدیریت یکپارچه سازی تالاب بین المللی هامون با حضور معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل، فرماندار نیمروز، مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه پیام نور زابل، فرمانده مرزبانی زابل، برخی از مسوولان مناطق پنج گانه سیستان، ریش سفیدان، سران طوایف و قشرهای مختلف مردم بمدت دو روز در هتل لاله نیمروز زابل در حال برگزاری است.

هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان از حدود 16 سال پیش با قطع آب رودخانه مشترک هیرمند با خشکسالی رو به رو و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

با خشک شدن این تالاب بین المللی زیست حیات وحش به ویژه پرندگان مهاجر و آبزیان به خطر افتاد و زیستگاه آنها نیز به نابودی کشیده شد.

افزون بر 100 هزار نفر از مردم حاشیه تالاب بین المللی هامون نیز که به کار صیادی، بابت صنایع دستی، دامداری و کشاورزی مشغول بودند با مشکلات زیادی رو به رو شده و بسیاری از آنان به دللی نبود اشتغال ناچار به مهاجرت شدند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید