تلاش هاي مردمي براي حفظ لاک پشت هاي پوزه عقابي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تلاش هاي مردمي براي حفظ لاک پشت هاي پوزه عقابي /گ

یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

تلاش هاي مردمي براي حفظ لاک پشت هاي پوزه عقابي
تلاش های مردمی برای حفظ لاک پشت های پوزه عقابی
13 سالی است که بخشی از ساحل روستای شیب درازِ قشم با کمک و حمایت جامعه محلی و گروه های مردمی تبدیل به منطقه حفاظت شده برای نگهداری و حفاظت از لاک پشتهای پوزه عقابی شده است.
آقای داخته رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: در این زمینه با فرهنگ سازی و آموزش، مردم این روستا در 10 کیلومتر ساحلِ روستا از این لاک پشت ها که در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) قرار دارند، حفاظت می کنند و حتی 6 نفر از تیم حفاظتِ این منطقه را بومی ها تشکیل می دهند.
لاک پشتهای پوزه عقابی اسفند تا نیمه اول خرداد هرسال برای تخم ریزی به ساحل قشم و جزایر استان هرمزگان سفر می کنند و تا کنون 80 تخم در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم گذاشته اند.
روستای شیب دراز قشم یکی از مهمترین مکان هایی است که لاک پشت ها برای تخم گذاری به آنجا می روند.
این آبزیان فقط در فصل زادآوری به سواحل خلیج فارس مهاجرت می کنند و پس از آن به ندرت در این سواحل دیده می شود.
مدیرکل محیط زیست هرمزگان می گوید: زیستگاه های لانه گزینی لاک پشت های پوزه عقابی در هرمزگان، جزایر قشم، کیش، هندرابی و فارو است.
آقای وفادار با اشاره به درمعرض انقراض بودن این گونه جانوری در جهان می افزاید: آلودگی نفتی، صید،‌ ریختن زباله در دریا، ساخت و ساز در سواحل، ورود فاضلاب های شهری و شکارچیان طبیعی، حیات لاک پشت های پوزه عقابی را در کشور ما به خطر انداخته است.
وی اضافه می کند: تردد شناورها، تخریب آبسنگ های مرجانی و فرسایش سواحل هم از عوامل دیگر انقراض لاک پشت های پوزه عقابی است.
آقای داخته می افزاید: سال 90 روستای شیب دراز و سواحل آن به عنوان آثار طبیعی ثبت ملی شد و این روستا اکنون یکی از سایت های ژئوپارک قشم است.
وی با اشاره به رونق گردشگری دراین روستا می گوید: وجود این لاک پشت ها و تخم ریزی آنها سبب توجه و توسعه این روستا نسبت به بقیه روستاهای جزیره شده است.
رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم می افزاید: ایجاد پارک کودک، ساخت دبستان 6 کلاسه، راه اندازی 2 اقامتگاه گردشگری، خرید قایق و توسعه اکوتوریسم دریایی و احداث موج شکن صیادی از جمله زیرساخت های ایجاد شده دراین روستاست.
این لاک پشت های در معرض شدید انقراض ، دو ماه است برای تخم ریزی به سواحل هرمزگان آمده اند که با بدنیا آمدن بچه لاک پشت ها این سواحل زیباتر هم می شود.
معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید: در فصل گذشته لاک پشت ها بیش از 12 هزار و 150 تخم در سواحل جزایر کیش، هنگام و قشم برجای گذاشتند.
آقای قاسمی می افزاید: 112 لاک پشت نیز پارسال پلاک گذاری شدند.
رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ، طرح حفاظت از لاک پشت های دریایی در ساحل شیب دراز را موفق و جزو 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیا - اقیانوسیه می داند و می گوید: نظارت دائم، کنترل سواحل، جمع آوری تخم ها به محض تولد و انتقال و زیر خاک کردن مجدد آنها در جای امن و پلاک گذاری لاک پشت های به ساحل آمده از مهمترین اقداماتی است که اهالی روستای شیب دراز درجنوبی ترین نقطه جزیره قشم اجرا می کنند.
اما تهدید شکارچیان طبیعی و گیرافتادن در تور ماهیگیران در جزیره قشم و از بین رفتن سواحل ماسه ای بیشتر این لاک پشت های کمیاب را تهدید می کند.
آقای داخته می افزاید: از هر هزار بچه لاک پشت یکی به سن بلوغ 40 سالگی می رسد که با حفاظت این میزان به 10 لاک پشت رسیده است.
لاک پشت پوزه عقابی یکی از چهار لاک پشت سواحل خلیج فارس و یکی از دو گونه لاک پشتی است که در سواحل ایران تخم گذاری می کند.
تخم گذاری این لاک پشت ها هر 2 تا 3 سال یکبار در 2 مرحله به فاصله 2 هفته تکرار می شود .
لاک پشت پوزه عقابی هر بار برای تخم گذاری به زادگاه خود بر می گردد و در هر مرحله 40 تا 150 تخم می گذارد .
پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابلای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درمی آید و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
طول متوسط لاک آن بین 70 تا 80 سانتیمتر، پهنای آن 60 تا 70 سانتیمتر و با وزن متوسط 40 کیلوگرم است.
هرمزگان 27 گونه جانوری حفاظت شده دارد که درمیان آنها دو گونه جانوری خرس سیاه و لاک پشت پوزه عقابی ازگونه های به شدت درمعرض انقراضند.
آقای داخته رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: لاک پشت های پوزه عقابی با اجرای طرح حفاظتی برای مردم روستای شیب دراز قشم برکت آورده و این روستا را به طبیعت دوستان بیشتر شناسانده اند .
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید