توسعه بيشتر صنايع تبديلي نياز شيلات لرستان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه بيشتر صنايع تبديلي نياز شيلات لرستان /گ

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

توسعه بيشتر صنايع تبديلي نياز شيلات لرستان
لرستان با قابلیت های فراوان در بخش شیلات ظرفیت های مناسبی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد، صنعتی که نقش مهمی در ایجاد، توسعه و تنوع بخشی به مشاغل، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی دارد.
مدیرکل شیلات لرستان می گوید: این استان در زمینه تولید آبزیان به ویژه ماهیان سردآبی با دارا بودن بیش از 500 مزرعه پرورش ماهی در بین استانهای غیرساحلی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
آقای بیرانوند می افزاید: استان لرستان با 3 هزار و 39 دهنه چشمه، بیش از 3 هزار و 250 حلقه چاه، هزار و 527 رشته قنات و رودخانه های متعدد قابلیت کم نظیر و مناسبی در بخش شیلات دارد .
وی با اشاره به اینکه اکنون صنایع تبدیلی در شهرستان های کوهدشت و خرم آباد راه اندازی شده است، می گوید: این مراکز که کنسرو و بسته بندی فیله ماهی را انجام می دهند،‌ مانع از خام فروشی تولیدات شیلات استان می شود که با قیمت پایین، بدون ارزش افزوده و با نشان تجاری استان های همجوار صادر می شود و به تبع آن بخشی از مشکلات بیکاری استان هم رفع می شود.
آقای همت، کارشناس شیلات لرستان می گوید: سالانه حدود 15 هزار و 500 تن ماهی سردآبی و حدود 5 هزار تن ماهی گرم آبی در استان تولید می شود.
کارشناسان می گویند، با توجه به کمیت مزارع پرورش ماهی در لرستان و نقش انکارناپذیر آنها در رونق اقتصادی به ویژه بحث اشتغال، ضرورت احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی بیش از پیش احساس می شود.
کارشناسان می گویند، با توجه به کمیت مزارع پرورش ماهی در لرستان و نقش انکارناپذیر آنها در رونق اقتصادی به ویژه بحث اشتغال، ضرورت احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی بیش از پیش احساس می شود.
آقای بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان می گوید: هم اکنون مزرعه های پرورش ماهی استان برای بیش از 13 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
البته سال گذشته ورود میهمان ناخوانده ویروسی به نام وی اچ اس به مزارع پرورش ماهی لرستان ، حوزه شیلات این استان را با چالش جدی مواجه کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: میزان خسارت ناشی از این بیماری حدود 6 هزار تن با ارزش ریالی نزدیک به 60 میلیارد تومان بود.
آقای غضنفری می افزاید: برای کنترل این بیماری ویروسی واگیردار رعایت مسائل بهداشتی حائز اهمیت بود که به صورت دستورالعمل به آبزی پروران استان ابلاغ شد و دستگاه های متولی وارد عمل شدند.
آقای توکلی مدیرکل دامپزشکی استان می گوید: برای مقابله با شیوع این بیماری اقداماتی از جمله خشک کردن استخرها، آیش گذاری مزارع آلوده و توزیع مواد ضد عفونی کننده به صورت رایگان بین مزارع ماهی استان انجام شد.
مدیرکل شیلات استان نیز دراین باره می گوید: 30 دوره آموزشی برای مبارزه با این بیماری تشکیل دادیم و یک گونه جدید را به صورت آزمایشی وارد استان کردیم که نسبت به این بیماری مقاوم تر بود و نتیجه گرفتیم .
آقای بیرانوند می افزاید: معرفی مزرعه داران برای دریافت تسهیلات بانکی، مکانیزه کردن استخرهای پرورش ماهی، دوره های آموزشی و کمک های فنی از جمله حمایت هایی است که برای پرورش دهندگان ماهی در استان انجام داده ایم.
آقای بیرانوند می افزاید: بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی کشور در دورود و واحدهای تولید خوراک آبزیان در بروجرد و الیگودرز از واحدهای فعال شیلات استان است.
وی در ادامه با بیان صادرات ماهی لرستان به دیگر استان های کشور اضافه می کند: تاکنون توانسته‌ایم ماهیان گرم‌‌آبی را به عراق صادر کنیم که آن هم ازطریق

بازرگانان خارج از استان با نشان تجاری همان استان ها صورت می گیرد .
آقای مرادی کارشناس شیلات می گوید: سرانه مصرف ماهی در لرستان 4 کیلو و 900 گرم، در کشور 9 کیلو و 100 گرم و درجهان حدود 18 کیلوگرم است.
مدیرکل شیلات استان می گوید: تنوع در تولید و بسته ‌بندی، به کارگیری فناوری روز، شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی، بازنگری مقررات و قوانین و به روز رسانی آنها با هدف تسهیل درتوسعه صنعت استان از راهکارهای مهم در توسعه صنایع شیلاتی استان است.
آقای بیرانوند می افزاید: با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات شیلات استان می تواند با بهترین شرایط و کیفیت به بازارهای هدف صادر شود که با همت مسئولان و تلاش بهره برداران این مهم دور از دسترس نیست.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید