فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تمام‌شدنی نیست /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تمام‌شدنی نیست /گ

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تمام‌شدنی نیست
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌ مردمی محیط زیست گفت: فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تمام‌شدنی نیست.
محمد درویش صبح امروز در کنفرانس ملی علوم و مدیریت محیط زیست در اردبیل اظهار کرد: این حرکت بی‌نظیرترین حادثه بیابان‌زایی قرن است که در کشور ما در نهایت بی‌تفاوتی برخی از مسئولان رخ داده و در کنار آن آسیب‌های مختلفی محیط زیستی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: اینکه در دشت اردبیل منطقه آبی‌بیگلو شاهد نشست زمین باشیم تعجب‌آور است در حالی که ما فرونشست زمین را در استان‌هایی همچون کرمان، سمنان و یزد شاهد بودیم ولی امروز این اتفاق نامیمون در منطقه آذربایجان و قره‌داغ اتفاق می‌افتد که این امر دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما را دوچندان کرده است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست با اشاره به حساسیت‌های مردم استان و رهبران جوامع انسانی در بها دادن به محیط زیست به عنوان یک مقوله حیاتی گفت: بنده در یک ماموریتی که در اواخر اسفند ماه به مناطق مرکزی کشور به ویژه منطقه حفاظت شده باغ شادی داشتم در نهایت تعجب و حیرت شاهد از بین رفتن رویشگاه‌های زیبا در این منطقه بکر بودم که گروهی از آزمندان و انسان‌های پلید به بهانه تغییر کاربری درختان این منطقه را قطع کرده و اقدام به ساخت و ساز کرده بودند که با اطلاع به موقع جلوی این امر را گرفتیم.

درویش با تشبیه تخریب‌کنندگان محیط زیست به داعشی‌هایی که به جان میراث باستانی و تاریخی افتاده‌اند، عنوان کرد: ما اگر به هوش نباشیم و با دقت و حساسیت با مسائل برخورد نکنیم قطعا با این فرایند که در تخریب محیط زیست شاهد هستیم یک فاجعه فراگیر در کشور اتفاق می‌افتد.

پل شهید کلانتری یکی از عوامل تخریب دریاچه ارومیه است

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان محیط زیست مخالف توسعه و اجرای طرح‌های صنعتی و اقتصادی نیست بلکه با توسعه پایدار موافقت کرده است، گفت: اگر در برخی از کشورها پلی نیز زده می‌شود بدون قطع درختان است اما در گذشته پلی که در دریاچه‌ ارومیه زدیم به نام شهید کلانتری خود عاملی برای تخریب و نابودی این دریاچه ارومیه شده است که به یک فاجعه عظیم نیز در این حوزه منجر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست ضرورت توجه به ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها با توجه دادن به روان‌سازی مسیرهای سیلاب را بیان کرد و ادامه داد: نباید اجازه دهیم تا در مسیر رودخانه‌ها ساخت و سازهایی اتفاق بیفتد که بعد از آن بخواهیم برای جبران خسارت وارد عمل شویم.

درویش با ذکر نمونه‌هایی از این ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها و ران‌آب‌ها گفت: ما اگر امروز 70 هزار میلیارد تومان خسارت از محل جاری شدن سیل و یا خشکسالی باید به مردم پرداخت کنیم اگر در موعد مقرر به ساخت و سازها در این مسیر توجه می‌کردیم چنین اتفاقات و جبران خسارتی اتفاق نمی‌افتد.

وی ضرورت تغییر رفتار و اصلاح برخی از نگرش‌ها را در حوزه محیط زیست به شکل عملی و کاربردی یادآور شد و افزود: ما تا زمانی که زباله‌ها را در طبیعت رها می‌کنیم و نسبت به این امر بی‌تفاوت هستیم نباید از فاجعه زیست‌محیطی گلایه داشته باشیم چراکه امروز همه در یک نگرش بی‌تفاوتی سعی دارند به محیط زیست ضربه بزنند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست بیان کرد: همین بی‌تفاوتی‌ها سبب شد تا در انباشت زباله‌ها قاره‌ای هفتم شکل بگیرد که از آن به عنوان نکبت جامعه مدرن یاد می‌شود.

درویش ادامه داد: ما با پرهیز از شعار دادن‌ها در این دو سال سعی کردیم در احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رفع مشکلات زیست‌محیطی و به صورت عملی ورود پیدا کنیم تا با جلوگیری از برخی تخریب‌ها احیای محیط زیست را شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود مرگ هزاران قطعه ماهی و دیگر پرندگان و جانوران را به خاطر بی‌احتیاطی بشر به محیط زیست یادآور شد و گفت: 30 درصد آبزیان دنیا به دلیل سدسازی و بحرانی که در مناطق آبی به وجود آمده نابود شده و از بین رفته‌اند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید