نگاهی به وضعیت صید ماهیان استخوانی در گیلان/گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نگاهی به وضعیت صید ماهیان استخوانی در گیلان/گ

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

نگاهی به وضعیت صید ماهیان استخوانی در گیلان
شیلات گیلان امسال به علت نامساعد بودن شرایط جوی و کاهش میزان صید، صید ماهیان استخوانی در گیلان را دو بار تمدید کرد.
از28 فروردین، صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ممنوع شد تا دریا نفسی تازه کند و گونه‌های استخوانی، فصل تازه‌ای از زادآوری را شروع کنند. در این بین برخی گونه‌ها در دریا زادآوری کرده و برخی دیگر به جای دریا ‌دل به رودخانه زده و در رودخانه و تالاب تخم ریزی می‌کنند.
اما سال‌هاست صید قاچاق و غیرقانونی ماهیان مولد، آلودگی رودخانه‌ها و دریا و برداشت بیش از اندازه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، تکثیر طبیعی ماهیان را با مخاطراتی مواجه کرده است‌.
براساس اعلام شیلات گیلان درحال حاضر فقط 5 تا10درصد زادآوری وتکثیر ماهیان استخوانی در گیلان، بطور طبیعی و بقیه از طریق تکثیر مصنوعی انجام می‌شود. نگاهی به آمارهای این اداره کل نشان می‌دهد، صید قاچاق و غیرقانونی ماهیان استخوانی در فصلی که صید ممنوع است، بیشتر از میزان ‌صید قانونی ماهیان استخوانی از خزر است‌.

‌در این راستا مدیرکل شیلات گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: صیادان گیلانی پارسال در فصل صید حدود 3هزار و800 تن ماهی استخوانی از خزر صید کردند؛ این درحالی است ‌که براساس شواهد موجود حدود 4 هزار تن ماهی بصورت غیرقانونی و پس از پایان فصل صید و در دوره تکثیر و زادآوری این ماهیان از دریا و رودخانه‌های گیلان صید شده که بخش زیادی از آنان ماهی مولد بوده است‌.

‌اسحاق شعبانی با اشاره به اینکه پارسال ماموران یگان حفاظت شیلات گیلان 423 صیاد غیرمجاز را دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دادند، گفت: با وجود نظارت شیلات، به دلیل گسترده بودن دریا باز هم شاهد صید غیرمجاز ماهیان هستیم‌.

وی با بیان اینکه تخم ماهیان استخوانی‌(اِشبل) از گذشته تاکنون غذای مورد علاقه گیلانی‌هاست، افزود: بالا بودن قیمت ماهیان مولد که اغلب دارای تخم هستند،‌ نامساعدبودن شرایط جوی و طوفانی بودن دریا در فصل صید، سبب شده میزان صید غیرمجاز و قاچاق بیشتر از میزان صید قانونی باشد.

وی ادامه داد: این درحالی است که بیکاری هم مزید برعلت است، چراکه کسانی که در حاشیه ساحل و رودخانه‌های گیلان زندگی می‌کنند، اغلب بیکارند و صید ‌راه کسب درآمد برای آنان به شمار می‌رود.

مدیرکل شیلات گیلان آلودگی رودخانه‌ها و تالاب انزلی که مأمن بیشتر ماهیان مولد در فصل تخم ریزی است را یکی دیگر از موانع تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در گیلان دانست و گفت: بیشتر فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی گیلان در رودخانه‌ها رها شده و از آنجا به تالاب و دریا منتقل می‌شود.

شعبانی متذکر شد: آلودگی برخی از رودخانه‌های گیلان به حدی است که نه تنها در فرآیند تخم ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان مولد اختلال ایجاد می‌کند، بلکه حیات بچه‌ماهی‌هایی که سالم سر از تخم در می‌آورند را هم به خطر می‌اندازد‌، بطوری که هرساله درصد بالایی از بچه ماهیان بر اثر بالا بودن آلودگی رودخانه‌ها تلف می‌شوند.

وی بستر رودخانه‌ها را مکان اصلی تخم ریزی ماهیان استخوانی دانست و گفت: به علت برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر بسیاری از رودخانه‌های گیلان، جایگاه‌های اصلی زاد‌آوری این ماهیان تخریب شده است.

‌به گزارش ایسنا، وجود مشکلات و موانع زادآوری و تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در گیلان سبب شده شیلات گیلان از 76سال پیش، تکثیرمصنوعی ماهیان استخوانی را برای احیاء ذخایر این گونه‌های خزری در دستور کار خود قرار داده و هرساله میزان تکثیر مصنوعی را به تناسب نیاز افزایش ‌دهد‌
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید