دغدغه‌های یک آبزی‌پرور خوزستانی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دغدغه‌های یک آبزی‌پرور خوزستانی /گ

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

دغدغه‌های یک آبزی‌پرور خوزستانی
یک آبزی‌پرور خوزستانی گفت: بیش از 3 سال است که در مجتمع آبزی پروری شهید احمدیان خرمشهر تشکیل تعاونی داده و هزینه‌های فراوانی را صرف کرده‌ایم اما متاسفانه جز سود پرداخت وام‌های کلان هیچ بهره‌مندی از این مجتمع نداشتیم.
طاهره موسوی توضیح داد: فاز اول مجتمع آبزی پروری شهید احمدیان توسط دولت، ساخته و به تعاونی‌ها واگذار شد اما ساخت فاز دوم این مجتمع طبق دستورالعمل جدید به فارغ التحصیلان رشته‌های شیلات و متقاضیان فعالیت در حوضه آبزی پروری داده شده است تا با تسهیلات اعطا شده از سوی دولت، مشغول به کار و تولید شوند.
وی افزود: در فاز دوم برخلاف فاز اول، بخشی از هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی واحدها به عهده تعاونی‌ها بوده و حتی هزینه بخشی از ساخت جاده، تامین آب و برق را اعضا پرداخت کردند ولی تاکنون نتوانستند هزینه‌ها را به طور کامل، پرداخت و اقساط تسهیلات را باز پرداخت کنند.
این آبزی‌پرور خوزستانی تصریح کرد: هزینه‌های ایجاد زیرساخت برای هر تعاونی 90 میلیون تومان است که توسط تعاونی‌ها تامین شده است. ما برای تامین این پول مجبور به اخذ وام شدیم. طی این 3 سال هزینه‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف صرف کرده و امروز هم تعاونی‌ها با مشکل بودجه‌ای مواجهند در حالیکه هنوز هیچ تولیدی نداشته تا مقداری از هزینه‌های خود را تامین کنند. معمولا سود وام‌های بخش کشاورزی، پایین و در حدود 7 درصد است، با این وجود برای دریافت وام باید حدود 13.5 درصد سود پرداخت کنیم که این شرایط عادلانه نیست.
موسوی عنوان کرد: طبق دستورالعمل‌های جدید اداره کل شیلات، باید کانالهای فرعی آب‌رسان حوضچه‌های پرورش ماهی با هزینه اعضای تعاونی‌ها، بتنی شوند. بتنی کردن این کانالها هزینه‌های فراوانی دارد و در شرایط کنونی به دلیل نبود بودجه، توانایی انجام آن وجود ندارد. تمام هزینه‌های طرح براساس قیمت‌های سال 89 برآورد شده بود درحالی که طی این چند سال نرخ تورم بیشتر شده است و اداره شیلات نیز در این زمینه حاضر به همکاری نیست.

وی بیان کرد: اداره شیلات به ما قول داده بود که برای بتنی کردن این کانالها بودجه‌ای را توسط سازمان منطقه آزاد اروند تامین کند اما تاکنون تامین نشده است. خرداد امسال نیز سررسید قسط وام‌های اعضای تعاونی‌ها به دستمان رسید در حالی که ما هنوز به هیچ تولیدی نرسیده‌ایم. از اداره کل شیلات می‌خواهیم تا حداقل برای بتنی کردن این کانالها به تعاونی‌ها کمک مالی کند
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید