پرورش ماهی در قفس از طرح تا عمل /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی در قفس از طرح تا عمل /گ

پنج‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

پرورش ماهی در قفس از طرح تا عمل
افزایش جمعیت و تقاضا برای مواد پروتئینی در کنار کاهش ماهیان دریایی و محدودیت منابع آبی به ویژه آب شیرین در سالهای اخیر شیلات را متوجه پرورش ماهی در قفس در دریا نموده است.
در حال حاضر میزان مجموع آبزی پروری در کشور حدود 370 هزار تن در سال و سرانه مصرف ماهی حدود 9 کیلوگرم در سال است که تا پایان برنامه پنجم توسعه مصرف سرانه باید به 2 . 13 کیلوگرم برسد.
در روش پرورش ماهی با قفس ، ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
به نظر می رسد تولید ماهی در قفس های ثابت از آسیای جنوب شرقی شروع شده باشد و از اواخر قرن هجدهم توسعه یافته است
قفس های اولیه از جنس چوب یا بامبو ساخته می شد و ماهیان پرورشی از ضایعات غذایی و ماهیان ریز تغذیه می شدند.

استفاده از قفس های نوین امروزی از سال 1950 متداول شد ، این قفس ها از مواد صنعتی و شیمیایی ساخته می شوند.

در کشور ما نیز از سال 1380 با توجه به مطالعات امکان سنجی پرورش ماهیان دریایی انجام شده و از سوی کارشناسان ایرانی و نروژی ، برای آبهای جنوب کشور توان تولید خوبی بر آورد شده است .

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی پس از بازدید از نحوه آبزی پروری نروژ و طی اولین سفر کارشناسان نروژی به ایران تصمیمات و ظرفیتهای توسعه آبزی پروری در قفس در ایران مطرح شد.

هدف از آبزی پروری در قفس تولید 100 هزار تن ماهیان دریایی در یک برنامه پنج ساله و 300 هزار تن ماهی در یک دوره 10 ساله در آبهای دریایی خزر ، خلیج فارس و دریای عمان است .

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در تحقیقی سرمایه گذاری در این زمینه را با توجه به افزایش تقاضا سود ده اعلام کرد.

* تولید10 هزار تن ماهی در قفس در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به محدودیت زمین در استان و لزوم بهره وری مناسب از منابع آب گفت : پرورش ماهی در قفس یکی از روشهای متداول در دنیا برای استفاده بهتر از منابع آبی جهت تولید پروتئین مورد نیاز جامعه است.

اسحاق شعبانی اظهار کرد : پرورش ماهی در قفس به میزان 10 هزار تن در دو سال با 10 میلیارد تومان اعتبار برای گیلان مصوب شده که پنج میلیارد تومان آن برای امسال اختصاص داده شده است .

مدیرکل شیلات گیلان ، عدم نیاز به آب شیرین و استفاده از آب دریا، نیاز به فضای کم ، سادگی و راحتی در صید را از جمله مزایای این روش پرورش ماهی عنوان کرد.

شعبانی اظهار کرد : ما 10 متقاضی برای پرورش ماهی در قفس در منطقه چابکسر ، لنگرود ، کیاشهر و انزلی و حومه تالش داریم.

وی با اشاره به این که طرح پرورش ماهی با قفس در دریای خزر بهمن 1389 توسط بخش خصوصی به صورت آزمایشی در سه قفس انجام شد از آن به عنوان طرحی موفق یاد کرد .

وی در پاسخ اینکه آیا سرمایه گذار مذکور هم اینک نیز مشغول به فعالیت است گفت : خیر وی فعالیت خود را متوقف کرده است اما فرد دیگری کار را با چهار قفس در طالب آباد انزلی آغاز کرده است .

وی در خصوص اینکه 10 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای دو سال در چه زمینه ای هزینه می شود گفت : این مبلغ برای مطالعات ، کارهای زیربنایی نظیر احداث اسکله و محوطه پشتیبان و زمینه سازی تولید مصرف می شود .

مدیرکل شیلات گیلان در مورد این که آیا طرح دارای ارزیابی زیست محیطی است یا نه اظهار کرد : مشاور گرفته ایم که ارزیابی زیست محیطی را انجام دهند .

*کاهش آبزیان خزر در اثر آلودگی

یک کارشناس محیط زیست در این باره گفت : خزر نه یک دریا که در واقع یک دریاچه است و طبیعت بسته موجب شده تا در مقابل آلودگی های کشاورزی و صنعتی و نفتی بسیار آسیب پذیر باشد.

وی که مایل به ذکر نامش نبود افزود : در سالهای اخیر شمار آبزیان دریای خزر از فکها گرفته تا ماهیان خاویاری و ماهیان استخوانی به شدت کاهش یافته است که یکی از عوامل اصلی آن آلودگی دریا است بنابر این آلودگی ها می تواند روی ماهیان پرورشی نیز تاثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد : جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است ، همین جهت جریان و ژرفای زیاد آب در کرانه های ایران که باعث کندی حرکت جریان می شود منجر به تجمع انواع آلودگی های این دریاچه در سواحل ایران به میزانی بیش از کرانه های دیگر کشورها می شود.

*لزوم توجه به کیفیت قفسها

محمد کازرونی منفرد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان نیز گفت : پرورش ماهی در قفس کار یک صیاد نیست و با توجه به شرایط خزر و امواجی تا 11 متر قفس ها باید ویژگی های لازم را داشته باشند .

وی با بیان اینکه قفس های موجود مناسب نیست متذکر شد : باید زیربنایی کار کنیم و قفس ها را از کشوری که ویژگی های مورد نیاز برای خزر را در نظر بگیرد تهیه کنیم و آنها را ملزم کنیم که پنج سال بیمه کنند آموزش های لازم و خدمات جانبی مورد نیاز را نیز بدهند.

کارشناسان معتقدند برای پرورش ماهی به این شیوه باید ملاحظات مختلفی از جمله ارزیابی زیست محیطی ، بومی بودن گونه و عدم تهدید برای گونه های دیگر، مناسب بودن قفس ها برای شرایط خاص و متلاطم دریای خزر ، سالم بودن آب مناطق در نظر گرفته برای تعبیه قفس ، تهیه بچه ماهی از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی به منظور اطمینان از عدم ابتلا به بیماری های میکروبی و ویروسی و همچنین بازاریابی در نظر گرفته شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید