تالاب ها؛ ظرفيت ناشناخته زيست محيطي هرمزگان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب ها؛ ظرفيت ناشناخته زيست محيطي هرمزگان /گ

دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

تالاب ها؛ ظرفيت ناشناخته زيست محيطي هرمزگان
تالاب ها یکی از با اهمیت ترین اکوسیستم های طبیعی کره زمین هستند که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد دارای جذابیت های مناسب برای طبیعت گردان و گردشگران و محیط اقتصادی مناسبی برای بهره برداری جوامع محلی است.
شیرخانی فعال محیط زیست می گوید: همه تالاب های هرمزگان در محدوده سواحل قرار دارند و محیطی برای زیست انواع پرندگان و جانوران نادر مانند لاکپشت سبز، عقاب ماهیگیر، کرکس مصری، دارکوب بلوچی، پرستوهای دریایی و انواع حواصیل و پلیکان ها در کشور هستند.
وی می افزاید: از دیگر جذابیت های این تالاب ها وجود آب سنگ های مرجانی، جنگل های حرا و چندل در این تالاب ها ست.
دهدار دیگر فعال محیط زیستی می گوید: مهمترین مشخصه تالاب های استان تنوع زیستی حیات وحش است که در سایر نقاط کشور چنین تنوعی وجود ندارد.
امینی استاد دانشگاه نیز می گوید: تالاب های استان مکانی مطمئن برای آسایش زیستی پرندگان مهاجر و زادآوری آبزیان دریایی است.
این تنوع زیستی تالاب ها در سال های اخیر با تغییر سنت های محلی(حفاظت از طبیعت) و توسعه ساخت و سازها و نبود برنامه مشخص برای حفاظت از این تالاب ها در معرض تخریب قرار گرفته است.
دهدار می گوید: فعالیت های اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم در محدوده خور خوران، احداث کارخانه سیمان بندرخمیر، ساخت اسکله تجاری در این بندر باعث شده تا تالاب خور خوران با دارا بودن بیشترین مساحت جنگل حرا در کشور در معرض نابودی قرار گیرد.
وی می افزاید: رها شدن سوخت در این جنگل ها باعث شده تا محیط لانه سازی بسیاری از پرندگان تغییر کند و بسیاری از گونه های زیستی از جمله عقاب ها و پرستوهای دریایی در خطر انقراض و آسیب پذیری قرار گیرند.
امینی استاد دانشگاه هم می گوید: قطع سرشاخه های جنگل های حرا، صید های غیرمجاز مانند شکار لاکپشت ها برای مصرف گوشت آنها و استفاده غذایی از تخم پرستوهای دریایی باعث شده تا جمعیت این جانوران هر ساله کاهش یابد.
فارغ التحصیل محیط زیست نیز می گوید: هیچ قاعده و قانونی در ورود و استفاده از تالاب های استان وجود ندارد و هر کسی براحتی از هر منطقه ای در این تالاب های می تواند دیدن کند.
خانم قهرمانی می افزاید: نیازمند است تا برنامه آموزشی مناسبی هم برای ورود گردشگران و طبیعت گردان و هم استفاده جوامع محلی از این تالاب ها تدوین شود.
مشیری مدیر انجمن طرح سرزمین کشور نیز می گوید: مهمترین اقدام برای جلوگیری از دست اندازی به تالاب ها ایجاد منطقه بندی(zoon) تالاب های استان و طرح های مطالعاتی در این زمینه است.
وی می افزاید: برخی از نقاط تالاب ها بایستی ناحیه گردشگری و بعضی دیگر نیز استفاده های شیلاتی و نظامی و ... شود.
این فعال محیط زیست می گوید: نیازمند است تا مشارکت و حساسیت جامعه محلی برای نگهداری و حفاظت از این میراث مشترک بشری افزایش یابد.
مشیری می گوید: یکی از برنامه ها در این زمینه انتخاب تالاب خور خوران به عنوان زیست کره از طرف سازمان فرهنگی هنری سازمان ملل(یونسکو) بوده است.
توجه به جذابیت های پرنده نگری و طبیعت گری از ظرفیت های بلا استفاده در تالاب های استان است.
شیرخانی فعال حوزه پرنده نگری می گوید: در کنار فعالیت های طبیعت گردی نیازمند است کلوپ های پرنده نگری نیز فعال شوند موضوعی که در جهان معاصر تاثیر زیادی در آرامش روحی و روانی افراد دارد.
به نظر می رسد مهمترین اقدام محیط زیست برای جلوگیری از دست اندازی ها به محدوده تالاب های استان افزایش محیط بانان محلی در کنار آموزش جوامع محلی است.
استان هرمزگان با 4تالاب بین المللی بیشترین تالاب ثبت شده کشوری در کنوانسیون رامسر دارد که مجموع 14 درصد از تالاب های کشور را شامل می شود
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید