زخـم رودخـانه سفيـدرود چـرکين شـد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زخـم رودخـانه سفيـدرود چـرکين شـد /گ

یک‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

زخـم رودخـانه سفيـدرود چـرکين شـد
پس از زخمي شدن رودخانه‌هاي رودبار با برداشت هر روزه شن و ماسه اين بار سه متخلف، پساب خروجي آلودگي واحدهايشان را به رودخانه سفيدرود ريختند و زخم را چرکين کردند.
رودخانه‌ها شريان‌هاي حياتي هر منطقه محسوب مي‌شوند و حفاظت از آنها منجر به طول عمر و حفاظت از سلامت جان انسان‌هايي مي‌شود که در اين مناطق زندگي مي‌کنند. برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها نه تنها موجب در خطر قرار گرفتن زندگي و انقراض نسل آبزيان و گياهان بستر رودخانه‌ها مي‌شود بلکه در نهايت در اثر بارندگي‌هاي زياد شاهد طغيان رودخانه‌ها خواهيم بود. رودخانه‌ها که زبان ندارند از خود دفاع کنند با طغيان و جاري کردن سيل وارد خانه‌هاي مردم مي‌شوند تا به ما گوشزد کنند که چه بلايي بر سرشان آورده‌ايم. برداشت بي‌رويه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها به جاي بکارگيري معادن کوهي کاري ناپسند است که انسان در مقابل طبيعت مرتکب مي‌شود و ريختن پساب‌هاي واحدهاي دانه‌بندي شن و ماسه مجددا به رودخانه کاري زشت‌تر است که برداشت‌کنندگان شن و ماسه پس از زخمي کردن جان رودخانه‌هاي گيلان، مواد آلوده را وارد رودخانه و زخم رودخانه را چرکين مي‌کنند و در نهايت اين زخم چرکي جان مردم گيلان را مورد هدف قرار مي‌دهد و با نفوذ به منابع زيرزميني در نهايت اين نتيجه به دست مي‌آيد که گيلان رکوددار بيماري سرطان در کشور باشد. به گزارش ايسنا، با توجه به اهميت حفظ محيط زيست و براساس پايش و نظارت مستمر واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي توسط کارشناسان و ماموران يگان حفاظت اداره حفاظت محيط زيست رودبار، براي سه واحد آلاينده شن و ماسه که به دليل عدم کنترل پساب خروجي باعث آلودگي آب رودخانه سفيدرود شده بودند، اخطاريه زيست محيطي صادر شد.
علي اميري رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان رودبار در اين خصوص افزود: واحدهاي دانه‌بندي شن و ماسه داراي پساب حاوي رسوبات معلق با کدورت بالاست. وي تاکيد کرد: بايد با انجام تمهيدات اصولي شامل احداث حوضچه‌هاي مناسب و تخليه به موقع آن نسبت به کاهش آلايندگي پساب خروجي اقدام شود. وي تصريح کرد: سه واحد مذکور بر اثر عدم رعايت موازين زيست محيطي باعث آلودگي آب رودخانه سفيدرود شده که نسبت به صدور اخطاريه زيست محيطي به منظور رفع آلودگي اقدام شد و در صورت عدم رفع آلودگي از ادامه فعاليت آنها جلوگيري و به مراجع قضايي معرفي خواهند شد
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید