رونق روز افزون پرورش ماهي قزل آلا در مزارع مکانيزه استان قم

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رونق روز افزون پرورش ماهي قزل آلا در مزارع مکانيزه استان قم

سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

رونق روز افزون پرورش ماهي قزل آلا در مزارع مکانيزه استان قم
استان قم هر چند در منطقه خشک و کویری کشور واقع شده اما در سال های گذشته با حمایت مسئولان و تلاش کشاورزان به یکی از مناطق پرورش ماهی تبدیل شده است.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان قم ، ابتکار و علاقه کشاورزان این استان در پرورش ماهی تا بدانجاست که پرورش ماهی سفید و خاویار نخستین بار در کشور در استان قم صورت گرفته است و هم اکنون ادامه دارد.
طلایی با بیان اینکه در کنار پرورش ماهی سفید و خاویار پرورش ماهی قزل آلا از رونق خوبی در استان برخوردار است می افزاید: این رونق به علت استفاده از سیستم مکانیزه در پرورش این ماهی پر طرفدار است.
مسئول اداره شیلات جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر 750 تن ماهی قزل آلا در استان تولید شده است می گوید: بیش از 90 درصد از این مقدار در استخرهای دو منظوره تولید شده است به طوری که با توجه به محدودیت منایع آبی در استان آب خروجی از استخرها برای آبیاری مزارع و باغ ها استفاده می شود.
عطایی با اشاره به اینکه هم اکنون 42مرکز تولید ماهی های سردآبی در استان فعال هستند اضافه می کند: از این تعداد 10 مرکز مجهز به سیستم مکانیزه هستند به طوری که در طول سال حتی در فصول گرما قادر به تولید ماهی های سردآبی هستند.
وی افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب را از مهمترین مزایای گسترش مراکز مکانیزه پرورش ماهی می داند.
آقای آسایش که خود صاحب یکی از مزارع مکانیزه استان است در خصوص ویژگی های این روش می گوید: میزان تولید ما در سیستم سنتی بین 10 تا 15 تن در سال بود اما با نصب سیستم مکانیزه این مقدار هم اکنون به 70 تن در سال رسیده که البته می توان آنرا به 100 تن در سال افزایش داد.
این کارشناس مزارع مکانیزه در خصوص تفاوت های روش مکانیزه و سنتی می گوید: در روش سنتی سیستم اکسیژن دهی و خنک کردن آب وجود ندارد و این موضوع میزان تولید را با محدودیت مواجه می کند در حالیکه در روش مکانیزه در ورودی های استخرها برج های هوا دهی وجود دارد که کار گاز زدایی را انجام می دهند.
آسایش با بیان اینکه آب ورودی به استخرها از چاهها و قنات های استان بوده و این آب حاوی میزان بالای co2 و N2 است می افزاید: برجهای گاز زدایی وظیفه جدا سازی این گازها و اکسیژن دهی به آب را بر عهده دارند.
محمدی یکی دیگر از تولید کنندگان قزل آلا به روش مکانیزه هم می گوید: یکی دیگر از مزایای این طرح این است که آب موجود در استخرهای پرورش ماهی حاوی ازت و اوره است که برای آبیاری مزارع و باغ ها مفید بوده ضمن اینکه نوبت آب دهی شبانه هم در این روش حذف شده است.
عطایی کارشناس اداره شیلات جهاد کشاورزی استان در خصوص تشویق کشاورزان به تجهیز مزارع به سیستم مکانیزه می گوید: جهاد کشاورزی در نظر دارد با استفاده از یارانه و کمک های حمایتی کشاورزان را در استفاده از این روش تشویق کند.
وی خاطرنشان می کند:مطابق با اسناد موجود در استخرهای پرورش ماهی استان قم از مواد ضدعفونی کننده مانند فورمالین و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود و در نتیجه ماهی های تولیدی این استان جزو سالم ترین ماهی های پرورشی کشور محسوب می شوند.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید