صید میگو یا صید سیاه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید میگو یا صید سیاه /گ

سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

صید میگو یا صید سیاه
پایگاه خبری تحلیلی پیغام در مطلیی با عنوان ' صید میگو یا صید سیاه ' به قلم حسین شادکامی کارشناس صید و بهره برداری اثرات زیانبار شیوه مرسوم در فصل صید میگو را تجزیه و تحلیل کرده است.
در ادامه این مطلب آمده است:خلیج فارس که بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک از قبیل ماهیان تزئینی زیبا ورنگارنگ وسایر موجودات مثل مرجان ها ،جلبک ها،صدف ها ،حلزون ها،نرم تنان،شقایق ها،اسفنج ها،عروس دریایی و سخت پوستان نرم تنان ،خار تنان وکیسه تنان وغیره که از هزاران سال پیش در این مکان زیست می کنند.
خلیج فارس را یکی از بزرگترین اکواریم ماهیان تزئینی دنیا قلمداد می گردد وبیش از 130گونه ماهیان تزئینی و بیش از 500 گونه آبزی تاکنون درآن شناسایی شده است.
از جمله گونه های تزیینی (ملوان ماهی - فرشته ماهی - طوطی ماهی - زمرد ماهی - جراح ماهی - هامور ماهیان - دلقک ماهیان - صندوق ماهی – سقماهی - دم گاوی – شاخدار - خروس دریایی – پیکاسو) و سایر ماهیان با ارزش خوراکی و تجاری وصنعتی و انواع جلبک های دارویی و غذایی و غیره را در خود جای داده است.
با شروع فصل صید میگو این آبزی مغذی و با ارزش که کمتر از3درصد کل صید سالانه استان بوشهر را در بر می گیرد به همراه خود هزاران تن از انواع و اقسام آبزیان که از تنوع زیستی بالایی در امر استحصال برخودار است (بیش از 16هزار تن) را به عنوان صید ضمنی و دور ریز را در فصل میگوی (یک ماهه) به کام مرگ می کشاند وبعد از کشتار دوباره آنها را به دریا سرازیر می سازند.
'صید سیاه' (به ازای هر کیلو میگو بیش از 8تا9 کیلوازانواع آبزیان) ابزار ترال یا همان گونه که به تعبیری عبارت است، توری قیفی شکل با دهانه 20متر برای لنج ها(482) و 10متر برای قایق ها(726فروند) که درقسمت فوقانی آن از شناوری و در پایین آن زنجیرهایی تعبیه شده که با سرعتی بین 2تا 2.5گره دریایی بر روی بسترهای صید گاههای استان تا عمق 20سانتی متری بستر نفوذ کرده وهر موجود زنده ای که قطر بیشتر از2سانتی متر داشته باشد از آب دریا فلیتر می کند و درون کیسه خود می بلعد.
از دیگر ابزار که از تخته های صید سهمگین و زنجیرهای پایین تور دل بسترهای زیست گاهی را می خراشاند و بسترهای اسفنجی ومرجانی را درهم می شکند و توده آغشته به غباری از گل ولای (الودگی های زیست محیطی ) را درمحیطی آبی بوجود می آورد و باعث کاهش اکسیژن آب وافزایش دما و به دنبال آن مرگ اسفنج ها و مرجان ها را به همراه خواهد داشت و از بین بردن و جابجایی شدن بنتوزهای موجود در بستر و بی ثباتی اعتدال زیست محیطی را رقم می زند و اثرات زیانبار زیست محیطی را در 91درصد از زیستگاههای استان پدید می آورد.
تا به امروز به علت نبود صنعت صید 'ضمنی ' کمتر بازده ای از این میزان صید استحصال شده به دست نیامده و هیچگونه بازده اقتصادی برای بهره برداران نداشته و علاوه بر آن صید ماهیان نابالغ و جوان در این فصل که کوچ اکثر ماهیان نابالغ محسوب می شود و همزیستی با میگو را دارند به ورطه نابودی می کشاند و برای تجزیه ماهیان دورریز صیدگاهها را دچار افت زیست محیطی وانواع بیماری جانوری مبدل می سازد.

تاثیرات سویی که از این ابزار می توان تا حدودی کاهش داد استفاده از چشمه های استاندارد اعلام شده و بکارگیری ابزارهای کاهنده صید ضمنی، پانال چشمه مربعی وانواع و اقسام دریچه های خروج صید ضمنی و رو آوردن به صنعت صید آبزیان خوراکی ریز وماهیان غیر خوراکی در امر صادرات است.

روش های عاری از خطرات زیست محیطی، تا زمانی که از ابزارها وشیوه های صید انتخابی متناسب با محیط زیست وجود نداشته باشد و ضایعات صید گونه ای غیر هدف اعم از ماهیان و سایرگونه های گیاهی و جانوری را به حداقل برسانند و از تأثیرات منفی زیست محیطی را بر گونه های وابسته صید ضمنی بکاهند .

اگر جهت نگرش مدیریت صید نتواند نقش باز دارنده ای در این راستا بکارگیرند تجدید حیات آبزیان صورت نخواهد گردید واین فاجعه ای است که به زودی زود خلیج فارس رکود بحران کاهش ذخیره را در خود خواهد دید و به کویری بیولوژیک تبدیل خواهد شد.

باشد تا به همت دانشگاهها، موسسات عالی ، سمن ها،نهادها،سازمانهای ذیربط وبهره برداران برای حفظ و صیانت از این انفال چندین هزار ساله گام سترگ برداریم.

اثرات زیانبار روش صید ترال می توان چنین خلاصه نمود:

تخریب بسترهای مرجانی و اسفنجی.

مرگ دسته جمعی آبزیان نابالغ وبالغ غیر اقتصادی سبب می شود.

فرصت تخم ریزی و تجدید نسل آبزیان را از بین می برد.

مو جب آلودگی زیست محیطی و برهم زدن توازن اکولوژیکی می گردد.

باعث تداخل با سایر ابزار وادوات صیادان می گردد.

باعث ایجاد بحران ذخایرو رکود اقتصاد صید و صیادی می شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید