ويروس "وي اچ اس" در مزارع ماهي کهگيلويه و بويراحمد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ويروس "وي اچ اس" در مزارع ماهي کهگيلويه و بويراحمد /گ

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

ويروس "وي اچ اس" در مزارع ماهي کهگيلويه و بويراحمد
ویروس quotation mark وی اچ اس quotation mark در مزارع ماهی کهگیلویه و بویراحمد
شرایط اقلیمی مطلوب و بسترهای طبیعی مناسب درکهگیلویه و بویراحمد از جمله 100 رودخانه دائمی و فصلی ، وجود بیش از 700 چشمه ، هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق ، دهها سد ، داشتن دو نوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری طی یک دهه اخیر عده ای از سرمایه گذاران را به ایجاد مزارع پرورش ماهی ترغیب کرد.
مزرعه طرح های آبزی پروری علاوه بر تولید و توسعه صادرات و بهبود وضع اقتصادی مردم ، موجب اشتغالزایی و تغذیه سالم و تأمین پروتئین مورد نیاز مردم و به تبع آن سلامت جامعه می شود.
از مهر دو سال پیش ، ویروس کشنده ای به نام quotation mark وی اچ اس quotation mark به صورت جسته و گریخته در مزارع استان مشاهده شد تا اینکه پارسال به اوج خود رسید و نه تنها بازار فروش ماهی را راکد کرد بلکه موجب بیکاری بسیاری از کارگران این مزارع و ایجاد مشکلات عدیده ای برای مزرعه داران شد.
فرهاد عارفی از دارندگان مزارع ماهی در استان می گوید: این در حالی است که اقساط وام بیش از دو میلیارد ریالی برای ساخت استخر و سرمایه در گردش آن نیز سر رسید و هیچ درآمدی برای پرداخت معوقات نداریم و با تعطیلی محل کار ، 6 نفر بیکار شده‌اند.
صاحبان دو استخر پرورش ماهی در منطقه منتنگون و منجگون بویراحمد از خسارات میلیونی و تعطیلی چند ماهه کارگاه‌هایشان سخن گفتند و همچنان در انتظار اقدام کارساز مسئولان اجرایی و متولیان امور هستند.
مزرعه دار بویراحمدی دیگری هم می گوید: این بیماری موجب شد نتوانم هزینه امرار معاش خود و خانواده و همچنین شرکای خود در این مزرعه را تامین کنم زیرا مزرعه کاملا تعطیل و حوضچه ها خشک است.
همچنین آنان گفته اند با اینکه مراجع دولتی در این استان اعلام کرده‌اندکه پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان در این بخش از طریق استانداری ، نمایندگان مجلس و اتحادیه ماهیان سردآبی ، سازمان شیلات کشور و دامپزشکی کشور در حال پیگیری است اما با وجود تاییدیه دامپزشکی و مکاتبات متعدد ، هنوز اقدام خاصی از متولیان برای رفع این بحران انجام نشده است.
مدیر شیلات استان با بیان اینکه میزان تولید ماهیان سردآبی استان از 7 هزار تن در سال 89 به 13 هزار و400 تن در سال 92 شد ، گفت: این میزان تولید موجب شد تا این استان در زمره 5 تولید کننده ماهی سردآبی کشور شود اما این ویروس باعث کاهش حدود 4 هزار تنی در پارسال شد این در حالی است که برآورد برای تولید ماهی سردابی در پارسال 15 هزار تن بود.
غلام عباس موسوی‌نژاد با اشاره به کاهش میزان تولید و کم‌شدن عرضه ماهی در بازار گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 170 مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که هم اکنون 60 مزرعه به طور کامل به علت بروز این بیماری تعطیل است و برخی هم با رکود تولید روبرو هستند و این امر موجب گران شدن ماهی در بازار و گاهی به دو برابر و نیم شدن قیمت نسبت به گذشته شد.
کورش یزدان‌پناه کارشناس شیلات استان با بیان اینکه بیشترین خسارات مربوط به دو شهرستان بویراحمد و دنا بوده است گفت: تاکنون افزون بر400 نفر بر اثر راکد ماندن طرح‌های پرورش ماهی بیکار شده‌اند.
وی با اشاره به فرآیند تولید و انتقال این ویروس هولناک و غیربومی و آلوده‌کردن استخرهای پرورش ماهی در استان گفت: آغاز بروز این بیماری از کشور فرانسه است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد انتقال آن به این استان از راه ترکیه و از طریق برخی دلالان و سودجویان این صنعت بود.
یزدان‌پناه با اشاره به اینکه دانش ناکافی و نبود تخصص لازم برخی صاحبان و دلالان عرصه شیلات کهگیلویه و بویراحمد نیز در شیوع این ویروس کشنده دخیل بوده است ،گفت: در یکی از جایگاه‌های پرورش ماهی در سی‌سخت در یک شبانه‌روز بیش از 300 هزار بچه‌ماهی تلف شد و از مهم‌ترین علائم این بیماری در ماهیان قزل‌آلا بیرون‌زدگی و خونریزی چشم ماهی است.
غلام‌عباس موسوی‌نژاد مدیر شیلات استان با اشاره به اینکه در راستای جبران خسارت مزارع پرورش ماهی آلوده به بیماری وی.اچ.اس رایزنی‌های لازم با مسئولان استانی و کشوری صورت گرفت ، گفت: براساس برآوردهای کارشناسان ، بیش از 24 میلیارد تومان به مزرعه‌داران پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد شد.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از راه های مبارزه با این بیماری خشک و ضد عفونی کردن مزارع با حضور کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان است و مزرعه داران باید با هم هماهنگ باشند و سعی کنند در یک بازه زمانی یکسان مزارع خود را تعطیل و خشک و ضد عفونی کنند تا این ویروس نتواند از مزرعه ای به مزرعه دیگر سرایت کند .
مدیر شیلات استان با اشاره به اینکه مزرعه‌داران هرگونه تلفات ماهی را در اسرع وقت به مدیریت شیلات استان گزارش دهند ، گفت: بر اساس گزارش های آزمایشگاه دامپزشکی استان هم اکنون در حال ریشه کنی این بیماری هستیم و آنچه موجب نگرانی مردم شده است شایعاتی مبنی بر تاثیر این ویروس بر انسان و ایجاد بیماری است که اصولاً این بیماری در بچه‌ ماهی‌ها شیوع دارد و بچه‌ ماهی‌هایی که به این بیماری دچار می‌شوند به هیچ وجه به بازار نمی‌رسند و مردم از این جهت هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور که اواسط اردیبهشت امسال به منظور بازدید از این مزارع ماهی بویراحمد و دنا به استان سفر کرد گفت: تعداد کانون های مبتلا به بیماری وی اچ اس پارسال در کشور50 درصد کاهش یافت و آموزش بهره برداران درباره راه های کنترل و پیشگیری از بیماری وی اچ اس یکی از برنامه های سازمان دامپزشکی کشور است.
جمال الدین جاویدی افزود: ریشه کنی بیماری وی اچ اس در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و فقط با رعایت یکسری مسائل بهداشتی و بیوسکیوریتی می توان پیشرفت بیماری را تا حد امکان کاهش داد به همین منظور تعداد مراکز تشخیص آزمایشگاهی بیماری وی اچ اس در کشور از دو به شش مرکز افزایش یافت و سیر کنترل این بیماری مطلوب است.
کارشناسان شیلات استان می گویند: این بیماری در دنیا هنوز درمان نشد ، چون راهی برای کنترل این ویروس گزارش نشده است فعلا تنها داروی موثر برای شیوع بیماری ، پیشگیری از ورود ویروس به مزرعه است.
مدیر شیلات استان گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام ‌شده و ارائه آموزش‌های لازم مزارع آلوده به این ویروس از ابتدای خرداد امسال به مدت دو ماه خشک و ضد عفونی خواهد شد و هیچ‌گونه عملیات رهاسازی و پرورش ماهی در این مزارع انجام نمی شود و با ضدعفونی کردن و شعله‌دهی مستقیم سعی می کنیم این ویروس را از بین ببریم.
کورش یزدان پناه کارشناس شیلات هم به انتقال آسان این ویروس به وسیله احشام وکارگران پرورشی و ماشین‌های حمل ماهی به بازار هشدار داد و گفت: براساس بررسی‌های انجام ‌شده امکان زنده‌ماندن و انتقال این ویروس بدون حضور در بدن میزبان تا 30 روز وجود دارد.
وی با بیان اینکه اکنون لبه تیغ این ویروس بیشتر متوجه مزارع اجاره‌ای است ، می‌افزاید: شیلات کهگیلویه و بویراحمد اکنون تصمیم دارد با ارائه مکانیسم‌ها و راهکارهای جدید جلوی هرگونه اجاره به افراد غیرمتخصص و آموزش ندیده را بگیرد و کسانی که متولی مزارع هستند حتما باید آموزش‌های لازم را دیده باشند.
موسوی‌نژاد مدیرکل شیلات استان هم مهم‌ترین علل ورود و دامنه وسیع این ویروس خارجی به مزارع پرورش ماهی استان را نبود قرنطینه در ورودی استان‌ها ، تراکم بالای ماهی در مزارع ، افزایش تعداد بچه ماهی در مزارع ، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و ساماندهی نشدن حمل‌ و نقل بین مزارع و اجاره دادن مزارع به افراد غیرکارشناس و ناآگاه دانست.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید