چین بازار خاویار ایران را قبضه کرد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چین بازار خاویار ایران را قبضه کرد /گ

یک‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

چین بازار خاویار ایران را قبضه کرد
خاویار ایران در دهه های گذشته به دلیل کیفیت و کمیت، سهم و جایگاه قابل قبولی در بازارهای جهانی داشت اما امروز به دلایل مختلف میزان تولید خاویار به صفر رسیده است و از سوی دیگر کشورهایی مانند چین و اسپانیا بازار ارزآور خاویار ایران را قبضه کرده اند.
اكنون سيستم اقتصادی كشور هنوز به‌صورت تك محصولي يعنی با نفت اداره می‌شود و ايران براي كسب درآمد همچنان وابسته به نفت است، اما اگر به سمت تقويت صنايع كشور از جمله توسعه صنعت شيلات و ماهيان خاوياری و صنعت كشاورزی برويم توسعه پايدار در كشور ايجاد خواهد شد.
اگر توليد در داخل را باور داشته و به‌دنبال تقويت آن باشيم نباید اجازه ورود به ديگر كشورها بدهيم و بازار داخل را در اختیار تولیدکننده های دیگر کشورها قرار دهیم.
انتظار می رود دولت یازدهم با درنظر گرفتن تسهيلاتی براي تشويق به ورود بخش خصوصی اقدامات موثر و جدی در اين زمينه صورت گيرد تا اين صنعت ارزشمند با درآمدزايی و ارزآوری براي كشور به توسعه پايدار كشور منجر شود.
در خصوص اجرای اصل 44 قانون اساسي، یعنی واگذاری حوزه های مختلف به بخش خصوصی مقداری بی توجهی صورت گرفته است، چرا که با تحقق این امر شاهد افزایش حس رقابت در بین تولیدکننده ها خواهیم بود و از سوی دیگر استاندارد، کیفیت و قیمت کالاها و محصولات برای ماندگاری در بازار داخل و خارج هر روز بهتر می شود.

يكي از مشكلات بزرگ در كشور اين است كه به بخش خصوصي اعتمادی نداريم و در بخش اقتصادی تمام توجه به بورس است. در صورتي‌كه ورود بخش خصوصی به بخش شيلات و توليد ماهی به اقتصاد كشور بسيار كمك خواهد كرد. در سال 92 شاهد كاهش توليد خاويار از 300 تن به 3 تن بودیم که طبق گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس تولید این محصول در کشور به صفر رسیده است.

دولت بايد اين را بداند كه اصلا تاجر خوبی نيست،‌ درست است سود توليد و صادرات خاويار قابل توجه است و هم اكنون نيز دولت مديريت آن را به دست گرفته است اما اگر دولت اجازه ورود بخش خصوصي را بدهد ديگر شاهد كاهش 300 برابري ميزان توليد خاويار در مازندران و همچنين حضور پر رنگ چينی ها در بازار خاويار نخواهيم بود لذا دولت بايد با به كارگيری سياست های تشويقی از ورود بخش خصوصی به اين عرصه حمايت و خود نقش نظارتی را داشته باشد با تحقق چنين امري ايران می تواند در بازار بين المللی رقابت داشته باشد.

موضوع دیگری که محصولات دریایی را تهدید می کند، ورود آب آلوده فاضلاب به رودخانه‌ها و دريا است که سبب آسيب‌های جدی مي‌شود، يكی از آسيب‌های اين امر از بين رفتن تخم ماهيان خاوياری دريای خزر خواهد بود.

کاهش شدید تولید خاویار در ایران
نماینده قائم شهر و سوادكوه و جويبار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با تاکید بر اینکه مدیریت بخش شیلات باید جدی تر با برنامه ریزی منسجم و قوی تر باشد، گفت: تولید خاویار ایران در سال های گذشته کاهش بسیار زیادی داشته است و از سوی دیگر مسئولان به جای تقویت تولید داخل به دنبال واردات بی رویه هستند.

سيد هادي حسينی افزود: در حال حاضر نیروی انسانی، تخصص و ظرفیت افزایش تولید در کشور وجود دارد، شایسته نیست این ظرفیت بالقوه را دست نخورده بگذاریم یا از آن به نحو احسن استفاده نکنیم.

وی ادامه داد: همچنین نباید اجازه دهیم آلودگی آب یا کمبود تجهیزات و امکانات سبب کاهش تولید شود، ضمن اینکه از حضور بخش خصوصی در این صنعت باید حمایت کنیم.

خاویار به بخش خصوصی واگذار شود
نماينده بابل در مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با تاکید بر اینکه خاویار به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: میزان تولید خاویار ایران در سال های گذشته با کاهش شدیدی روبرو بوده است، اگر خواهان زنده شدن دوباره این صنعت هستیم باید از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم.

حسين نيازآذري تصریح کرد: خاویار از جمله محصولاتی است که ارزآوری و درآمد خوبی برای کشور خواهد داشت اما از این ظرفیت در سال های گذشته به خوبی استفاده نشده است.

قبضه شدن بازار خاویار توسط چین
یکی از علت های کاهش بسیار زیاد تولید خاویار این است که متولی آن دولت است و از سوی دیگر از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این بخش استفاده نشده است، اگر تولید خاویار به بخش خصوصی سپرده شود و دولت نظارت بر این بخش را بر عهده داشته باشد، دیگر شاهد قبضه شدن بازار خاویار توسط چین نخواهیم بود.

نماينده نوشهر و چالوس در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با تاکید بر اینکه تولید خاویار باید از حالت دولتی بودن خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: دولت تاجر خوبی نیست، باید زمینه و بستر را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم. بنابراین انتظار ما این است که بستر و زيرساخت‌ها برای اعتماد‌سازي و حضور پر رنگ بخش خصوصی براي سرمايه‌گذاري در اين بخش بايد به خوبی مهيا شود تا از ورود چینی ها به بازار خاویار جلوگیری کنیم.

قاسم احمدی‌لاشكي با بیان اینکه در حال حاضر چین مشتریان و سهم بازار خاویار را در اختیار گرفته است، البته چنین اتفاقی در دیگر حوزه ها نیز رخ داده است، اضافه کرد: خاویار در صادرات ایران می تواند سهم قابل توجهی داشته باشد، به طور کلی انتظار ما از مسئولان این است که از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند و دوباره به تولید 300 تنی خاویار برسیم.

خاویار ایران سال 92 به 400 کیلوگرم رسید
مدیر عامل اتحادیه آبزیان کشور با بیان اینکه میزان تولید خاویار ایران در سال 92 به 400 کیلوگرم هم نمی رسد، گفت: سال 91 نیز تولید از 300 تن به 3 تن رسید، به طور کلی روند کاهش تولید را در این چند سال گذشته داشته ایم.

ارسلان قاسمی افزود: علاوه بر بی توجهی دولت به بحث خاویار، حضور چهار کشور حاشیه دریای خزر نیز است که در خصوص بازسازی ذخایر، صید قاچاق و آلودگی دریای خزر بی توجه بوده اند و سبب آسیب به صنعت خاویار شده است.

وی با بیان اینکه دولت سال هاست در حوزه تولید خاویار هزینه های کلانی را انجام می دهد اما خروجی آن متناسب به هزینه ها نیست، اضافه کرد: در حوزه بازسازی ذخایر و همچنین رها سازی بچه ماهی ها خاویار بسیار هزینه شده است اما این اقدام بی فایده است چرا که میزان هزینه با درآمد آن تناسبی ندارد.

مدیر عامل اتحادیه آبزیان کشور تصریح کرد: چین برای حفظ ذخایر خود، ماهی در حد یک کیلو گرم را رها سازی می کنند اما در ایران معلوم نیست سرنوشت نیمی از بچه ها ماهی ها چه می شود.

قاسمی انتقاد کرد: در حال حاضر توهم این را داریم که صنعت خاویار در انحصار ایران است، در صورتی که کشورهایی مانند چین، اسپانیا، کره جنوبی، اروگوئه، مجارستان و بسیاری از کشورها به بخش تولید خاویار ورود کرده اند.

وی تاکید کرد: اگر خواهان زنده شدن صنعت خاویار کشور هستیم دولت باید اجازه ورود بخش غیردولتی را بدهد، به دلیل اینکه دولت تاجر و رقابت کننده های خوبی در بازار جهانی نیست، دولت می تواند بحث نظارت و کنترل را در اختیار داشته باشد.
منبع: میزان

دیدگاه خود را بیان کنید