وقتی مسئولان نسبت به آلودگی میکروبی رود بشار پاسخ شفاف نمی‌دهند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وقتی مسئولان نسبت به آلودگی میکروبی رود بشار پاسخ شفاف نمی‌دهند /گ

یک‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

وقتی مسئولان نسبت به آلودگی میکروبی رود بشار پاسخ شفاف نمی‌دهند
آلودگی میکروبی رود بشار که شریان حیاتی شهرستان بویراحمد است، به دلیل عدم پاسخگویی شفاف مسئولان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
رود بشار شریان حیاتی شهرستان بویراحمد است که شهر زیبای یاسوج را با طبیعتش زنده نگه داشته است.
اکنون هیچ طبیعت دوستی در ایران نیست که با نام رود بشار آشنا نباشد و با شنیدن نام یاسوج قبل از هر چیز این رود در ذهن طبیعت‌دوستان تجلی می‌یابد.
اما آنچه که رود بشار را بیش از همیشه بر سر زبان‌ها انداخت تخلف واحدهای شن و ماسه‌ای است که سال‌های سال در بستر این رود در روز روشن تخلف زیست محیطی می‌کنند.

هر چند در دولت قبل آن هم با سماجت سید حسین صابری آخرین استاندار دولت دهم در کهگیلویه و بویراحمد برای مدتی فعالیت این واحدهای متخلف و قانون‌شکن متوقف شد اما باز هم این فعالیت به صورت جسته و گریخته در رود بشار جریان دارد.

بی‌شک واحدهای شن و ماسه نظم طبیعت را در رود بشار بر هم زده و چه بسیار موجوداتی که در این رود روزگاری می‌زیسته‌اند و امروزه دیگر خبری از آنها نیست.

آن‌گونه که بومیان ساکن اطراف رود بشار می‌گویند و تعریف می‌کنند روزگاری این رود زیستگاه ده‌ها گونه ماهی بومی و جانور رودخانه‌ای رود بشار بوده که در حال حاضر به جز دو تا سه گونه، اثری از بقیه نیست.

بیشه‌های پرپشتی که اکنون در حاشیه رود بشار اثری از آنها دیده نمی‌شود همه به دلیل فعالیت این واحدها و آلودگی‌های بی‌حد و حصر بوده است.

اما درد رود بشار تنها به زخم‌های واحدهای متخلف سنگ‌شکن برنمی‌گردد و برخی را اعتقاد بر این است که با وارد شدن برخی فاضلاب‌ها و پساب‌ها این رود از آلودگی بیمارستانی هم رنج می‌برد.

هر چند که دور زدن قانون در این استان در بخش‌های مختلف مسبوق به سابقه است و هر گونه خلافی را از سوی افراد و دستگاه‌ها نمی‌توان غیر قابل تصور دانست.

مردمی که در روستاهای اطراف رود بشار زندگی می‌کنند همواره دغدغه آلودگی میکروبی رود بشار را دارند و به همین خاطر برخی پرهیزها و حذرها نسبت به این رود در میان مردم همزیست با رود بشار دیده و شنیده می‌شود.

اما اصلی‌ترین موضوعی که موجب نگرانی مردم اطراف رود بشار شده به سرازیر شدن فاضلاب بیمارستان‌های بالادست رود برمی‌گردد که تاکنون جوابی قاطع و محکم از سوی مسئولان استانی در این خصوص داده نشده است.

در همین خصوص مدیرکل محیط زیست استان هم توضیحاتی در همین خصوص داد که البته برای ما به عنوان خبرنگار چندان شفاف نبود.

عطا پورشیرزاد در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس در خصوص آلودگی میکروبی رود بشار گفت: غوغای رسانه‌ای در ان خصوص در گذشته هم بود.

وی افزود: پساب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج را پایش می‌کنیم و آزمایشگاه‌های همکار نیز این کار را انجام می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این‌ها یک باز چرخشی در پساب‌ها دارند و از آن برای فضای سبز خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه رودخانه باید تست و آزمایش شود، افزود: اگر هر مقامی و مسئولی گفت که تست کرده‌ایم و آب رودخانه آلوده بوده است ما هم بر این موضوع صحه می‌گذاریم.

پورشیرزاد در خصوص تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج گفت: انتظار است که همه فعالیت‌های تصفیه‌خانه یاسوج در حد استاندارد باشد.

وقتی از اظهارات متولی محیط زیست استان چیزی دستگیرمان نشد با چند مدیر دیگر تماس گرفتیم که جوابگو نبودند و در نهایت با علی لطفی مدیر امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به گفت‌وگو نشستیم.

لطفی با بیان اینکه امور به همراه محیط زیست وظیفه نظارت بر عدم آلودگی رودها را بر عهده دارند، اظهار کرد: در این خصوص ما هم وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

این مسئول افزود: برای مثال در خصوص واحدهای شن و ماسه رود بشار نظارت‌های خود را انجام داده‌ایم.

وی گفت: واحدهای پرورش ماهی هم باید رعایت عدم آلودگی آب‌ها را داشته باشند که با شیلات برای قرار دادن دستگاه تصفیه‌کننده طرح‌های پرورش ماهی رایزنی‌های زیادی داشته‌ایم تا آب رودخانه‌ها آلوده نشود.

لطفی سپس به موضوع فاضلاب شهری یاسوج و وظیفه‌ای که محیط زیست در خصوص رسیدگی به وضعیت آلودگی آب از این رهگذر دارد اشاره کرد و گفت: محیط زیست باید آزمایش‌های لازم را داشته باشد.

مدیر امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مهم‌ترین نقطه ابهام‌انگیز یعنی وضعیت پساب بیمارستان‌های شهر یاسوج اظهار کرد: آن‌گونه که ما مطلعیم این‌ها چاه جذبی دارند که پساب‌ها وارد این چاه می‌شود.

لطفی گفت: اما به آنها گفته‌ایم که باید در درازمدت به شبکه فاضلاب شهر یاسوج متصل شوند چرا که چاه جذبی برای کوتاه مدت جوابگو بوده و درازمدت ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

اما در نشست خبرنگاران با مدیرکل محیط زیست این‌گونه بیان شد که به دلیل اختلاف ارتفاع آب و فاضلاب این گونه مطرح کرده که این پروژه به دلیل مشکلات ثقلی امکان‌پذیر نیست.

حال با مروری بر گزارش کنونی در خواهیم یافت که تاکنون پاسخی شفاف در خصوص چگونگی نظارت بر آلودگی و یا عدم آلودگی رود بشار از سوی مسئولان داده نشده که امیدواریم مسئولان بهداشت و درمان، محیط زیست و امور آب در نشستی مشترک به این دغدغه جدی مردم شهرستان بویراحمد پاسخ شفاف دهند.
داریوش بهنیازاده
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید