دریابست، طرحی برای مدیریت پایدار صید در خلیج فارس

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دریابست، طرحی برای مدیریت پایدار صید در خلیج فارس

پنج‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

دریابست، طرحی برای مدیریت پایدار صید در خلیج فارس
دریابست در آب های سرزمینی خلیج فارس، طرحی است که شیلات استان بوشهر برای اجرای قانون حفاظت و بهره مندی از منابع آبزی کشور و برداشت اصولی و منطقی از ذخایر آبزیان برای مدیریت پایدار صید آغاز کرده است.
کاهش بیش از 80 درصدی ذخایر میگو در خلیج فارس در سالیان اخیر افزون بر نگرانی متولیان شیلات بوشهر، به باور مسوولان اتحادیه صیادی، فعالیت در زمینه صید را نیز برای فعالان این بخش استان غیراقتصادی کرده است.
در کنار توصیه کارشناسان شیلات برای بهره گیری از ادوات صید استاندارد و ممنوع کردن برخی از روش ها از جمله صید ترال در سالیان گذشته برای جلوگیری از کاهش ذخایر، اقدام به صید غیرمجاز و بی رویه در فصول ممنوعه در چند سال اخیر تاثیر منفی زیادی بر کاهش ذخایر آبزیان بویژه میگو در خلیج فارس گذاشته است.
براساس یک رویه دیرینه یکماه قبل از آغاز صید میگو، که در نیمه دوم مرداد در استان بوشهر آغاز می شد، صیادان طرحی خودخواسته را با عنوان بیرون کشیدن لنج ها از دریا برای تعمیرات و آماده شدن برای فصل صید اجرا می کردند که فرصتی برای تجدید ذخایر قلمداد می شد.

اما در سالیان اخیر برخی افراد صیادنما، بدون توجه به این رویه، اقدام به صید در فصل غیرمجاز می کنند به طوری که قبل از آغاز رسمی صید به وفور میگو در بازار عرضه می شود.

شدت اثرات مخرب صید غیرمجاز در خلیج فارس باعث شده تا برخی از گونه های آبزی و ذخایر منقرض شوند و یقینا اگر این روند ادامه داشته باشد دیری نخواهد پایید که بسیاری دیگر از گونه ها نیز به سرنوشت ماهی حلوای سفید مبتلا شوند.

همین امر باعث شده تا اداره کل شیلات استان بوشهر طرح دریابست را که خواسته جامعه صیادی است اجرا کند که این طرح براساس اظهارات مدیرکل شیلات استان از پانزدهم تیرماه به مدت یکماه آغاز شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در این زمینه در گفت وگو با ایرنا گفت: در گذشته بیش از پنج هزار تن میگو از آب های سرزمینی در حوزه استان بوشهر برداشت می شد که هم اکنون این رقم به کمتر از 700 تن رسیده است.

حسین بهمنیاری با بیان اینکه میزان صید دیگر گونه های آبزی نیز در استان بوشهر در سالیان اخیر به شدت کم شده، افزود: بالا بودن میزان صید آبزیان و برداشت ذخایر در سالهای متمادی خسارات جبران ناپذیری را به صیدگاههای استان بوشهر وارد کرده است.

وی یادآور شد: برهمین اساس اجرای طرح دریابست به منظور آیش صیدگاه و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ترمیم ذخیره و تعدیل تلاش صیادی ضروری است که این امر به درخواست اعضای اتحادیه صیادان و نمایندگان تعاونی های صیادی در شهرستانهای استان، اجرا شده است.

بهمنیاری اضافه کرد: درمدت اجرای طرح دریابست به دلیل عدم خروج کلیه شناورهای صیادی از سواحل، بنادر و اسکله های صیادی، امکان مبادرت به صید غیرمجاز از سوی شناورهای متخلف به حداقل کاهش خواهد یافت.

وی اعمال دریابست را فرصتی مناسب برای تعمیر شناورها و ادوات صیادی به منظور افزایش ایمنی آنها دانست و گفت: باتوجه به اینکه تلاش صیادی 40 درصد بیش از سطح مجاز برداشت از ذخایر آبزی است هرگونه کاهش دوره صیادی، می تواند تاثیر بسزایی بر ترمیم و تعدیل ذخایر بگذارد.

وی افزود: به دلیل تعدد گونه های آبزی در خلیج فارس بالاجبار ممنوعیت در فصل تخم ریزی را نمی توان به صورت تک گونه ای اعمال کرد برهمین اساس بهترین راه درنظر گرفتن یک زمان مناسب و نزدیک به فصل تخم ریزی گونه های مهم اقتصادی است.

وی اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته به منظور پشتوانه سازی ذخایر، فعالیت صیادی را در طول سال در مناطقی چون سه مایلی سواحل، خورها و مناطق نوزادگان آبزیان ممنوع می کنند و بر این اساس دریابست بهترین راه حل ممکن برای جلوگیری از آسیب به ذخایر آبزی است.

بهمنیاری بااشاره به اینکه با اعمال دریابست اجازه رشد تخم ریزی به آبزیان بارور داده می شود، گفت: با اعمال دریابست اجازه رشد به ماهیان نابالغ داده می شود تا از نظر رشد و وزن به اندازه اقتصادی برسند.

وی افزود: با اعمال طرح دریابست، با توجه به عدم خروج کلیه شناورهای صیادی از ساحل و بنادر و اسکله های صیادی، امکان فعالیت شناورهای متخلف صید و ممنوعه ترال به صفر می رسد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: با اعمال دریابست فرصت تنفس و انجام تعمیرات تور، شناورها و همچنین ادوات به صیادان داده می شود و نواقص شناورها که در ایام عادی وقت برطرف کردن آن نیست برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان نیز در مناطق مشترک صیدگاهی طرح دریابست را اعمال کرده، اضافه کرد: طرح شایعات برخی افراد فرصت طلب و زیاده خواه متخلف مبنی بر اجاره دریا به کشتی های خارجی در این مدت کذب محض است.

بهمنیاری با اشاره به نزدیکی آغاز فصل صید میگو در استان بوشهر اظهار کرد: گشت های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر راهی دریا شده و تا زمانی که 75 درصد محصول میگو به رشدی 12.5 کیلوگرمی برسند، اجازه صید این آبزی داده نمی شود.

وی در مورد وجود میگو در بازار با وجود این که هنوز فصل صید میگو آغاز نشده، افزود: تاکنون 10 تن میگوی قاچاق در استان بوشهر کشف شده که بیشتر این محموله ها از استان خوزستان وارد منطقه می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید