تورهاي غيراستاندارد، بلاي جان گونه هاي دريايي کمياب /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تورهاي غيراستاندارد، بلاي جان گونه هاي دريايي کمياب /گ

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

تورهاي غيراستاندارد، بلاي جان گونه هاي دريايي کمياب
کاهش صید ماهی در سواحل خلیج فارس موجب استفاده صیادان از روش هایی شده که حیات گونه های کمیاب در سواحل بندر ماهشهر را به خطر انداخته است.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: با افزایش شمار ماهیگیران و کم شدن تعداد ماهی ها، صیادان برای امرار معاش به شکل گسترده از تورهای غیر استاندارد در سواحل به ویژه عرض آبراهه خورموسی استفاده می کنند که زیستگاه اصلی انواع گونه های آبزی با ارزش اکولوژیکی فراوان در منطقه و یکی از مهمترین مکان های زادآوری آنهاست.
آقای صادق صبا بر ضرورت جلوگیری از این روش صید تاکید می کند و می افزاید: نهنگ، دلفین گوژپشت و گونه های مختلف لاک پشت دریایی از گونه های شاخص و درمعرض خطر، با گرفتار شدن در تورهای صیادان تلف می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم می گوید: گونه های دیگر آبزیان در سواحل ماهشهر هم در امان نیستند زیرا تورهای غیر استاندارد همه ماهی ها و انواع آبزیان را از کف تا سطح دریا از بین می برد.
آقای لاهیجان زاده با اشاره به آثار زیانبار و تخریبی روش های غیرمجاز صید و ضرورت آموزش و آگاه کردن صیادان به این موضوع می افزاید: حدود 60 تا 70 درصد ماهی ها و موجودات زنده ای که در این تله ها گرفتار می شوند، ارزش خوراکی ندارند.
او اضافه می کند: مشاهده ماهی های کوچک و جسد نهنگ هایی که در ساحل پهلو می گیرند در حالی که در این تورها پیچیده و گرفتار شده اند، نشان می دهد تورهای غیر استاندارد به آبزیان ریز و درشت رحم نمی کند.
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان استان می گوید: تورهای غیر استاندارد، بسیار ریزبافت و از نوع ترال و لنگری است .
سرهنگ یعقوب وند می افزاید: گشت های دریایی، مدام صیادان متخلف را دستگیر و وسایل صید را جمع آوری و به اداره منابع آبزیان تحویل می دهد اما جلوگیری از صید غیرمجاز به همکاری بیشتر دستگاه های متولی و برخورد شدید مراجع قضایی با متخلفان نیاز دارد.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهگیری شیلات خوزستان با تاکید بر منع هر نوع روش غیرمجاز صید می گوید: تورهای موسوم به ترال که متحرک و به لنج ها و قایق های صیادی بسته می شود، میگو و همه ماهی ها در اندازه های مختلف را از کف دریا جمع آوری می کند.
آقای سیار با تشریح روش صید تورهای لنگری که استفاده از آنها در چند ماه اخیر بیشتر شده است، می گوید: صیادان این تورهای ثابت و چند کیلومتری را بیشتر در دهانه خور و سواحل جا گذاری و با آنها هنگام جزر و مد ماهی صید می کنند.
او نیز حمایت بیشتر دستگاه قضایی، جرائم سنگین و بازدارنده و اختصاص اعتبار برای تقویت گشت های نظارتی را برای پیشگیری از هدر رفت منابع آبی ضروری می داند.
آقای صادق صبا رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، آب های ساحلی ماهشهر را از مهمترین زیستگاه های آبی کشور می داند که باید با افزایش نظارت دستگاه های متولی مانند یگان حفاظت آبزیان شیلات و نیروهای مرزبانی محیط بهتری را در این منطقه برای زیست جانوران دریایی فراهم کرد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید