سد زيباي مهاباد در گيرودار مشکلات

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سد زيباي مهاباد در گيرودار مشکلات

پنج‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

سد زيباي مهاباد در گيرودار مشکلات
سد مهاباد به عنوان یکی از 10 سد پرآب کشور و تنها تامین کننده آب آشامیدنی مردم شهرستان مهاباد این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.
این سد همچنین با مجموع ظرفیت اسمی 230 میلیون مترمکعب و ظرفیت مفید 197 میلیون مترمکعب علاوه بر عبور از جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و مهاباد به پیرانشهر، یکی از تفرجگاه های زیبای این شهرستان نیز محسوب می شود که هر روز پذیرای مسافران و میهمانانی از سراسر کشور است.
موضوع آلودگی آب سد مهاباد که به مصرف آشامیدنی مردم این شهرستان می رسد، در سالهای گذشته یکی از موضوعات مورد بحث کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و استان بوده که متاسفانه به علت برخی شرایط منطقه ای این موضوع به دست فراموشی سپرده شده است.
نتیجه این فراموشی اکنون به آلودگی و پایین آمدن شدید سطح کیفی آب سد مهاباد منجر شده که تکثیر و پروش ماهی صوف، تخلیه فاضلاب روستاهای اطراف به دریاچه پشت سد و در نتیجه رشد جلبکها در بستر دریاچه از جمله علل بروز این مشکل است.
تغییر رنگ، گوارا نبودن و تغییر طعم آب دریاچه سد مهاباد هم از مشکلاتی است که درنتیجه بی توجهی ها بروز یافته است به طوریکه براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی کاهش سطح کیفی آب به شرایطی رسیده که ممکن است این شرایط بازگشت پذیر نباشد.
آقای دانشجو با انتقاد از اینکه به هشدارهای این شرکت مبنی بر توقف تکثیر و پرورش ماهی در دریاچه پشت این سد چندان توجه نشده است، می افزاید: کاهش تنزل کیفی آب با پرورش ماهی هم اکنون به چالشی جدی تبدیل شده است.
وی اضافه می کند: باید از تکثیر و پرورش ماهی صوف که بومی منطقه هم نیست در دریاچه پشت سد جلوگیری شود.
این درحالی است که مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد آلوده شدن آب سد مهاباد را با فعالیت های صید و صیادی تکذیب و تصریح می کند: فعالیت صیادی در دریاچه سد مهاباد هیچ گونه لطمه ای به آب آشامیدنی مردم نخواهد زد.
آقای عیسی زاده، فعالیت صید و صیادی را در دریاچه سد مهاباد ضروری می داند و می افزاید: ببرای کاهش جلبک های زیاد در آب این سد، وارد کردن ماهی هایی که از آنها تغذیه می کنند، لازم است.
آقای عبدالهی مدیر امور آب مهاباد به فعالیت تعاونی صیادان در این سد اشاره و خاطرنشان می کند: فعالیت صیادی خود به خود باعث آلودگی آب سد می شود هرچند که تاکنون چندین بار به تعاونی صیادان اخطار داده شده است اما آنان می گویند که فعالیت تعاونی، قانونی و براساس مجوز شیلات و جهاد کشاورزی است.
مدیرعامل تعاونی صیادان مهاباد هم می گوید: این تعاونی از سال 74 فعالیت خود را آغاز کرده است و هرسال براساس قراردادی که با امورآب مهاباد دارد به آنان حق آبه پرداخت می کند.
آقای کاکه خضری می افزاید: فعالیت تعاونی صیادان در این شهرستان زیرنظر شیلات و با موافقت امور آب صورت می گیرد.
درهمین حال مدیر امور آب مهاباد، گفته های مدیرعامل تعاونی صیادان شهرستان را در زمینه داشتن مجوز از امور آب برای فعالیت صیادی و پرداخت هرگونه حق آبه تکذیب می کند.
یکی دیگر از مشکلات دریاچه سد مهاباد بحث گردشگری آن است.
آقای شهابی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در این باره می گوید: براساس مصوبه هیئت وزیران، سد مهاباد جزو مناطق نمونه گردشگری این شهرستان انتخاب شده است و اهمیت زیادی در جذب گردشگران دارد و حتی منطقه ای تفریحی برای مردم شهرستان محسوب می شود اما باتوجه به اینکه این سد تنها منبع تامین آب شهروندان است، این امر به کیفیت آب آشامیدنی لطمه وارد می کند.
مدیر امور آب مهاباد می گوید: فاضلاب پنج روستای بالا دست سد مهاباد شامل روستاهای داشتیمور،قاضی آباد، حمزه آباد، کوتَر و دهبکر به این سد سرازیر می شود که این تهدیدی جدی برای دریاچه سد مهاباد و سلامتی جمعیت 130 هزار نفری شهر است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هم در این زمینه با اشاره به اینکه ورود فاضلاب روستاهای واقع در بالادست سد مهاباد مشکلاتی به لحاظ زیست محیطی ایجاد کرده است، می گوید، این امر باعث افزایش روز افزون میزان نیترات و فسفات در آب دریاچه این سد شده است.
آقای آراسته می افزاید: افزایش فسفات و نیترات درآب به رشد سریع جلبکها منجر که با افزایش آنها تغییراتی در کیفیت آب حاصل می شود به طوریکه اکنون شاهد تغییر رنگ آب به زردی و طعم نامناسب آن هستیم.
مدیر امور آب مهاباد می گوید: علاوه بر این اکنون 100 هکتار باغ هم درحاشیه این سد احداث شده است که صاحبان آنها به صورت غیرمجاز از آب این سد برداشت می کنند.
آقای عبدالهی می افزاید: 27 پمپ غیرمجاز نیز درحاشیه سد مهاباد شناسایی شده که برای جمع آوری آنها از دادگاه حکم گرفته شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
معصومی، یکی از شهروندان مهاباد به کدر بودن آب آشامیدنی شهر و کیفیت نامناسب آن اشاره می کند و می افزاید: وضع آب سد بسیار نامطلوب است و اگر برای آن به سرعت چاره ای اندیشیده نشود مشکلات زیادی برای شهروندان بوجود خواهد آورد.
محمودی، از دیگر شهروندان هم از طعم و بوی بد آب آشامیدنی شهر گلایه دارد و می گوید: نمی دانم چه کسی باید به وضع آب رسیدگی کند اما آنچه پیداست مسئولان زیر بار این مشکل نمی روند و اقدامی نمی کنند حتی مسئولان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان هم بارها گفته اند از رسانه ها اعلام کرده اند که آب آشامیدنی شهر مشکل بهداشتی ندارد اما واقعیت اینگونه نیست.
به گفته آقای عبدالهی مدیر امور آب مهاباد، سالانه حدود 100 میلیون مترمکعب از آب این سد به مصرف کشاورزی و فقط 18 تا 20 میلیون متر مکعب به مصرف آشامیدن شهروندان می رسد که با توجه به روند خشکسالی و کمبود آب در مناطق مختلف کشور، ادامه این روند تبعات جبران ناپذیری درپی خواهد داشت که برای رفع آن باید اعتبارات میلیاردی هزینه کرد.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید