هزاران قطعه ماهی، در خشکی زاینده‌رود دست و پا می‌زنند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

هزاران قطعه ماهی، در خشکی زاینده‌رود دست و پا می‌زنند /گ

جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

هزاران قطعه ماهی، در خشکی زاینده‌رود دست و پا می‌زنند
یک ماه از بسته شدن آب زاینده رود می‌گذرد، بستر رودخانه در برخی قسمت‌ها به طور کامل خشک شده و در برخی قسمت‌ها هنوز اندک آبی دارد. در این میان هزاران قطعه ماهی‌ در حال از دست دادن زیستگاه خود هستند و نفس‌های آخر را می‌کشند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در این رابطه گفت: به دلیل تلفات ماهی‌ها از وزارت نیرو مطالبه خسارت خواهیم کرد و توصیه می‌کنیم که آب منطقه‌ای اصفهان در زمینه جلوگیری از افزایش برداشت‌ها محکم وارد عمل شود.
حمید ظهرابی در خصوص آخرین وضعیت بی‌آبی رودخانه زاینده رود اظهار کرد: آبی که در شهر اصفهان و در رودخانه زاینده‌رود جاری بود از سد نکو آباد تا منطقه درچه که بالادست شهر اصفهان می‌شود، از طریق کانال انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: توجیه این اتفاق این است که به علت میزان بسیار کم حجم آب، بحث کنترل برداشت باید به صورت جدی دنبال شود و همین موضوع باعث شد تا انتقال از طریق کانال مطرح گردد، البته کانالی که از آن یاد می‌شود کنارگذری از رودخانه است که آب را به بالادست شهر اصفهان می‌رساند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: از تلفات شدید ماهی‌ها و آبزیان و دوزیستان اطلاع داریم و سعی کرده‌ایم تا هم یگان‌هایی از خود سازمان و هم با فعال کردن تشکل‌های مردم نهاد این ماهی‌ها را به بالادست رودخانه که آب دارد منتقل کنیم.

ظهرابی با بیان این‌که قطعا به دلیل این تلفات از وزارت نیرو مطالبه خسارت می‌کنیم، تاکید کرد: حضور این میزان ماهی در رودخانه به این دلیل است که رودخانه تا تصفیه خانه بابا شیخ علی زنده است و هنگامی که آب به سمت پایین دست رها می‌شود خود ماهی‌ها هم با آن به سمت پایین می‌آیند.

وی با اشاره به این‌که واقعا نمی‌دانم چه زمانی این قطع و وصل‌های مکرر آب تمام می‌شود، گفت: وازت نیرو و آب منطقه‌ای اصفهان باید در زمینه جلوگیری از افزایش برداشت‌ها محکم وارد عمل شوند، این در حالی است که براساس آخرین مصوبه هیئت دولت حق آبه تالاب‌ها و پایاب رودخانه‌ها جزو اولویت‌های تامین آب شرب است و جالب است که با این قطع و وصل‌ها همین مصوبه هم نادیده گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای باید وارد عمل شوند و اولا با تصمیم‌های جدی از این‌که رودخانه فدای سایر بهره‌برداری‌ها شود، جلوگیری کنند و در این فرصت سه ماهه که تا بازگشایی آب وجود دارد سامان‌دهی را آغاز کنند

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید