تهدید های زیست بوم های دریایی وعوامل مرگ پستانداران خلیج فارس /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تهدید های زیست بوم های دریایی وعوامل مرگ پستانداران خلیج فارس /گ

یک‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

تهدید های زیست بوم های دریایی وعوامل مرگ پستانداران خلیج فارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، استفاده از روش های مخرب صید، برداشت مرجان از سواحل، گرمایش و آلودگی های دریایی، ازدیاد توتیای دریایی و تردد کشتی ها را از مهمترین تهدید های زیست بوم های دریایی و عوامل مرگ و میر پستانداران در خلیج فارس اعلام کرد.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز یکشبنه به نقل از حسین دلشب افزود: عمده ترین تهدیدها در بخش زیست بوم ها مربوط به تخریب مناطق مرجانی به علت روش های مخرب صید، برداشت مرجان از سواحل، لنگر اندازی در مناطق مرجانی و گرمایش و آلودگی های دریایی است.
وی اضافه کرد: ازدیاد توتیای دریایی نیز در مناطق مرجانی گزارش شده است که علت آن به نظر می رسد برداشت بیش از حد آبزیان در مناطق حساس مرجانی و آلودگی های ناشی از افزایش مواد مغذی آب باشد.
دلشب در باره پیدا شدن لاشه سه نهنگ از اسفند سال گذشته تاکنون در سواحل شهرستان های عسلویه، تنگستان و دیر استان بوشهر بیان کرد: در بررسی های بعمل آمده از هرسه پستاندار آثار برخورد با شناورهای بزرگ روی لاشه آنها مشاهده شد که با توجه به بررسی آماری حوادث پستانداران دریایی در سال های گذشته بیشتر در زمستان این گونه مرگ و میرها اتفاق می افتد و نشان از مشاهده و تردد این گونه های با ارزش دریایی در این فصل است که به دلیل تردد در سطح و رفتارهای تغذیه ای این حوادث رخ می دهد.
وی یادآورشد: پستانداران دریایی از مهمترین گونه های با ارزش دریایی بوده که در زنجیره غذایی دریایی از نقش ارزشمند اکولوژیک برخوردارند و درمواردی نیز هم به دلیل حادثه و هم به دلایل متعدد دیگر از جمله تعقیب صید تا ساحل و یا گرفتاری در جزر بزرگ و یا عوارض طبیعی ممکن است این پستانداران بزرگ در خشکی گرفتار شوند.
دلشب اظهارکرد: صید و صیادی از عمده ترین تهدیدات زیست بوم های دریایی است طوری که افزایش تلاش صیادی، استفده از روش های مخرب صید مانند تور ترال، گوشگیر کفی (رکسی)، و تور های مونوفلامنت، رعایت نکردن ممنوعیت در مناطق تحت مدیریت و مناطق حساس از تهدید های آسب رسان اصلی به زیست بوم های دریایی در خلیج فارس است.
وی درباره صید ترال گفت: ترال تنها و اقتصادی ترین وسیله صید میگو است، این تور هشت نوع مختلف دارد که هرکدام اثرات مختلفی بر ساختار زیستی اکوسیستم های دریایی دارند.
دلشب ادامه داد: تور ترال بویژه تور ترال کف که در آبهای جنوب کشور برای صید میگو استفاده می شود، بیشترین اثر مخرب را بر جوامع کف زی و زیستمندان بستر دریا مانند جوامع مرجانی و جلبکی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: نسبت صید هدف یعنی میگو به صید غیرهدف در جمهوری اسلامی ایران حدود 1 به 17 و در کشور های حاشیه جنوبی خلیج فارس ازجمله عربستان و کویت حدود 1 به 80 است.
وی یادآورشد: از اوایل دهه 70 کشورهای منطقه به فکر چاره جویی افتادند،که منجر به تعطیلی صید ترال ماهی در برخی کشورها مانند قطر و اعمال محدودیت های شدید در افزایش تعداد شناور و اعمال مقررات فصل صید در برخی کشورها مانند کویت، عربستان، بحرین و ایران شده است.
دلشب افزود: اخیرا دراستانهای بوشهر و هرمزگان برای صید ماهیان یال اسبی نیز از تور نیم ترال که در عمل تا حدودی مانند تور ترال کف عمل می کند، استفاده می شود که ضرورت دارد اثرات مخرب آن بر اکوسیستم دریایی مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در باره مرگ و میر لاک پشت های دریایی خلیج فارس که در روزهای اخیر حساسیت های زیست محیطی را در منطقه جنوب ایران برانگیخته است بیان کرد: اگر چه تلفات لاک پشت ها در یکی از مهمترین زیستگاهای تغذیه ای این گونه می تواند امری عادی محسوب شود اما افزایش مرگ و میر در بازه زمانی کوتاه می بایست مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
دلشب اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت انسانی و به تبع آن توسعه شهرستان، افزایش فعالیت های صیادی و کشتی های تجاری و صنعتی، منطقه نای بند را به یکی از مناطق پرتردد دریایی تبدیل کرده است که هر چند وقت شاهد تلفات موجودات دریایی مانند نهنگ، دلفین و لاک پشت در این منطقه رخ می دهد.
وی گفت: عامل مرگ و میر بیشتر لاک پشتان افتادن در تورهای صیادی بویژه ترال در هنگام صید میگو و رکسی (گوشگیر کف) و منو فیلامنت در زمان های دیگر است که هیچ گونه نظارتی روی صیادی و مجوز های صادره در شهرستان عسلویه وجود ندارد.
دلشب افزود: در یک ماه گذشته بیش از15 لاشه لاک پشت که بیشتر از گونه سبز هستند در آبهای خلیج نایبند دیده شده که هشداری است به مسوولان شیلات تا نسبت به کاهش ذخائر و درنهایت مرگ و میر پستانداران دریایی در معرض خطر انقراض دقت کنند.
وی اظهارکرد: به همین دلیل باید نظارت بر صید در محدوده آب های پارک ملی و جلوگیری و ممنوعیت استفاده از ابزار و روش های مخرب صید، ایجاد گشت دریایی در محدوده پارک ملی و آموزش صیادان که از مهمترین عوامل جلوگیری از مرگ و میر پستانداران دریایی در محدوده پارک های ملی-دریایی است، بجد مورد توجه قرار گیرد.
دلشب، از دیگر تهدیدهای زیست بوم های دریایی را آلودگی ها، وجود پسماند های شناور در دریا و حرکت با امواج و به ساحل رسیدن آن ها عنوان کرد و گفت: این پسماند ها که بیشتر توسط شناور های کوچک و بزرگ تولید می شود باعث آلودگی محیط زیست دریایی است.
وی اضافه کرد: تورهای صیادی سرگردان و تورهای اسقاطی نیز باعث تولید پسماند و باعث گیر افتادن و تلف شدن انواع جانوران و نوزادان آن ها می شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید