ساعت 3 بامداد، اینجا قشم، بازار میگوی قاچاق /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ساعت 3 بامداد، اینجا قشم، بازار میگوی قاچاق /گ

دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

ساعت 3 بامداد، اینجا قشم، بازار میگوی قاچاق
مدتی است که همچون روال سالهای گذشته بازار فروش میگوی صید شده در خارج از فصل مجاز یا به تعبیر عده ای میگوی قاچاق در جزیره قشم گرم است و زمانی که شب از نیمه می گذرد می توان جنب و جوش برخی را دید که برای خرید این محصول سر از پا نمی شناسند.
به پیشنهاد مردم محلی قشم باید نیمه های شب برای خرید میگو در این فصل از سال اقدام کرد چرا که اغلب صیادان ساعت 11 شب برای صید میگو به دریا می روند و هنگامی که به ساحل بازمی گردند شب از نیمه گذشته است.
عده ای از مردم محلی نیز پیشنهاد می دهند که برای خرید میگو در این ایام، به شهر درگهان قشم برویم چراکه به زعم برخی ها میگوهای این شهر کیفیت بهتری داشته و خرید و فروش در این بخش از جزیره با سهولت بیشتر و دردسر کمتری صورت می گیرد.
شاید در میانه شب وقتی برای نخستین بار فردی به سمت محل فروش میگوها حرکت می کند، باور این مطلب که در محل مورد نظر ممکن است عده بسیاری از فروشندگان و خریداران را ملاقات کند، برایش سخت باشد
اینجا ساعت 12 شب از میان تاریکی ها که می گذری، محل فروش میگوها کمی آن طرف تر از اسکله شهید ذاکری، در کنار ساحل شهر قشم، همه چیز برایت واضح و روشن می شود.
می توان در این بخش از شهر زنان بسیاری را دید که چادرهای خود را به کمر بسته و بر روی صندلی های پلاستیکی در حال تفکیک کردن میگوهای بزرگ و کوچک از یکدیگر و از میان بچه ماهی ها هستند و عده ای نیز چشم به راه صیادان نشسته اند تا با ورود صید تازه، آنها نیز به جمع همکاران خود بپیوندند.
این جنب و جوش شبانه با گرما، شرجی هوا و بوی ماهی و میگو در هم آمیخته است و گاهی حضور برخی غریبه ها بر استرس صیادان و فروشندگان می افزاید.
وقتی به عنوان خریدار جلو رفته و سفارش میگو می دهید، بهتر می توانید در فاصله ای که میگوها در حال پاک شدن است، از چند و چون کار صید میگو در خارج از فصل صید قانوی اطلاعات کسب کنید.
نکته جالب در خصوص فروش این میگوها که عده بسیاری را برای خرید این جانوران سخت پوست دریایی ترغیب می کند قیمت پایین آن است؛ چراکه برخلاف تصور اولیه، میگوی درجه یک در این فصل از سال به قیمت هر کیلو 170 هزار ریال فروخته می شود که بسیار پایین تر از قیمت واقعی میگو در فصل صید قانونی آن است.
این موضوع موجب شده که بسیاری از مردم بومی و غیر بومی جزیره علاوه بر مصرف روزانه، میزان قابل توجهی از میگوها را برای مصرف ماه های آتی خود خریداری و به روش های گوناگون در فریزر نگهداری کنند.
یکی از فروشندگان میگو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: صیادان در این فصل از سال به دلیل مشکلات مالی مجبور به صید میگو هستند و بر خلاف تصور مردم، سود حاصل از این کار بسیار اندک است.
وی که دوست ندارد نامش فاش شود، می افزاید: برای هر بار صید، سه تا پنج تن از صیادان توسط یک فروند قایق موتوری به دریا می روند و چند ساعتی مراحل کار به طول می انجامد.
وی می گوید: خود قایق موتوری و تور صیادی نیز یک سهم از سود حاصل از صید را به خود اختصاص می دهد و اگر پنج نفر برای صید به دریا رفته باشند، سود به دست آمده بین هفت نفر تقسیم و صاحب قایق و تور به ازای هر یک از تجهیزات یک سهم دریافت می کند.
این فروشنده با تاکید بر اینکه مسوولان شیلات باید توجه بیشتری به مشکلات اقتصادی صیادان میگو داشته باشند، می گوید: بی توجهی به مشکلات اقتصادی این قشر نتیجه ای جز نابودی این حرفه به همراه نخواهد داشت.
وی بیان اینکه در برخی شب ها مسوولان اداره شیلات قشم در محل فروش میگوی صید شده در خارج از فصل مجاز حضور یافته و قایق و تور صیادان را توقیف می کنند، می افزاید: بسیاری از صیادان پس از توقیف این تجهیزات، دیگر توان مالی برای خرید تور و قایق را ندارند و مجبور به کارگری برای دیگر صیادان می شوند.
این صیاد مدعی است که در شهر درگهان فروش این میگوها با سهولت بیشتر و دردسر کمتری صورت می گیرد و کسی مانع آنها نمی شود.
یکی از زنانی که مشغول تفکیک میگوهای بزرگ و کوچک از یکدیگر شده است نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: برای این کار دستمزدی دریافت نمی کند و در ازای کار انجام شده بخشی از ماهی های کوچکی که در تور صیادان میگو افتاده است نصیب آنها می شود.
وی اضافه می کند: هرچند در مواردی بخشی از میگوهای بسیار ریز و گاهی خرچنگ های به دام افتاده نیز به آنها تعلق می گیرد.
وی با بیان اینکه برخی از صیادان با اعضای خانواده و فامیل خود اقدام به صید و فروش میگو می کنند، می افزاید: گروه هایی نیز وجود دارد که هیچ نسبت فامیلی با یکدیگر نداشته و همچون ما به ازای سهم ماهی با صیادان همکاری می کنند.
یکی دیگر از این زنان نیز که مشغول پاک کردن میگوها شده است، به خبرنگار ایرنا می گوید: به ازای پاک کردن یک کیلوگرم میگو 30 هزار ریال دریافت می کند.
وی ادامه می دهد: پاک و تمیز کردن میگو کاری وقت گیر است و اغلب توسط دو نفر انجام و مزد دریافت شده بین آنها تقسیم می شود.
مدیرکل شیلات هرمزگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: صید میگوها در این فصل از سال به ذخیرگاه این سخت پوستان آسیب های جدی می زند و ادامه این روند به کاهش شدید ذخیرگاه میگوها در منطقه منجر شده و خود صیادان را در دراز مدت دچار چالش های جدی می کند.
پرویز محبی با بیان اینکه در این فصل از سال صیادان منطقه باید اجازه بدهند که میگوها تخم ریزی کرده و به رشد اقتصادی برسند، می افزاید: بجز مهرماه که میگوها از نظر اندازه و وزن صرفه اقتصادی برای صید دارد، صید این سخت پوست در دیگر ماه های سال ممنوع است.
محبی ادامه می دهد: اما متاسفانه به دلیل ضعفی که در یگان حفاظت از منابع شیلات استان وجود دارد، نمی توانیم حضور 100 درصدی و موثر در آب های منطقه داشته باشیم و این موضوع موجب شده که تعداد زیادی از صیادان بدون توجه به ضوابط اعلام شده نسبت به صید غیرمجاز میگو اقدام کنند.
وی با بیان اینکه اداره کل شیلات هرمزگان نهایت تلاش خود را برای حفظ ذخیره گاه آبزیان منطقه به ویژه میگوها می کند، می افزاید: در این چارچوب هر ساله میلیون ها قطعه لارو میگو در آب های خلیج فارس رهاسازی می شود.
محبی می گوید: در همین زمینه امسال 35 میلیون قطعه لارو یک گرمی میگو در آب های کولغان بندرعباس رهاسازی شده تا ذخیره گاه این سخت پوستان حفظ شود.
آنچه مسلم است صید و صیادی جزء جدایی ناپذیر اقتصاد جزیره قشم است و دوام و قوام این حرفه که ریشه های کهن در تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه دارد با تعامل و همکاری دو جانبه شیلات و نیروهای مردمی امکان پذیر است.
بی شک برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای صیادان و جامعه محلی و بهره گیری از ظرفیت این قشر به همراه تعاونی های صیادی می تواند نقش موثری در جلوگیری از صید غیرمجاز میگوها داشته باشد.
در این بین بازتعریف منابع جدید صید برای جلوگیری از صید میگوها در فصل های غیرمجاز و فرهنگ سازی در میان دیگر اقشار جامعه برای خرید نکردن این سخت پوستان در این ایام از دیگر راهکارهایی است که باید برای تحقق آنها بیش از پیش تلاش کرد.
گزارش از سعید زارع کندجانی
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید