آرتميا اروميانا در معرض نابودي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آرتميا اروميانا در معرض نابودي /گ

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

آرتميا اروميانا در معرض نابودي
آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان است که در آبهای شور زیست می کند و منبع تغذیه آن ذرات کمتر از 50 میکرون است.
آرتمیای دریاچه ارومیه (ارومیانا) یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دوجنسی در جهان است که دارای 52درصد پروتئین و 4درصد چربی است.
خشکسالی های دهه اخیر در منطقه و تبخیر آب دریاچه و تغییر وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه سبب شده است که غلظت نمک به بالاترین حد خود رسیده و شرایط مطلوب برای ادامه حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از بین رود.
در حال حاضر نیز بنا به گفته کارشناسان مرکز تحقیقات آرتمیای کشور آرتمیای زنده ای در دریاچه ارومیه وجود ندارد و تنها می‌توان «سیست» آرتمیا یا همان تخم آرتمیا را در بخش‌هایی از دریاچه ارومیه یافت که به دلیل شرایط بحرانی قادر به ادامه حیات نیست.
آقای ناصر آق کارشناس پژوهش و مطالعات دریاچه ارومیه می گوید: سال 71تا75 با تولید سالانه 400هزارتن آرتمیای زنده و 30هزار تن تخم آرتمیا اوج شکوفایی زیست آرتمیای دریاچه ارومیه بود که متاسفانه در حال حاضر به دلیل کاهش آب و غلظت بالای 500 گرم در لیتر نمک دریاچه ارومیه این گونه زیستی در معرض نابودی قرار دارد.
آقای آق با اشاره بر اینکه در استان سالانه 20 تن تخم آرتمیا در مراکز پرورش میگو، ماهیان آبزی، زینتی و خاویاری نیاز است، می افزاید: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم آرتمیا یکصد الی 250 دلار است و آرتمیای زنده، منجمد و پولک آرتمیا در بازار جهانی از ارزش بالایی برخوردار است.
مهمترین کاربرد آرتمیا مربوط به صنعت آبزی پروری است و کارشناسان مسائل اقتصادی آذربایجان غربی معتقدند آرتمیا به دلیل ارزش غذایی و اقتصادی، ارزآوری و ایجاد اشتغال در منطقه، یکی از منابع مهم اقتصادی استان محسوب می شود.
در حال حاضر به دلیل کمبود آرتمیا، افزایش پرورش آبزیان و ارزش غذایی آرتمیا برای تغذیه آبزیان در مراحل اولیه رشدشان، احیا و کمک به زنده مانی این گونه خاص برای بازارهای جهانی اهمیت بالایی دارد.
طبق گفته کارشناسان مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، بر اساس مطالعات انجام شده توده زنده آرتمیا بیش از چهار سال زنده نمی ماند و زنده مانی آرتمیا به «سیست» یا تخم آن بستگی دارد که به صورت ایجاد تخم با پوشش بسیار مقاوم در طبیعت انجام و موجب می شود تخم آرتمیا در شرایط نامساعد اکولوژیکی تا 20 سال حیات خود را حفظ کند.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در خصوص اقدامات این مرکز در راستای حفظ و نگهداری آرتمیای دریاچه ارومیه می گوید: از آنجاییکه آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه است که ارزش اقتصادی بالایی دارد، ایجاد بانک «سیست» و ژن آرتمیا را در حاشیه دریاچه در سایت گلمانخانه در دستور کار قرار داده‌ایم که در حال حاضر راه اندازی آن نیازمند اعتبار است.
آقای اسدپور می افزاید: در صورت تخصیص اعتبار و اخذ مجوزهای قانونی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، سایت تحقیقاتی 10هکتاری در حاشیه دریاچه ارومیه ایجاد و فعالیتهای علمی و پژوهشی آرتمیا ارومیانا شروع خواهد شد.
وی با اشاره به مسأله کمبود آب در کشور اضافه می کند: پرورش آرتمیا در زه آب‌ها می‌تواند به عنوان یک بحث کشت جایگزین و اشتغال جایگزین مطرح شود بطوریکه نتایج حاصل از بحث پرورش آرتمیا از زه آب‌ها در اصفهان، قم و بندر عباس موفق ارزیابی شد است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می گوید: اقدامی که در حال حاضر ما برای حفظ و صیانت از آرتمیا می‌توانیم انجام دهیم این است که زیستگاه لازم را برای پرورش آرتمیا محیا کرده و با اقدامات حفاظتی از ذخایر این گونه با ارزش صیانت کنیم.
رعنا قد می افزاید: سازمان محیط زیست در نظر دارد با همکاری ستاد احیا دریاچه ارومیه و مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، سایت‌های پرورشی آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ایجاد کند.
دریاچه ارومیه از زیستگاه های مهم آرتمیا در جهان است ولی متاسفانه در دوهه گذشته به دلیل مشکلات اکولوژیکی هیچ گونه آرتمیایی از این دریاچه بهره برداری نشده است.
در حال حاضر بر اثر خشکسالی و مشکلات ایجاد شده برای دریاچه ارومیه آرتمیا در معرض انقراض است و طبق گفته مسئولان خشکسالی و کمبود آب، بیش از 90درصد آرتمیای دریاچه ارومیه را در معرض نابودی قرار داده است.
کارشناسان معتقدند با جایگزینی پرورش آرتمیا در اراضی شور و زه آب‌ها و انجام مطالعات علمی و پژوهشی می توان در راستای حفظ و احیای آرتمیا ارومیانای دریاچه ارومیه اقدام کرد.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید