دریا ؛ مأمن فاضلاب شهر بندرعباس /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دریا ؛ مأمن فاضلاب شهر بندرعباس /گ

پنج‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

دریا ؛ مأمن فاضلاب شهر بندرعباس
فاضلاب شهر بندرعباس از دیرباز موردتوجه بوده است و با آغاز پدیده کشنده قرمز در این دریا، بسیاری از متخصصان یکی از دلایل این پدیده را فاضلاب عنوان کردند بحثی که این روزها دوباره مطرح شده است.
قصهٔ تصفیه‌خانهٔ فاضلاب شهر بندرعباس در جلسات مختلف محیط زیست، شورای شهر و حتی در جلسات مهم استانداری مورد بحث و گفتگو بوده است. در ماههای اخیر نیز موضوع ورود فاضلاب شهر بندرعباس از محل تصفیه خانه فاضلاب به دریا مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته است تا جائی‌که مدیرکل محیط زیست هرمزگان ورود فاضلاب به دریا را یکی از عوامل آلوده کننده جدی سواحل شهر بندرعباس مطرح کرد.
کیانوش جهانبخش یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس هم ادامه ورود فاضلاب به دریا را خطرناک اعلام کرد و افزود: در صورت ادامه این روند باید از ورود مردم به دریا و شنا در سواحل خودداری شود.
آنچه در بحث مورد توجه جدی است، نگاه کارشناسانه و بیان واقعیت های موجود در حوزه فاضلاب است.

حبیب مسیحی معاون پایش نظارت و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تصفیه خانه شهر بندرعباس گفت: وظیفه سازمان محیط‌زیست نسبت به تصفیه‌خانه بندرعباس نظارت بر ضابطهٔ تعیین‌شده و خروجی آن است که چنانچه مطابق استاندارد نباشد مغایر با محیط‌زیست است و تمهیدات رفع نقض آن باید اندیشیده شود.

پس آب فاضلاب بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه شهرک صنعتی اشتهارد

به گفتهٔ وی، از سال ۸۵ تاکنون بر روند خروجی این تصفیه‌خانه پایش مستمر انجام‌شده و در طی این سال‌ها متأسفانه اخطارها و هشدارهای زیادی به شرکت آب و فاضلاب شهری استان داده ایم. در حال حاضر کما فی سابق مشکلات و مباحث میکروبی پابرجا است.

مسیحی تصریح کرد: در دنیا متداول است که از حجم خشک فاضلاب به‌عنوان کود استفاده شود، ولی چنانچه پارامترهای مهم و شاخص کیفیت خروجی COD، BOD، TSS و نیز شاخص‌های بیولوژیک فاضلاب تصفیه‌خانه بالاتر از حد مجاز باشد امکان استفاده مجدد وجود ندارد.

معاون پایش نظارت و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: طبق طراحی‌هایی که در سیستم فاضلاب شهرها لحاظ می‌شود، باید استخرهای اضطراری یا خشک‌کردن پسماندهای ته‌نشینی از فرایند در آن سیستم طراحی شود. وجود این لاگون‌ها باعث می‌شود، مواد ته‌نشینی به این استخرها هدایت‌شده و در معرض تبخیر قرار می‌گیرند تا به ماده خشک تبدیل شوند.

وی استفاده از سیستم پرس مواد را یکی دیگر از شیوه‌های خشک‌کردن پسماندها برشمرد و افزود: متأسفانه سیستم تصفیه‌خانه بندرعباس فاقد این استخرهاست و در حال حاضر در ضلع شمالی تصفیه‌خانه اقدام به احداث حوضچه با عارضه‌های طبیعی (کوه‌ها) کرده‌اند و این حوضچه لجن‌های ته‌نشین شده را هدایت کرده که در معرض تبخیر و خشک شدن قرار بگیرند و نباید در طی این روند آلودگی اتفاق بیفتد.

وی افزود: اداره کل محیط‌زیست استان پس از بازدید و بازرسی امور، اخطار لازم را به شرکت آب و فاضلاب شهری اعلام کرده است.

به گفتهٔ وی، این حوضچه باید ایزوله شده و تمهیدات لازم بهداشتی از طریق دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اعلام شود
مسیحی با اشاره به اینکه این اقدام بدون هماهنگی با محیط‌زیست استان انجام‌شده و ماه گذشته اخطار دریافت کرده، ابراز داشت: این اقدام باید تحت نظر سازمان محیط‌زیست با رعایت ضوابط، مسائل بهداشتی و مدیریت شفاف لجن‌ها انجام می‌شد.

وی افزود: از همان سال ۸۴-۸۵ که تصفیه‌خانه تأسیس و راه‌اندازی شد، آلودگی در خروجی فاضلاب مشهود بود و برای ما به‌عنوان یک اداره حاکمیتی نظارتی رعایت قوانین محیط‌زیست مهم است که طی این سال‌ها رعایت نشده است.

مسیحی می‌گوید: شهروندان اعتراضات شدیدی از بوی ناشی از فاضلاب و مکانهای پمپاژ به محیط‌زیست اعلام کردند.

این مسئول همچنین افزود: بخشی از فاضلاب‌ها به‌صورت مدیریت نشده در شهر و محلات حاشیه‌نشین همچون محله‌های دو هزار و کمربندی رهاشده و سیستم فاضلاب محله‌ای گسترش نیافته و فاضلاب و پسماندهای ناشی از خدمات خانگی درخورها رها می‌شوند که پذیرنده این پسماندها دریاست.

مسیحی گفت: روزانه ۵۷هزار مترمکعب فاضلاب وارد دریا می‌شود. و هر نوع آلودگی بر روی آبزیان اثر مستقیمی بر عناصر هرم غذایی داشته و اثراتی که این آلودگی‌ها برجای می‌گذارند در نهایت مصرف‌کننده انسان است و آلودگی به انسان برمی‌گردد و هر جا که فاضلاب به‌طور خام به دریا تزریق می‌شود، این آلودگی وجود دارد و در مناطقی که سیستم فاضلاب در آن‌ها اجرا نشده بیشترین اثر را روی آلودگی سواحل دارد.

مسیحی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه واکنش دادگستری استان در قبال این تخطی‌های مکرر شرکت آب و فاضلاب چه بوده؟ گفت: طبق بخشنامه‌ای که اخیرا توسط دولت اعلام‌شده حل و فصل هرگونه اختلاف و دعاوی بین دستگاه های دولتی استان به استانداری محول شده است و مشکلات عدیده‌ای که برای ارگان‌ها به وجود می‌آید به استانداری اعلام و پیگیری می‌شود و در این رابطه نیز جلساتی برگزار شده و همان‌گونه که شاهدیم نتیجه‌بخش نبوده است.

خروجی فاصلاب به دریا کاملا استاندارد است

حسین خادمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر اینکه تصفیه خانه شهر بندرعباس جزء بهترین، کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه های فاضلاب شهری در کشور است، وجود هرگونه آلوده سازی و رهاسازی فاضلاب شهری به دریا و داشتن برکه یا حوضچه‌ای در مجاورت این تصفیه‌خانه را تکذیب کرد.

وی عنوان کرد: هیچگونه حوضچه ای برای نگهداری فاضلاب در مجاورت تصفیه خانه بندرعباس ساخته نشده که محیط زیست اقدام به صدور اخطاریه کند. همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس مشکلی ندارد و خروجی فاضلاب به دریا کاملا استاندارد است.

البته مسئولان شیلات و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریایی عمان مرگ‌ومیر ماهیان در طی سال‌های اخیر، کدری، کف، بو و تغییر رنگ آب سواحل دریا را یکی از عوامل اعلام کرده اند و آلوده‌ترین ساحل هرمزگان را ساحل بندرعباس برشمرده‌اند.

ناگفته نماند که رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود: پدیده کشند قرمز ناشی از فاضلاب‌های شهری و صنعتی و آلودگی نفتی از بندرعباس و قشم به غرب بندرعباس رسیده و موجب مرگ‌ومیر ساردین ماهیان در پارسیان شده است.

انتظارمی رود کارشناسان مرکب از سازمان محیط‌زیست،اداره بهداشت محیط ،دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادها و سازمان‌های مسئول بهداشت و سلامت، محیط‌زیست و ناظرین بر اعتبارات ملی استان موضوع را در دستور کار جدی قرار دهند تا در صورت وجود مشکل، تدبیری برای آن بیندیشند و در صورتی که مشکلی در تصفیه فاضلاب وجود ندارد، افراد بسیاری از نگرانی رهایی یابند.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید