پرورش ماهی با رویکرد برون‌نگر بستر توسعه اقتصادی گیلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی با رویکرد برون‌نگر بستر توسعه اقتصادی گیلان /گ

شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

پرورش ماهی با رویکرد برون‌نگر بستر توسعه اقتصادی گیلان
پرورش ماهی با رویکرد برون‌نگر و صادراتی با توجه به قابلیت‌های موجود بستر مناسبی برای توسعه اقتصادی گیلان را فراهم کرده است.
گیلان به دلیل اقلیم جغرافیایی شرایط ممتازی در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی دارد و سالانه 47 هزار تن ماهی در استان پرورش داده می‌شود
تولید ماهی در گیلان با دو روش صید از دریای خزر و پرورش ماهی انجام می‌شود و 39 هزار تن در سال 1380 ماهی از دریا صید شد و این مقدار در سال 1392 به 14 هزار و 980 تن کاهش پیدا کرد اما سهم تولید آبزی‌پروری از 13 هزار تن در سال 1380 به 46 هزار و 831 تن در سال 1393 افزایش پیدا کرده و جبران کاهش ذخایر طبیعی دریا به لحاظ ارزش اقتصادی محصولات شیلاتی با توسعه آبزی‌پروری امکان‌پذیر شده است.

گیلان با آغاز فعالیت‌های آبزی‌پروی در کشور جزو استان‌های پیشگام بوده و روند توسعه را به سرعت پیموده است، با برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌های اخیر طبق اسناد موجود برنامه پنجم توسعه و مصوبات کمیسیون عالی آبزی‌پروری و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه آبزی‌پروری پرورش ماهی در آب‌بندان‌ها، پرورش ماهی در محیط محصور، تنوع گونه‌ای به‌ویژه پرورش گونه‌های بومی ماهیان خاویاری و آموزش و ارتقای دانش فنی و مهارت حرفه‌ای آبزی‌پروران، ترویج مکانیزاسیون و تجهیزات جدید و افزایش تولید در واحد سطح سبب توسعه کمی و کیفی تولیدات آبزی‌پروری شده است.

*گریز از آب شیرین به آب شور راهکار افزایش پرورش ماهی در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور 14 کیلوگرم است، اظهار کرد: سرانه مصرف ماهی در گیلان 24 کیلوگرم است و این عدد به 20 کیلوگرم در دنیا می‌رسد.

اسحاق شعبانی ارتقای سرانه مصرف را نیازمند افزایش تولید عنوان کرد و افزود: یکی از راهکارهای افزایش تولید ماهی ارتقای سطح زیر کشت است و با استفاده از اراضی ساحلی و پرورش ماهیان خاویاری با آب شور افزایش سطح افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با استفاده از آب شور پرورش ماهی را می‌توان تا دو برابر در گیلان افزایش داد، تصریح کرد: 4 هزار میلیارد تومان برای اصلاح استخرهای پرورش ماهی در استان نیاز است.

مدیرکل شیلات گیلان یکی از راه‌های افزایش تولید آبزیان را نگرشی جدید در پرورش و گریز از آب شیرین به آب شور خواند و بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای پرورش ماهی در قفس در دریا انجام شده است.

شعبانی از تصویب تولید 10 هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریای خزر در سفر رئیس جمهور به گیلان خبر داد و گفت: 24 نفر برای اجرای طرح مذکور در استان شناسایی شدند.

وی یکی از وظایف شیلات را ترویج یافته‌های جدید در جامعه آبزی‌پروری دانست و خاطرنشان کرد: متقاضی 40 هزار تن پرورش ماهی در قفس در گیلان وجود دارد و این موضوع بستری مناسب برای پرورش ماهی با رویکرد برون‌نگر و صادراتی در استان محسوب می‌شود.

*آبزی‌پروری عامل مهم امنیت غذایی در جامعه

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران نیز به رشد 13 درصدی پرورش آبزیان در حوزه آبزی‌پروری بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: سال 2013 آبزی‌پروری از مقدار صید در دنیا جلو افتاد و به 51 درصد رسیده است.

حسین عبدالحی با بیان اینکه ظرفیت‌های برداشت نشده بسیاری در حوزه صید داریم، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آبزی‌پروری با تلاش‌های انجام شده، پرورش آبزیان به 42 درصد در کشور رسیده است.

وی بیش از 60 درصد از آبزی‌پروری استان‌های گیلان، گلستان و خوزستان را مربوط به کپورماهیان عنوان کرد و یادآور شد: قرن بیست‌ویکم آبزی‌پروری به طرف صنعتی شدن حرکت کرده و بهره‌وری و تولید متنوع از موضوع‌های مهم در این صنعت است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران با اشاره به پرورش 600 گونه آبزی در دنیا، اظهار کرد: در ایران چهار گونه آبزی پرورش داده می‌شود و باید تلاش کنیم تعداد گونه‌ها افزایش یابد.

عبدالحی ارزش افزوده را از موضوع‌های مهم در آبزی‌پروری خواند و بیان کرد: شناسایی بازار مصرف از نکته‌های مهم است و در این زمینه باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی به استقبال بازار عراق به ماهیان پرورشی ایران اشاره کرد و افزود: صادرات ماهی کپور به عراق 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران با بیان اینکه آبزی‌پروری در امنیت غذایی جامعه مهم است، تصریح کرد: رسیدن به میانگین سرانه مصرف نیازمند افزایش 400 هزار تن آبزی در کشور است.

عبدالحی ایران را جزو کشورهای نخست تولید آبزی در منطقه شمال و جنوب کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای آبزی‌پروری در کشور نقش تولید ایران می‌تواند پر رنگ‌تر شود.

وی از اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای خرید تجهیزات پرورش ماهی در کشور خبر داد و یادآور شد: سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان در بخش خرید تجهیزات آبزی‌پروری در کشور جذب شده است.

*نگرشی جدید در حوزه آبزی‌پروری گیلان

معاون آبزی‌پروری شیلات گیلان نیز با اشاره به ایجاد نگرش جدید در پرورش آبزی در استان اظهار کرد: روش‌های پرورش ماهی در کشور چین با سیاست بومی‌سازی در گیلان اجرایی می‌شود.

احمد قناعت‌پرست سیاست تولید درون‌زا و برون‌نگر را از اهداف شیلات گیلان دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در استان و کشور و همچنین افزایش کمی و کیفی پرورش آبزیان از راهکارهای تولید درون‌زا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان و کشور و همچنین با نگاهی به ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی در راستای سیاست برون‌نگر پرورش آبزیان است، تصریح کرد: آبزی‌پروری هدفمند و مسئولانه کلید موفقیت شیلات گیلان است.

معاون آبزی‌پروری شیلات گیلان عرضه ماهی به عنوان غذای سلامتی را از اهداف این سازمان عنوان کرد و افزود: تولید آبزی برای عرضه غذای سالم و حفظ محیط زیست نخستین موضوع در آبزی‌پروری مسئولانه است.

قناعت‌پرست خواستار افزایش تنوع آبزیان در گیلان شد و بیان کرد: حفظ و تقویت ساختار کنونی آبزی‌پروری در تمام ابعاد و گونه‌ها و استفاده از اراضی ساحلی از راهبردهای اداره کل شیلات گیلان در حوزه آبزی‌پروری است
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید