خطرات آزادی ماهی آزاد خزر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خطرات آزادی ماهی آزاد خزر /گ

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

خطرات آزادی ماهی آزاد خزر
یک کارشناس آبزی‌پروری گفت: ماهی آزاد دریای خزر، امروزه در زمره ماهیان در حال انقراض و تحت حمایت شیلات ایران قرار گرفته است.
مهندس مهرداد مرادیاظهار کرد: ماهی آزاد دریای خزر، یکی از انواع ماهیان استخوانی و با اهمیت زیاد اکولوژیکی و شیلاتی در حوضه‌ی جنوبی دریای خزر است که در معرض خطر انقراض محسوب می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: این آبزی ارزشمند به‌تازگی وارد سامانه‌ی آبزی‌پروری کشور شده و برخی مزارع سردآبی در زمینه تولید آن برای بازار مشغول فعالیت هستند، در سال 1384 مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در منطقه دوهزار شهرستان تنکابن مازندران افتتاح شد که عمده فعالیت آن تا امروز متمرکز بر ماهی آزاد دریای خزر بوده است
مرادی ادامه داد: یکی از نه گونه قزل‌آلای قهوه‎ای salmo trutta است محدوده‌ی اصلی زیستگاه این‎گونه سواحل غربی و جنوبی دریای خزر بوده و پراکنش آن در سواحل شمالی همچ‌نین شرقی این دریا بسیار محدود است.

معاون اداره‌کل شیلات لرستان گفت: در فارسی به این‎گونه ماهی آزاد دریای خزر و به انگلیسیCaspian brown trout گفته می‎شود. این‎گونه در حقیقت نوعی قزل‎آلای قهوه‎ای است که به‎خاطر بزرگی جثه و محیط‌زیست دریای آن ماهی آزاد نامیده می‎شود این‎گونه جزو ماهیان مهاجر دریای خزر است.

وی تصریح کرد: آنها برای تخم‎ریزی وارد رودخانه‎های حوضه‌ی جنوبی این دریا می‎شوند و مسیر مهاجرت را برای تخم‎ریزی تا مناطق کوهستانی رودخانه‎ای که بستری قلوه سنگی، شنی و ماسه‎ای دارند ادامه می‎دهند، این‎گونه از نظر ظاهری دارای بدنی کشیده و از طرفین فشرده است. از دیگر ویژگی‎های این ماهی وجود لکه‎های تیره سطح بدن، پوزه کشیده و فک‎های مجهز به دندان است این‎گونه دو شکل موسمی، ماهی آزاد بهاره و پائیزه دارد.

این کارشناس آبزی‎پروری خاطرنشان کرد: ماهی آزاد پائیزه در میان صیادان سفیدرود به ماهی تیان معروف است و در ماه‎های پائیز و اوایل زمستان با مواد تناسلی رسیده وارد رودخانه شده و در همان سال تخم‎ریزی می‎کند.

مرادی اظهار کرد: ماهی آزاد بهاره در میان صیادان سفیدرود به ماهی آزاد معروف است و با مواد تناسلی نارس در اواخر اسفند وارد رودخانه می‎شود و پس از حصول رسیدگی جنسی(پس از 11- 8 ماه اقامت در رودخانه) تخم‎ریزی می‎کند. دو فرم مهاجر را مهاجران تابستانه و پائیزه نام‎گذاری کرده‎اند.

وی افزود: ماهی مهاجر تابستانه به ماهیانی اطلاق می‎شود که در اواخر تابستان و اوایل پائیز با مواد تناسلی رسیده به رودخانه مهاجرت و در همان سال تخم‎ریزی می‎کند در حالی‎که فرم پائیزه به ماهیانی اطلاق می‎شود که با مواد تناسلی نارس به رودخانه می‎آمدند و پس از حدود یک‎سال توقف در آب شیرین تخم‎ریزی می‎کردند، این نام‎گذاری با دسته‎بندی جدید این دو فرم مهاجر ماهی آزاد مطابقت ندارد.

این پژوهشگر آبزی‌پروری خاطرنشان کرد: ماهی آزاد همانند سایر گونه‎های قزل‌آلای قهوه‎ای در مرحله‌ی پرورش در آب شیرین رشد نسبتاً کندی در مقایسه با قزل‎آلای رنگین‌کمان دارد با این وجود همانند برخی دیگر از زیر گونه‎های مهاجر قزل‎آلای قهوه‎ای نظیر قزل‎آلای دریایی قابلیت رشد بسیار شگرفی در آب‎های شور و لب شور دارد. زیر گونه خزر بزرگ‎ترین فرم قزل آلای قهوه‎ای است.

مرادی یادآور شد: هم‌اکنون رودخانه‌ی چشمه کیله تنکابن محل اصلی مهاجرت و صید مولدین برای تکثیر مصنوعی این‎گونه با ارزش است تکثیر مصنوعی و رهاسازی آن به‎وسیله مرکز تکثیر و پرورش آزاد ماهیان دکتر باهنر کلاردشت مازندران اجرا می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ی آزادماهیان برای بقای نسل و تولید مثل از دریا به رودخانه مهاجرت می‎کنند و زمان مهاجرتشان پائیز و زمستان است برخلاف برخی آزاد ماهیان ماهی آزاد دریای خزر می‎تواند پس از تخم‎ریزی در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و فرار از دست صیادان غیرمجاز به دریا برگردد تا دوران دیگر تخم‎ریزی درصورت مساعد بودن شرایط محیطی و فرار از دست صیادان غیرمجاز به دریا برگردد تا دوران دیگر تخم‎ریزی و مهاجرت را در سال‎های آینده تجربه کند.

این کارشناس آبزی‎پروری خاطرنشان کرد: آزاد ماهیان سایر نقاط جهان به‌علت طول مسیر مهاجرت و کاهش توان و انرژی پس از تخم‎ریزی مهاجرت 800 تا 1000 کیلومتری قادر به بازگشت به اقیانوس‎ها نیستند.

مرادی ادامه داد: حداکثر مسافت مهاجرت ماهی آزاد دریای خزر در حوضه‌ی جنوبی این منبع آبی 70 کیلومتر بوده، بیشترین میزان صید ماهی آزاد در زمان مهاجرت آن است، به‎ویژه وقتی‎که مولد برای تخم‎ریزی به مصب رود و سواحل نزدیک می‎شوند. بنابراین صید بی‎رویه مولدان در سال‎های متمادی و روند تخریب زیستگاه آن موجب کاهش شدید ذخایر این‎گونه ارزشمند دریای خزر شده به طوری‎که امروزه در زمره ماهیان در حال انقراض و تحت حمایت شیلات ایران قرار گرفته است
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید