بررسي مشکلات صيد ماهيان استخواني /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بررسي مشکلات صيد ماهيان استخواني /گ

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

بررسي مشکلات صيد ماهيان استخواني
فصل صید ماهیان استخوانی امسال هم از بیستم فروردین درگیلان آغاز شد ، البته صیادان برخی از مناطق غرب گیلان ، از جمله تالش و آستارا به دلیل سرمای زودرس منطقه یک ماه زودتر از دیگر صیادان به دریا زدند.
نگونه که پیداست امسال درفصل دیگری از صید، قایق های صیادان گیلانی کلاف سردرگم مشکلات بیمه ای را با خود به دریا یدک می کشد و پهنه خزر هم در حالی خان خود را به روی این صیادان گشوده که همچنان با مشکل کاهش تکثیر طبیعی مواجه است،
مشکلی که در دهه های اخیر به علت زیاد بودن تعداد تعاونی های صید ، صید بی رویه و قاچاق و آلودگی و تخریب زیستگاه های ماهیان استخوانی در رودخانه ها بوجود آمده است.
البته شیلات برای پرشدن سفره خزر از از اوایل دهه 20 (67 سال پیش )تکثیر ماهیان استخوانی را آغاز کرده اما با وجود تکثیر سالانه حدود 150 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و قرار گرفتن گیلان در جایگاه نخست تکثیر ماهیان استخوانی کشور ، بر اساس اعلام شیلات گیلان فقط حدود 7 درصد از این بچه ماهیان به سن بلوغ رسیده و خود را به دل خزر برسانند.
کارشناسان شیلات علت ازبین رفتن بیش از 90 درصد بچه ماهیان استخوانی رها شده در رودخانه ها را صید غیر مجاز و آلودگی رودخانه ها می دانند، رودخانه هایی که براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست سالانه پذیرای حدود 110میلیون مترمکعب انواع فاضلاب های شهری وصنعتی هستند و رنگ بسیاری از آن ها به علت غلظت آلاینده ها و حجم فاضلاب ها به تیره گراییده است.
رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان درگفتگو باخبرنگارخبرگزاری صداوسیما آلودگی رودخانه های این استان را یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی عنوان کرد و گفت : این فاضلاب ها علاوه بر اینکه حیات موجودات زنده از جمله بچه ماهیانی که در رودخانه ها رهاسازی شده اند را به خطر می اندازد در گذر از امواج رودخانه ها به تالاب و پهنه خزر هم می رسد.
احسان الله شکری افزود: درحال حاضر فقط 4 شهر رشت ، انزلی، لاهیجان و منجیل سامانه دفع فاضلاب دارند که فقط 20 درصد از فاضلاب این شهر ها را پوشش می دهد و بقیه فاضلاب های این شهرها به همراه فاضلاب 48شهر دیگر گیلان به رودخانه ها می ریزد.
وی می گوید:بارها در مکاتباتی از اداره کل آب وفاضلاب شهری استان خواستار ساماندهی فاضلاب ها شده ایم اما این اداره کل تامین نشدن اعتبارات را مانع اجرای این طرح اعلام می کند.
رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان می گوید : حال که ایجاد سامانه دفع فاضلاب به علت کمبود اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست می توان با کاهش تولید فاضلاب ازطریق نصب شیرآلات اتوماتیک و تعبیه سامانه پیش تصفیه فاضلاب(چاه های کوچک جذب فاضلاب) در معماری ساختمان ها تا حدود زیادی از ورد فاضلاب به رودخانه ها جلوگیری کرد.
شکری می گوید : برخی از این اقدامات باید درسطح ملی بررسی و تصویب و از طریق فرهنگ سازی و مشارکت نهادهای مختلف، تولیدکنندگان ومردم انجام شود.
وی با بیان اینکه از اواسط اسفند تا 20 مهر هر سال دوره رشد و تکثیر ماهیان استخوانی صید از رودخانه ها ممنوع است گفت : ماموران یگان حفاظت محیط زیست بطور مداوم برای جلوگیری ازصید بچه ماهیان، رودخانه های گیلان را رصد می کنند.
رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود : پارسال 10هزار و220رشته دام ازصیادان غیرمجاز کشف و 62 نفر که در فصل تکثیر ماهیان از رودخانه ها صید می کردند هم به مراجع قضایی معرفی شدند.
اما بچه ماهیان استخوانی از رودخانه های آلوده گیلان که به سلامت بگذرند خطرافتادن به تورهای صیادان غیر مجاز تهدید شان می کند.
ایلدرم می گوید : در حالی که صیادان گیلانی پارسال در فصل صید حدود 3هزار و800 تن ماهی استخوانی از خزر صید کردند به رغم تشدید نظارت و گشت های شیلات حدود 4هزار تن ماهی بصورت غیر قانونی و پس از پایان فصل صید و در دوره تکثیرو زادآوری این ماهیان صید شد که بخش عمده ای از آن در دریا صورت گرفت.
ایلدرم می گوید : شناسایی صیادان غیر مجاز در دریا کار مشکلی است چراکه بیشتر این صیادان درحوالی ساحل زندگی کرده و شب ها برای صید به دریا می روند.
اما علاوه بر صیادان غیر مجاز تعداد زیاد تعاونی های صید پره سبب شده، ماهی کمتری به تور صیادان عضو 52تعاونی صید پره بیفتد امری که باعث کم شدن میزان صید مجاز و از رونق افتادن این حرفه شده است.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره گیلان و نایب ‌رئیس اتحادیه تعاونی‌های صیادی کشور می‌گوید : قرار بود با اجرای طرح تعدیل تعاونی های صید پره این مشکل صیادان حل شود اما این طرح به علت تامین نشدن اعتبارات راکد مانده است.
یونس رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر 52 تعاونی صید پره درگیلان فعال است که درهر کدام ازاین تعاونی ها بطورمیانگین 80 تا 120 صیاد مشغول بکارند گفت : تعدیل پره های صیادی به تنهایی در این باره کارساز نبوده و باید تعداد صیادان در برخی از تعاونی ها کاهش یابد چراکه تعداد زیاد صیادان باعث می شود درآمد حاصل از صید ماهی بین تعداد زیادی از آنان تقسیم شود که برای صیادان به صرفه نیست.
وی به مشکل بیمه صیادان نیز اشاره کرده و می گوید : بیشترصیادان بصورت فصلی وفقط در6ماه فصل صید بیمه هستند و تعداد زیادی از آنان هم توان پرداخت حق بیمه را ندارند .
خبرنگار صداوسیما در ادامه برای بررسی مشکل بیمه و طرح تعدیل پره های صیادی سراغ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان رفت.
ایلدرم با اشاره به اینکه حدود 2هزارو 500نفر از 4هزارصیاد فعال گیلان بیمه هستند گفت : فقط10درصد ازتعاونی های صید پره گیلان، صیادان خود را درطول سال بیمه می کنند وبقیه تعاونی ها، به علت بالابودن هزینه بیمه، درآمد کم و هزینه های بالای صید فقط 6 ماه از سال صیادان را بیمه می کنند و برخی صیادان هم تمایلی به بیمه شدن ندارند.
وی هزینه پرداخت حق بیمه برای هرصیاد را ماهانه حدود2میلیون ریال عنوان کرد وگفت : براساس مصوبه سال 87، مقررشده بود، حق بیمه پرداختی صیادان از27درصد به17درصد کاهش یافته و10درصد ازهزینه بیمه آنان ازمحل درآمدهای حاصل ازاجرای قانون هدفمندی یارانه ها تامین وپرداخت شود که این امر با وجود پیگیری ها ومکاتبات متعدد شیلات کشور تاکنون محقق نشده است.
معاون صید وبنادر ماهیگیری شیلات گیلان در خصوص طرح تعدیل پره های صیادی گیلان هم گفت : اجرای این طرح ازسال 90با تخصیص 72میلیارد ریال درگیلان آغاز شد اما با این اعتبار توانستیم فقط 5 تعاونی را تعدیل کنیم وهزارو176صیاد عضو 14تعاونی صید، به علت ناتوانی وکهولت سن برخی صیادان، اقتصادی نبودن صید ومحل نامناسب تعاونی ها غیر فعال بوده و در انتظار تعدیل اند.
ایلدرم از اختصاص 300 میلیارد ریال اعتبار برای سرعت گرفتن این طرح در گیلان در سفر امسال رییس جمهور به گیلان خبر داده و می گوید : این اعتبار برای تعدیل 14 تعاونی صید غیر فعال هزینه خواهد شد این درحالی است که برای ساماندهی صید ماهیان استخوانی ونفس کشیدن دریا باید 12 تعاونی از 52 تعاونی صید فعال گیلان هم تعدیل شود.
کوتاه سخن اینکه : اگرچه شیلات با تکثیری و بازسازی ذخایرماهیان استخوانی قصد بازسازی ذخایر ماهیان و رونق صیادی را در گیلان دارد اما به نظر می رسد رودخانه های آلوده گیلان میزبان های خوبی برای بچه ماهیان نیستند.
از طرفی صید قاچاق ، سبب شده تورصیادان عضو تعاونی های صید گیلان آنگونه که باید از ماهی پر نشود.
بی شک عزم جدی مسئولان برای حل مشکل آلودگی رودخانه ها و کوتاه کردن دست صیادان غیر مجاز از دامن رودخانه ها و پهنه خزر و نیز اختصاص اعتبارات بیشتر برای تعدیل تعاونی های صید پره می تواند در این باره راهگشا باشد.
البته رسیدگی به مشکلات بیمه ای صیادان نیزمی تواند جان تازه ای به حرفه صیادی بدهد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید