تولید غذای آبزیان یک سرمایه گذاری استراتژیک /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولید غذای آبزیان یک سرمایه گذاری استراتژیک /گ

سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تولید غذای آبزیان یک سرمایه گذاری استراتژیک
فرصت کسب و کار این هفته به غذای آبزیان اختصاص دارد. با افزایش پرورش آبزیان به خصوص ماهی قزل آلا در کشور، تولید غذای آبزیان نیز از بازار خوبی برخوردار می باشد. طرح بازدهی بالایی داشته و برگشت سرمایه نیز کمتر از 3 سال می ب ...
خوراک آبزیان از مخلوط کردن مواد مورد نیاز ضروری جهت تغذیه آبزیان شامل مواد تامین کننده پروتئین (حیوانی و گیاهی)، مواد انرژی‌زا، املاح، ویتامین‌ها و غیره به نسبت‌های مختلف بسته به نوع و سن آبزیان تهیه می‌شود.

این محصول می‌تواند به صورت پلت (pellet)‌، خرد شده (Crumble)‌، پولکی (Flake)‌، گرانول (Granule) و یا رشته‌ای(Extrude) تولید شود.

غذای آبزیان پرورشی باید دارای رنگ یک دست و مناسب جهت جلب توجه آبزی باشد. همچنین خوراک باید یکنواخت و بدون شکستگی و دارای بافت و قوام مناسبی بوده (سختی، زبری، نرمی، خشکی، صافی و تردی) و ابعاد آن با توجه به مقطع سنی و اندازه دهان آبزیان باشد. بوی تازگی همراه با بوی مناسب جهت جذب آبزی از جمله ویژگی‌های مهم خوراک آبزیان می‌باشد.

خصوصیت اصلی خوراک­های آبزیان ارزان بودن قیمت مواد اولیه و فراوانی و دردسترس بودن این مواد در داخل کشور (داخلی و یا وارداتی) می­باشد. این نوع خوراک­ها حاوی کربوهیدرات­ها (مواد قندی انرژی زا)، پروتئین­ها، چربی­ها، مواد معدنی و ویتامین­ها می­باشند که همگی این مواد نقش بسیار مهمی در تغذیه، تامین انرژی و شکل‌گیری عضلات آبزیان دارند
ویژگی های خوراک آبزیان

پایداری درآب‌‌(water stability): ‌عبارت است از مدت زمانی که غذای آبزیان پرورشی شکل و کیفیت خود را در محیط آب حفظ می‌کند.

رنگ:‌غذای آبزیان پرورشی باید دارای رنگ یک دست و مناسب جهت جلب توجه آبزی باشد‌.

شکل ظاهری و بافت‌(Texture): غذای آبزیان پرورشی باید دارای اندازه یکنواخت و بدون شکستگی باشد و دارای بافت و قوام مناسبی باشد.

بو: غذای آبزیان پرورشی باید بوی تازگی همراه با بوی مناسب جهت جذب آبزی را داشته باشد.

اندازه: عبارتست از ابعاد مناسب غذا با توجه به مقطع سنی و اندازه دهان آبزیان پرورشی

خوش خوراکی‌(Palatability):‌کیفیت غذای آبزیان پرورشی باید به گونه‌ای باشد که آبزی تمایل به مصرف آن را داشته باشد.

وزن مخصوص (Density): عبارتست از وزن مخصوص و مناسب غذا از نظر کیفیت شناوری در آب با توجه به عادات و رفتار تغذیه‌ای آبزیان پرورشی

جذابیت ‌(Attractability):‌ غذای آبزیان پرورشی باید به گونه‌ای باشد که حواس بویایی، چشایی و بینایی آبزیان را تحریک و آبزی را به طرف خود جذب نماید.

بررسی بازار

تولید ماهیان پرورشی به خصوص قزل آلا در ایران با توجه به ذائقه پسند بودن این ماهی و استقبال مصرف کنندگان از آن، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی مردم، پیدا نموده است. با توجه به پتانسیل موجود در زمینه آبزی پروری و افق دراز مدت توسعه شیلاتی کشور تولید خوراک مخصوص آبزیان به لحاظ کمی و کیفی مطابق با برنامه‌های توسعه کشور و افزایش بازده اقتصادی پرورش آبزیان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای دستیابی به این اهداف لازم است با آگاهی از رفتارهای تغذیه‌ای و نیازهای غذایی آبزیان و با بکارگیری تکنولوژی‌های نوین، واحد‌های جدید خوراک آبزیان تاسیس گردند. علاوه براین به دلایلی مانند حساسیت خیلی زیاد تغذیه آبزیان در رابطه با مسائل بهداشتی و فاجعه آمیز بودن زیان‌های ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی در تولید و مصرف خوراک آبزیان و مسائل زیست محیطی ناشی از استفاده خوراک غیراستاندارد، نیاز کشور به تولید اصولی و بهداشتی خوراک آبزیان بسیار بالا بوده و پیش‌بینی می‌شود که طرح مورد بررسی از بازار مناسبی در داخل کشور برخوردار گردد.
سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات جهت احداث یک واحد صنعتی تولید غذای آبزیان به ۷۶ میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارید. بازدهی طرح بیشتر از ۳۶ درصد بوده و کمتر از ۳ سال سرمایه خود را برداشت می کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد با ظرفیت عملی تولید ۱۱٫۵۲۰ تن انواع خورراک آبزیان در سال ارائه شده است:



پیشنهاد کسب و کار

روند رو به رشد جمعیت، کاهش ذخایر دریایی و صید آبزیان، افزایش تقاضای جهانی برای مصرف آبزیان، توسعه آبزی‌پروری را به عنوان یک ضرورت مطرح ساخته است. در این رابطه پرورش آبزیان با ارزش افزوده بالا یک رویکرد استراتژیک در جهت حفظ ذخایر دریایی و تامین پروتئین ارزشمند دریایی محسوب می‌شود. خورراک به عنوان ماده اولیه پرورش آبزیان، دارای ارزش افزوده بالایی می‌باشد. واردات این کالا ارزش افزوده بالایی که باید در چرخه صنعت کشور باشد را به خارج از کشور هدایت می‌کند و همچنین خروج بی رویه ارز را نیز به همراه دارد. لذا با توجه به توضیحات ارائه شده و بازده سرمایه و نرخ بازگشت مناسب سرمایه، این طرح را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان معرفی نمود.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه خود را بیان کنید