توانمندی و چالشهای صنعت پرورش ماهی زینتی محلات /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توانمندی و چالشهای صنعت پرورش ماهی زینتی محلات /گ

سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

توانمندی و چالشهای صنعت پرورش ماهی زینتی محلات

محلات به عنوان قطب تولید ماهیان زینتی از نظر تولید در جایگاه دوم و از نظر تنوع گونه های ماهیان زینتی در جایگاه اول کشور قرار دارد.

پرورش و تولید ماهی زینتی مزیت اقتصادی برجسته در شهرستان محلات از توابع استان مرکزی است که در سایه حمایت جدی از این حوزه می توان در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداشت.
روند توسعه پایدار در بخش تولید و تجارت ماهی زینتی محلات بسیار ضروری است چرا که با صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی و با توجه به ارزآوری و اشتغالزایی این صنعت می توان گامی در مسیر رهایی از اقتصاد تک محصولی برداشت.
با وجود مزیتهای نسبی محلات برای پروش ماهیان زینتی، همسو نبودن قوانین شیلات با دامپزشکی، بیمه و بازاریابی باعث شده این صنعت در شهرستان محلات با چالشهای جدی روبه رو شود

یکی از پرورش دهندگان ماهی زینتی شهرستان محلات در این باره گفت: آن چیزی که بهره برداران این شهرستان را به شدت می آزارد تداخل قوانین دامپزشکی با اداره شیلات جهاد کشاورزی است.
علی ادریس زاده افزود: متاسفانه قانونی را اداره شیلات جهاد کشاورزی می پذیرد ولی همان قانون مورد تایید اداره دامپزشکی نیست.
وی ادامه داد: این امر در بخش صدور مجوز بسیار مشهود است و جهاد کشاورزی مجوز پرورش ماهی زینتی را می دهد اما اداره دامپزشکی به دلایل مختلف آن مجوز را تایید نمی کند.
ادریس زاده بیان کرد: صاحبان مزرعه ها برای بیمه کردن کارگران خود با مشکل مواجه هستند به طوری که همه خدمات کشاورزی مشمول بیمه کشاورزی با تعرفه دولتی می شوند اما کارگران کارگاههای آبزی پروری مشمول این قانون بیمه نیستند.
وی بیان کرد: برای بیمه کردن هر کارگر کارگاه پرورش ماهی بایستی کارفرما ماهانه حدود دو میلیون ریال پرداخت کند در صورتی که اگر مشمول تخفیف و قانون بیمه کشاورزی می شدند تنها 50 درصد این مبلغ را پرداخت می کرد.
وی از تاخیر درراه اندازی شهرک ماهیان زینتی محلات ابراز نگرانی کرد و افزود: بعد از گذشت چندین سال هنوز این شهرک بلاتکلیف و راکد مانده است و درصورت راه اندازی همه کارگاهها در این شهرک تجمیع می شدند و بسیاری از مشکلات نظیر فضای پرورش ماهی تولید کنندگان برطرف می شد.
یکی دیگراز تولید کنندگان ماهی زینتی محلات گفت: به دلیل بالا بودن حق بیمه کارگران، قوانین دست و پا گیر اداری و نبود بازار مناسب از ادامه فعالیت منصرف شدم.
جعفر امینی ادامه داد: با تبدیل مجوز تولید ماهی خانگی به تجاری هزینه تولید به شدت افزایش یافته است به طوری که هزینه آب، برق و گاز با درآمد کارگاه همخوانی ندارد.
مسوول هیات مدیره شرکت آبزی پروری محلات نیز در این باره گفت: بارها مشکلات و موانع کاری بهربرداران و پرورش دهندگان ماهی زینتی به مسوولان انتقال داده شده است .
مهدی شاهرخی افزود: اداره دامپزشکی به بهانه تبدیل پروانه به مجوز تجاری از تمدید پروانه طفره می رود و این تعلل باعث شده که بسیاری از مزایای حمایتی دولت مشمول شاغلان این حوزه نشود.
وی تصریح کرد: با تمدید نشدن پروانه بهره برداری،هزینه بیمه کارگر 50 درصد افزایش یافته و تسهیلات پرداختی به تولید کنندگان ماهی زینتی نیز از بهره بانکی بالایی برخوردار می شود.
شاهرخی توضیح داد: پاسخگو نبودن اداره دامپزشکی در خصوص تمدید نشدن مجوزها ، باعث شده که تعداد کارگاه های تولید وپرورش ماهی زینتی محلات کاهش یابد و از 30 کارگاه پرورش ماهیان زینتی در حال حاضر فقط پنج کارگاه فعال هستند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز ضمن تایید مشکلات و موانع آبزی پروران زینتی این شهرستان گفت: کارگاه های ماهی زینتی در ردیف مشاغل خانگی قرار دارد اما شبکه دامپزشکی این کارگاه ها را در قالب دامداری و محل استقرار آنها را خارج از شهر می داند.
علیرضا وکیل زاده افزود: از طرف دیگر انتقال این کارگاه ها به خارج از شهر و یا تجاری کردن این واحدها هزینه های بسیاری را بر واحدهای پرورشی تحمیل می کند.
وی بیان کرد: این قوانین و ضوابط دست و پا گیر باعث شده پروانه بهره برداری بسیاری از کارگاه های پرورشی زینتی تمدید نشود و از مزایای دولتی بی نصیب بمانند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات با تایید غیر فعال و نیمه فعال شدن بخش عمده ای از کارگاههای تولید و تکثیر ماهیان زینتی این شهرستان افزود: تغییر شغل، درآمد پایین، بالا رفتن قیمت نهاده ها و هزینه تولید و نبود بازار مناسب باعث شده این کارگاههای غیر فعال شوند.
رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی محلات نیز گفت: برای فراهم شدن زیر ساختهای بزرگترین شهرک تولید ماهیان زینتی کشور در شهرستان محلات شش میلیارد ریال در نشستی با استاندار مرکزی و مدیر فنی آبزی پروری سازمان شیلات کشور در اوایل تابستان امسال مصوب شد که این اعتبار تاکنون تخصیص داده نشده است.
مهدی رضایی افزود: در صورت راه اندازی شهرک ماهیان زینتی و تجمیع آبزی پرورها در این شهرک، بسیاری از مشکلات تولید کنندگان برطرف خواهد شد.
وی اظهارکرد: توسعه صنعت آبزی پروری و صادرات ماهی زینتی در محلات نیازمند نگاه خاص به این ظرفیت ها و حمایت های قاطع از شاغلان این حوزه است.
رضایی گفت: هزینه بیمه کارگران فشارهای سنگینی را بر دوش بهره برداران آبزیان زینتی این شهرستان وارد می کند از طرف دیگر تعرفه بالای برق، دستمزد و نبود بازار این حرفه را غیر اقتصادی کرده است.
رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی محلات بر ضرورت راه اندازی آزمایشگاه آبزیان و استقرار گمرک در محلات با توجه به پتانسیل این شهرستان در تولید و صادرات ماهی زینتی، گل وگیاه و سنگ تاکید کرد.
رییس شبکه دامپزشکی محلات در این خصوص گفت: تمدید پروانه و دادن مجوز بهره برداری با دامپزشکی استان و متمرکزاست و شبکه دامپزشکی این شهرستان تابع قوانین و دستور العمل ها ابلاغی است.
حمید رضا قهرمانی افزود: دستگاه های اجرایی تابع قوانین سازمان مربوطه هستند وتخلف در اجرای ضوابط و مقررات پیگرد قانونی دارد.
وی اظهارکرد: برای مساعدت با آبزی پروران شهرستان، درخواست ها و مشکلات آنان به صورت مکتوب به اداره کل استان مرکزی و سازمان مرکزی اعلام شده است.
150 گونه ماهی زینتی در 17 مرکز پرورش محلات تولید می شود.
9 میلیون و 636 هزار قطعه ماهیان زینتی سال گذشته در شهرستان محلات تولید و روانه بازار داخلی و خارجی شده است.
محلات از شهرستانهای جنوب استان مرکزی با 45 هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ نما ، ماهیان زینتی و گل وگیاه زینتی کشور محسوب می شود

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید