صید ترال تهدیدی برای صیادی در دریای مکران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید ترال تهدیدی برای صیادی در دریای مکران /گ

یک‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

صید ترال تهدیدی برای صیادی در دریای مکران
صیادی از عمده ترین تهدیدهای زیست بوم های دریایی است به طوری که افزایش صید و استفاده از روش های مخرب مانند تور ترال و غیره در مناطق حساس از تهدیدهای آسیب رسان اصلی به زیست بوم های دریایی محسوب می شود.
در روزهای نه چندان دور دریای مکران، سفره ای گسترده برای تامین معاش زندگی صیادان منطقه و ساحل نشینان کنارک و چابهار بود اما از چندی پیش با ورود کشتی های غول پیکر صیادی که به صید ترال مشهورند روزهای خوش صیادان به تلخی گراییده است.
به گفته کارشناسان فعالیت کشتی های ترال علاوه بر خانه نشینی صیادان تهدید جدی برای حفاظت محیط زیست به شمار می رود.
صیادان جنوب سیستان و بلوچستان از کشتی های صید ترال که ذخایر دریا را یک جا می بلعند به ستوه آمده اند.
یکی از صیادان بندر کنارک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ورود کشتی های غول پیکر صید ترال در یک مایلی آب های ساحلی این شهرستان صیادان را ناچار به عزیمت به عمق دریا و آب های دور برای صید کرده است.
عبدالغفور بلوچی زهی افزود: متاسفانه صیادی در آب های دور دست نیز مشکلات زیادی برای صیادان ایجاد می کند که نمونه بارز آن گرفتار شدن چندین فروند لنج صیادان کنارکی به دست دزدان دریایی سومالی بوده است.
یکی دیگر از شهروندان کنارک اظهار داشت: بیشتر اهالی کنارک از طریق صید و صیادی امرار معاش می کنند که با ورود کشتی های صید ترال شاهد از بین رفتن منابع درآمدی صیادان هستیم.
محمد احمدی با بیان اینکه در هر یک از لنج های صیادی چندین ملوان نان آور خانواده مشغول بکار هستند، گفت: براساس ضوابط تعیین شده تورهای صیادی کشتی های ترال باید چشمه درشت باشد تا ماهی های کوچک امکان فرار داشته باشند اما این کشتی ها از تورهای چشمه ریز استفاده می کنند که در هر بار انداختن آن به دریا چندین تن ماهی بزرگ و کوچک حتی به اندازه دو سانت و انواع جلبک ها را از کف دریا جارو می کند.
وی ادعا کرد: از آنجایی که 90 درصد صید کشتی ترال را ماهی های کوچک و صدف ها تشکیل می دهند، محیط زیست دریایی در معرض خطر نابودی قرار گرفته و بدتر اینکه پس از تلف شدن ماهی های دو سانتی آنها را دوباره به دریا می ریزند که این گونه اقدامات متاسفانه ضمن از بین بردن ماهیان سبب آسیب جدی به محیط زیست می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: صید ترال با توجه به اثرات مخرب آن بر روی محیط زیست دریایی به هیچ عنوان مورد تائید این سازمان نیست.
سعید محمودی با بیان اینکه تورهای صید ترال با کف تراشی همه موجودات ریز دریا را به یکباره جمع آوری می کنند افزود: با توجه به اثرات مخرب صید ترال بارها به سازمان شیلات نیز اعلام کرده ایم که باید درباره این شکل از صیادی چاره اندیشی کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تورهای صید ترال بسیار ریز است آنها در هر بار صید علاوه بر صید ماهی های ریز انواع سخت پوستان و دیگر موجودات ضروری اکوسیستم دریایی را نیز جمع آوری می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: علاوه بر صید ترال انواع دیگر اشکال صیادی نیز با توجه به نداشتن برنامه مشخص و منسجم از نظر زیست محیطی مشکل آفرین است.
محمودی بیان کرد: برای رفع مشکلات در زمینه صیدهای مختلف از جمله ترال سازمان شیلات باید وارد صحنه شده و مسائل مهم مورد نظر محیط زیست را به صیادان تحت نظارت خود اعلام کند زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد سازمان حفاظت محیط زیست به ناچار به عنوان متخلف با خاطیان برخورد می کند.
وی گفت: با توجه به اهمیت برآورد ذخایر و تناسب بهره برداری از آنها انتظار می رود سازمان شیلات همکاری بیشتری از نظر برآورد ذخایر آبزیان با سازمان محیط زیست داشته باشد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای هر نوع شناور در منطقه قانون تعریف شده است گفت: کشتی های ترال از هشت مایلی اجازه نزدیک شدن به ساحل برای صید را ندارند و از آنجایی که از سوی سازمان شیلات کنترل می شوند نمی توانند از این خط تجاوز کنند و به ساحل نزدیک شوند.
محسنعلی گلشنی با بیان اینکه این کشتی ها دارای سیستم آنلاین برای ثبت مسیرهای تردد هستند افزود: علاوه بر کنترل های این سازمان، در صورت بروز هر گونه تخلفی از سوی صیادان کشتی ترال و اعلام گزارش های مردمی در این زمینه بلافاصله کمیسیون تخلفات صیادی این سازمان به صورت سیار در آن مکان مستقر و بررسی قانونی مستندات را انجام و در صورت بروز هرگونه تخلف احتمالی بشدت با این شناورها برخورد می کند.
وی اظهار داشت: در گذشته تعداد شناورهای ترال در منطقه حدود 70 فروند بوده که در چند سال اخیر با کاهش چشمگیر به حدود 16 فروند رسیده است.
وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان شناورهای صیادی به طور جدی در دستور کار شیلات سیستان و بلوچستان قرار دارد از تمامی صیادان شهرستان های کنارک و چابهار خواست در صورت مشاهده تخلف در تماس با این سازمان و یگان حفاظت شیلات موضوع را اعلام تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رصد ذخایر آبزیان و جلوگیری از آسیب آنها از مهمترین برنامه های این سازمان است بر این اساس با هرگونه صیدی که خارج از قوانین تعریف شده آن انجام شود برخورد قاطع می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد تنها به دنبال جو سازی و رسانه ای کردن صید ترال هستند، گفت: افرادی فرصت طلب و سودجو و صیادنمایی در منطقه وجود دارند که با انجام روشهای ناصحیح صید به زیستگاه طبیعی آبزیان آسیب وارد می کنند و با جو سازی علیه صید ترال می خواهند پشت این صحنه به کارهای خلاف خود ادامه دهند.
مدیر کل شیلات استان بدون اشاره به نوع فعالیت این افراد اظهار داشت: چنانچه صیادان منطقه تخلفی از سوی کشتی های ترال مشاهده کردند می توانند بلافاصله موضوع را اعلام کنند تا از طریق جی پی اس و سایر تجهیزات و سامانه ها مورد رصد قرار گرفته و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد شود.
تضاد مطالب بیان شده از سوی برخی صیادان و مدیر کل شیلات نیازمند بررسی و کنکاش های بیشتر از سوی دستگاه های نظارتی است زیرا حفظ محیط زیست دریایی آنهم در منطقه بکر مکران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند، جمهوری اسلامی ایران در مقابل سایر کشورها از منابع و ذخائر دریایی بهره برداری ناچیزی دارد و باید از این فرصت خدادادی با رعایت کامل مقررات زیست محیطی استفاده بهینه و بهره برداری شایسته انجام شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید