«صنعت آبزی‌پروری مازندران»؛ گرفتار در تلاطم امواج مشکلات /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

«صنعت آبزی‌پروری مازندران»؛ گرفتار در تلاطم امواج مشکلات /گ

یک‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

«صنعت آبزی‌پروری مازندران»؛ گرفتار در تلاطم امواج مشکلات
مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران گفت: با توجه به سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، کاهش پرداختی حق بیمه صیادان طبق قانون انجام نمی‌شود.
با توجه به برخورداری مازندران از سواحل دریای خزر و منابع آبی، صنعت آبزی‌پروری به‌عنوان یکی از واحدهای تولیدی مازندران در جهت رونق کسب و کار است که با برنامه‌ریزی هدفمند و مدیریت منسجم می‌توان ظرفیت تولید انواع ماهیان پرورشی در دریا را به چندبرابر افزایش داد.
مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، درباره مسائل و مشکلات صنایع شیلاتی و آبزی‌پروری با بیان اینکه 44 فروند شناور صیادی در بابلسر و بندرامیرآباد فعالیت دارند که صید کیلکا انجام می‌دهند، گفت: در چند سال گذشته 90 شرکت صیادی فعالیت داشتند که به 44 فروند تعدیل یافت.

مهرداد قلی‌پور با اشاره به اینکه هزار تا هزار و 300 شغل مستقیم در این صنعت ایجاد شده است، افزود: صنعت کیلکا به صنعت سنتی و قدیمی تبدیل شده که هزینه تولید را افزایش داده و صنایع وابسته را هم دچار مشکل و هزینه کرده است.

وی افزود: به‌عنوان نمونه در ترکمنستان کشتی‌هایی با قیمت 2.5 میلیارد تومان وجود دارد که ماهی کیلکا تا عمق 500 تا 800 متر را صید می‌کند و روزانه 70 تا 80 تن کیلکا استحصال می‌شود.

* سالانه 100 هزار تن پودر ماهی وارد کشور می‌شود

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران ادامه داد: شناورهایی که در مازندران وجود دارد دو تا سه ماه طول می‌کشد تا 80 تن صید صورت گیرد، در حالی که اگر وام‌های کم‌بهره در اختیار صاحبان شناورهای صیادی استان قرار گیرد، روزانه می‌توان این میزان صید انجام داد.

قلی‌پور افزود: اگر 44 شرکت صیادی در قالب 10 شرکت تجمیع شوند و هر شرکت یک کشتی مدرن خریداری کند، به رونق صنعت آبزی‌پروری انجامیده و صیادان را از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند می‌کنند.

وی گفت: سالانه 100 هزار تن پودر ماهی وارد کشور می‌شود و افزایش هزینه تولید هم برای صیادان و هم برای کارخانه‌های تولید پودر ماهی فاقد صرفه اقتصادی است.

قلی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه صیادی از مشاغل سخت و زیان‌آور است، پرداخت حق بیمه طبق قانون باید از 27 درصد به 17 درصد کاهش‌ می‌یافت که طی چند سال انجام شد اما به‌دلیل سلیقه‌ای عمل کردن سازمان تأمین اجتماعی، این موضوع متوقف شد، درحالی که این قانون برای صیادان جنوب کشور اجرا می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران خاطرنشان کرد: مازندران رتبه نخست را در پرورش ماهی در قفس، آبزی‌پروری و رتبه دوم را در صید و صیادی در کشور داراست اما در پرداخت تسهیلات در رتبه‌های پایینی قرار داریم.

قلی‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه صنایع بسته‌بندی مازندران از صنایع کشورهای خارجی پیشرفته‌تر است اما بهره بانکی بالایی را پرداخت می‌کنیم، گفت: به‎عنوان مثال برای تمدید 300 میلیون تومان وام، 75 میلیون تومان پرداخت کردیم.

وی، سرمایه در گردش با بهره بانکی پایین، نوسازی ماشین‌آلات صنایع تبدیلی، روان‌سازی قوانین و دستورالعمل‌ها و شناسایی بازار هدف محصولات کشاورزی را از مطالبات بخش صنعت آبزی‌پروری مازندران عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران با بیان اینکه بازارهای جهانی علاقه‌مند به 80 تا 85 درصد محصولات کشاورزی مازندران هستند، گفت: سفارتخانه‌ها باید تلاش بیشتری نسبت به این امر داشته باشند و اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنند و کارها را روان‌سازی کنند.

* 20 درصد تولید آبزیان پرورشی در مازندران

معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به حجم 72 هزار تنی انواع آبزیان پرورشی در مازندران، گفت: مازندران با 3 هزار مرکز آبزی‌پروری 20 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

ولی‌الله محمدزاده با بیان اینکه آبزی‌پروری به دلیل اینکه با عوامل زنده و محیط‌زیست ارتباط مستقیم دارد آسیب‌پذیری بیشتری دارد، افزود: به همین منظور روش تغذیه‌ای در سال‌های اخیر اصلاح شد و 2 هزار تن خوراک ماهی خریداری و مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: میانگین تولید آبزی‌پروری کمتر از چهار تن در هکتار است، در حالی که در دیگر کشورها 7 تا 8 تن در هکتار است که نشان می‌دهد بهره‌گیری از بچه‌ماهی مناسب و اصلاح تغذیه باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران افزود: برای افزایش تولید بچه‌ماهی، 4 هزار دستگاه هواده خریداری شد.

محمدزاده با اشاره به وارد کردن بچه‌ماهی مناسب از کشور چین، گفت: نسل F1 از کشور چین وارد شده و در حال تکثیر است که این نوع از بچه‌ماهی مقاومت بالایی نسبت به بیماری دارد و بچه‌زایی خوبی هم دارد.

وی تصریح کرد: در ماهیان سردابی در کشور به‌دلیل بیماری VHS تا 90 درصد دچار خسارت شدیم که در مازندران با اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده از خسارت‌ها جلوگیری شده و مشکل خاصی وجود نداشته است.

معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران اضافه کرد: مکانیزاسیون آبزی‌پروری ماهیان سردابی در رودخانه هراز که قطب تولید ماهیان سردابی کشور است باید در دستور کار قرار گیرد تا هم هزینه تولید کاهش یابد و هم راندمان تولید افزایش پیدا کند.

محمدزاده گفت: با سیستم برگشت آب می‌توان از تلفات صنعت آبزی‌پروری جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: با برداشتن محدودیت‌های واردات می‌توان شرایط را برای تولید مطلوب‌تر کرد و در این راستا همه باید در چارچوب مقررات از تولید داخلی حمایت کنیم.

* به‌دنبال شغل مولد برای صیادان هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، درباره مشکلات صنعت آبزی‌پروری در استان، گفت: بخشی از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی در استان قابل حل است و بخشی هم در سطح ملی قابل پیگیری و حل است و جهاد کشاورزی همه توان خود را برای حل مشکلات موجود انجام می‌دهد.

دلاور حیدرپور ادامه داد: تمام تلاش دولت و مسئولان کشور برای افزایش امنیت شغلی و ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی به سمت کاهش اشتغال می‌رویم که باید به‌دنبال استفاده بهینه از تکنولوژی و ایجاد مشاغل جدید باشیم، افزود: در این راستا بخش‌های اقتصادی باید هم‌پوشانی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: صیادان تنها شش ماه از سال فعالیت دارند و در بقیه فصول سال بیکار هستند، به همین‌ منظور باید به‌دنبال شغل مولد باشیم و از ظرفیت‌های گردشگری در این زمینه استفاده کنیم.

حیدرپور اظهار کرد: 2 هکتار زمین به هر تعاونی پره واگذار شده است ولی درآمد آنها کفاف برگشت پول بانک و تسهیلات را ندارد و سود بالای تسهیلات بانکی تولید و تولیدکننده را زمین‌گیر کرده است.

وی تصریح کرد: برای خرید کشتی صیادی، اداره‌کل شیلات مازندران با همکاری مرکز تحقیقات کار تحقیقاتی انجام دهد و یک فروند شناور صیادی خریداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: به‌دلیل سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، پیگیری لازم با سازمان تأمین اجتماعی برای کاهش پرداخت بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، مازندران با دارا بودن رودخانه‌های متعدد، بهره‌مندی از سواحل دریای خزر و وجود آب‌بندان‌ها در استان، جایگاه مناسبی در پرورش و تولید انواع آبزیان دارد که توجه و حمایت مسئولان و رفع مشکلات صید و صیادی، می‌تواند این صنعت را به یکی از صنایع پربازده و سودآور تبدیل کند و ضمن افزایش صید ماهیان و عرضه آن به بازار، نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا کند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید