اقبال کم ایرانی‌ها به میگو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اقبال کم ایرانی‌ها به میگو /گ

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

اقبال کم ایرانی‌ها به میگو
با وجود اهمیت و ارزش غذایی بالایی که میگو دارد اما این ماده غذایی در سبد غذایی ایرانیان به‌خوبی وجود ندارد هرچند تولیدکنندگان میگوی پرورشی نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.
سهم ایران از تولید آبزیان در جهان کمتر از نیم‌درصد است ضمن اینکه ایران درزمینهٔ تولید میگو هم فعالیت‌های چشمگیری داشته اما تولیدکنندگان این ماده غذایی باارزش در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بودند.
در نشست میز ملی میگو که به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان بوشهر برگزار شد، سیدحسین حسینی محمدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به همگرایی‌های لازم در استان اشاره‌ کرده و اظهار داشت: با ایجاد فضای پس از برجام وزارتخانه‌های اقتصادی نیز از طریق ارگان‌هایی نظیر اتاق‌های بازرگانی شرایط تولید را تسهیل کنند.
در ادامه برخی فعالان حوزه پرورش آبزیان، اعضای اتاق بازرگانی بوشهر و مسئولین حاضر در جلسه به ایراد سخن پرداختند.
مشکل اصلی صنعت پرورش میگوی استان بیماری است

نایب‌رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ایران نیز ضمن با اشاره به این موضوع که کشورهای هدف ما در سال‌های اخیر عراق، ویتنام، امارات، کویت، تایلند و چین بوده است اضافه کرد: ما بازارهای سنتی ثابتی در اروپا، ژاپن و حتی آمریکا داشته‌ایم که در سنوات اخیر به خاطر روابط خاص سیاسی و مسائل پیرامون آن بخصوص مسائل بانکی که بزرگ‌ترین چالش پیش روی اغلب صادرکنندگان بوده، آن‌ها را از دست‌ داده‌ایم و اکنون بازار بی‌ثباتی چون عراق بازار هدف اصلی ما شده که این مسئله جای تأمل دارد.

امیر شهریاری با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل صنعت پرورش میگوی استان بوشهر بیماری است، اظهار داشت: در صورت برچیدن مشکلات تعرفه‌ای که با چین‌ داریم نه‌تنها در حوزه صادرات میگو و دیگر آبزیان که در دیگر حوزه‌های صادرات محصولات باارزش کشاورزی نظیر زعفران و پسته نیز گام‌های مؤثری برداشته خواهد شد.

سرانه مصرف میگو در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی کمتر از 70 گرم است

مجید مرندی عضو اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به اینکه از مجموع 158 میلیون تن صید و پرورش آبزیان در جهان سهم ایران کمتر از نیم‌درصد است، گفت: ارزش دلاری بخش شیلات 847 میلیون دلار یعنی حدود 0.6 درصد از ارزش کلی آن در جهان است، این در حالی است که 10 درصد ارزش صادرات بخش کشاورزی مربوط به بخش شیلات است.

مرندی با اشاره به این موضوع که استان بوشهر بیش از 50 درصد میگوی پرورشی را به خود اختصاص داده افزود: میزان زیادی از تولیدات در انبارها باقی‌ مانده است، در حالی‌که حجم میگوی توزیع‌شده در داخل کشور حدود 30 درصد از کل میگوی برداشت‌ شده است.

این پرورش‌دهنده میگو ادامه داد: سرانه مصرف میگو در ایران 60 تا 70 گرم بوده و این نشان‌دهنده تهی بودن سبد غذایی ایرانیان از این ماده باارزش غذایی است که اگر هر نفر فقط 200 گرم میگو مصرف کند میزان 18 هزار تن میگوی پرورشی به مصرف داخل رسیده و در نتیجه تمایل پرورش‌دهندگان برای تولید بیشتر افزایش خواهد یافت.

مرندی با اشاره به اینکه نرخ بهره بانکی، تورم و نرخ ارز درهم‌ تنیده شده و بالا بودن نرخ بهره و پایین بودن نرخ ارز به واردکننده و تولیدکننده خارجی کمک می‌کند و صادرکننده ایرانی را هر روز ناتوان‌تر می‌سازد اظهار امیدواری کرد در این‌باره راهکاری اندیشیده شود.

آینده تاریکی پیش روی خود می‌بینیم

محمد قدسی یکی از پرورش‌دهندگان میگو در استان بوشهر با اشاره با اینکه پرورش میگو زمینه اشتغال 12 هزار جوان را در صنایع بالادستی و پایین‌دستی این صنعت فراهم کرد، گفت: اگر چنانچه همکاری لازم بین دولت و سازمان دامپزشکی در این حوزه نباشد این صنعت به قهقرا خواهد رفت و آینده چندان روشنی را در پیش‌روی خود نمی‌بیند.

شهامت یکی دیگر از پرورش‌دهندگان قیمت تمام‌شده میگو پیش از فروش و بیماری را دو مشکل اصلی این صنعت ذکر کرد.

وجود بیماری لطف الهی بوده

یکی دیگر از تولیدکنندگان میگوی استان بوشهر با اشاره به اینکه نرخ بهره تسهیلات به‌صورت اسمی 25 درصد و به‌صورت واقعی 35 درصد است، تولید در این صنعت از نظر اقتصادی را توجیه‌ناپذیر خواند.

تنگستانی افزود: وجود بیماری لطفی از جانب پروردگار بوده که مانع از تولید ضرر شده است و امیدواریم که دولت تولیدکنندگان را حمایت کند و سازمان‌های ذی‌ربط در این باب ورود کنند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید