آبزی‌پروری بستر احیای ماهیان خاویاری در ایران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبزی‌پروری بستر احیای ماهیان خاویاری در ایران /گ

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

آبزی‌پروری بستر احیای ماهیان خاویاری در ایران

در شرایطی که بیش از 99 درصد از ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر نابود شدند توسعه آبزی‌پروری بستر احیای این ماهیان در ایران است.

پنج گونه تاسماهیان «استویا»، «شیپ»، «ایرانی»، «روسی»، «فیل ماهی» و «اوزون‌برون» در دریای خزر زندگی می‌کنند و یک گونه در رودخانه‌های «ولگا» و «اورال» وجود دارد و در مجموع شش گونه ماهیان خاویاری در منطقه خزر داریم.

میزان صید ماهیان خاویاری از سال 1960 تا 2015 میلادی نشان می‌دهد 85 درصد از گوشت و خاویار در دریای خزر متعلق به «تاسماهی ایرانی»، 10 درصد «اوزون‌برون» و پنج درصد «شیپ» است ضمن اینکه صید «تاسماهی روسی» بسیار کم گزارش شده است

سال‌هایی که تولید ماهیان خاویاری بسیاری داشتیم قیمت خاویار در بازارهای جهانی پایین بود اما با کاهش تولید خاویار قیمت این محصول به بیش از دو هزار تا 2 هزار و 500 دلار به ازای هر کیلوگرم رسیده و در بازار خرده‌فروشی تا 12 هزار یورو به فروش می‌رسد

*گونه‌های ماهیان خاویاری در معرض انقراض

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به ارزیابی وضعیت گونه‌های اروپایی و آسیایی ماهیان خاویاری اظهار کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تمام گونه‌های مذکور در معرض خطر انقراض هستند و بازرگانی آنها ممنوع است.

محمد پورکاظمی به وجود گونه‌های ماهیان خاویاری در آمریکای شمالی اشاره کرد و افزود: ماهیان خاویاری در منطقه مذکور به دلیل اعمال مدیریت بهتر در وضعیت تهدید کمتری هستند.

وی با بیان اینکه مجوز کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض «سایتیس» تنها برای کشور کانادا در سال گذشته صادر شده است، تصریح کرد: سه تن خاویار از رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور کانادا صید شده و به بازارهای جهانی صادر شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، وضعیت کشور کانادا به لحاظ ذخایر و بهره‌برداری را بهتر از ایران خواند و بیان کرد: تولید بچه ماهی یکی از شاخص‌های اصلی در تولید ماهیان خاویاری است.

پورکاظمی بر تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری در رودخانه‌ها تأکید کرد و گفت: امکان تکثیر در آب‌های ایران وجود ندارد، اصلی‌ترین کشور تولیدکننده ماهیان خاویاری روسیه محسوب می‌شود و بیشترین تولید را داشته است.

وی با اشاره به تولید 23 میلیون قطعه بچه ماهیان خاویاری در سال 1998 در ایران، خاطرنشان کرد: بیشترین تولید بچه ماهیان خاویاری متعلق به ایران بوده اما به دلیل کاهش مولدان میزان رهاسازی به کمترین حد رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به دو راهکار تولید بچه ماهیان خاویاری اشاره کرد و یادآور شد: همکاری پنج کشور همسایه دریای خزر در تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری تاثیرگذار است و می‌تواند ذخایر این دریا را بهبود بخشیده و ارتقا دهد.

*تولید ماهیان خاویاری دریای خزر نیازمند برنامه عمل مشترک

پورکاظمی با تاکید بر مدیریت ذخایر مشترک ماهیان خاویاری در دریای خزر، اظهار کرد: نیازمند برنامه عمل مشترک تولید ماهیان خاویاری در دریای خزر هستیم.

وی، خواستار مبارزه با صید غیر مجاز مربوط به جوامع صیادی و حاشیه نشین‌های کشورهای حاشیه دریای خزر شد و افزود: احیا و بازسازی مناطق تخم‌ریزی و اقدام‌های جدی برای لایروبی و جلوگیری از آلودگی زیستگاه‌های ماهیان خاویاری تاثیرگذار است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان اینکه با روند موجود برنامه مذکور عملی نیست، تصریح کرد: نمی‌توانیم به احیای ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر خوشبین باشیم.

پورکاظمی به موافقت روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر در راستای حفاظت از ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: در شرایطی هستیم که بیش از 99 درصد از ذخایر ماهیان دریای خزر نابود شده است.

وی، سن و تجدیدپذیری ماهیان خاویاری که به بلوغ می‌رسند را بالا خواند و بیان کرد: اکنون تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم 10 تا 15 سال آینده به نتیجه می‌رسد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به اینکه توسعه آبزی‌پروری راهکار دوم احیای ماهیان خاویاری است، خاطرنشان کرد: آبزی‌پروری برای ایران مزایای متعددی دارد.

پورکاظمی، دریای خزر و داشتن ذخایر قابل پرورش را از مزیت‌های ایران در احیای ماهیان خاویاری عنوان کرد و یادآور شد: روسیه به دلیل عمق کم خزر شمالی و استان‌های محدود دارای شرایط آب و هوای مناسب از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

*خاویار ایران دارای نشان جهانی

وی با بیان اینکه بومی بودن گونه‌های ماهیان خاویاری از مزیت‌های احیای این ماهیان در ایران است، اظهار کرد: بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد و تمام دنیا خاویار ایران را می‌شناسد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، خاویار پرورشی ایران با آب دریای خزر را کیلویی 200 تا 300 یورو گران‌تر از دیگر مناطق جهان ذکر کرد و افزود: اگر ماهیان خاویاری را در سیستم پرورش به آب دریای خزر وصل کنیم و توسعه آبزی‌پروری از این طریق انجام شود می‌توان خاویار با کیفیت‌تری تولید کرد.

پورکاظمی از تولید سالانه 340 تن خاویار در جهان خبر داد و بیان کرد: سالانه دو تن خاویار در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت 80 میلیون نفری ایران، تصریح کرد: اگر یک درصد از جمعیت کشور خاویار مصرف کنند و این جمعیت 800 هزار نفری سالانه 100 گرم خاویار مصرف داشته باشند تنها برای تامین نیاز ایران سالانه 80 تن خاویار نیاز است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به انجام اقدام‌هایی در راهبرد کوتاه‌مدت احیای ماهیان خاویاری در کشور اشاره کرد و گفت: نیازمند برنامه جامع برای پایدار بودن آبزی‌پروری در ایران هستیم.

پورکاظمی با بیان اینکه نرخ گوشت ماهیان خاویاری به 30 هزار تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: زمانی گوشت ماهیان خاویاری کیلویی 65 هزار تومان بود.

*مزه نشان خاویار ایران نباید در بازار جهانی فراموش شود

وی، رقابت در بازارهای جهانی را نیازمند فراموش نشدن مزه نشان خاویار ایرانی دانست و یادآور شد: اکنون یک درصد از خاویار دنیا در ایران تولید می‌شود و به مرور نشان خاویار ما در حال فراموشی است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با تأکید بر احیای گونه‌های خاویاری «بلوگا» و «تاسماهی ایرانی» در کشور، اظهار کرد: استفاده تکنیکال پرورش ماهیان خاویاری مهم است.

پورکاظمی، ارتقای آگاهی و اطلاعات عمومی مردم از ماهیان خاویاری را مهم خواند و افزود: نیازمند تبلیغات برای فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکوتوریسم می‌تواند یکی از محورهای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور باشد، بیان کرد: استقبال از کاروان‌های گردشگری خارجی با نگرش ماهیان خاویاری حائز اهمیت است.

*تدوین برنامه راهبردی ماهیان خاویاری در ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، تدوین برنامه بلندمدت اقدام و عمل به منظور توسعه پرورش ماهیان خاویاری را مهم خواند و تصریح کرد: برنامه راهبردی ماهیان خاویاری در موسسه انستیتو ماهیان خاویاری ایران تدوین شده است.

پورکاظمی به انتشار کتاب راهبردی ماهیان خاویاری در کشور اشاره کرد و گفت: بازسازی ماهیان خاویاری به عنوان ذخیره ژنتیکی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تکنیک‌های جدید احیای ذخایر ماهیان خاویاری باید به طور جدی انجام شود، خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر را باید وادار کنیم در مسیر مذکور قرار گیرند تا بتوان ذخایر این دریا را احیا کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، خواستار ایجاد بانک ژن ماهیان خاویاری در کشور شد و اظهار کرد: در برخی از کشورها مانند روسیه مولدان ماهیان خاویاری را به پشت سدها و اکوسیستم‌های مختلف منتقل کرده و نگه‌داری می‌کنند.

پورکاظمی با اشاره به اینکه سالانه بعضی از گونه‌های خاویاری تنها پنج عدد ماهی صید می‌شود، یادآور شد: تعداد ماهیان خاویاری مذکور نباید به هیچ وجه حتی در مراحل تکثیر کشته شوند.

وی بر استفاده از بهترین متخصصان دنیا و داخلی برای تکثیر ماهیان خاویاری در کشور تأکید کرد و افزود: استفاده از قفس در دریای خزر برای نگه‌داری ماهیان خاویاری و تجمع آنها قبل و پس از تکثیر می‌تواند مفید باشد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بیان اینکه 80 مزرعه ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه مذکور در حال انجام است.

پورکاظمی از تولید 110 تن خاویار توسط کشور چین خبر داد و تصریح کرد: خاویار چین کیلویی 300 یورو وارد بازار جهانی می‌شود و باید بتوانیم با این کشور رقابت کنیم.

وی به طرح بنیاد مستضعفان با همکاری شیلات برای تولید خاویار در کشور اشاره کرد و گفت: تا سال 2022 قرار است تولید گوشت ماهیان خاویاری به هفت هزار تن و خاویار به 60 تن در ایران برسد اما هنوز با 80 تن مصرف داخلی فاصله دارد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با تأکید براینکه بخشی از خاویار ایران باید در بازار جهانی عرضه شود، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک شانسی برای صید ماهیان خاویاری در دریای خزر نداریم و باید از موقعیت موافقتنامه روسای جمهوری کشورهای حاشیه این دریا برای احیای ماهیان خاویاری استفاده کنیم.

*وضعیت ناامیدکننده تولید ماهیان خاویاری در دریای خزر

پورکاظمی، وضعیت دریای خزر برای تولید ماهیان خاویاری را ناامیدکننده دانست و یادآور شد: نیاز است آبزی‌پروری را در آب‌های داخلی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت خاویار تولیدی بسیار مهم است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم تولید ماهیان خاویاری روند کاهشی داشته باشد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید