تولید یک میلیون تن انواع آبزیان در ۲۰۱۵ /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولید یک میلیون تن انواع آبزیان در ۲۰۱۵ /گ

یک‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

تولید یک میلیون تن انواع آبزیان در ۲۰۱۵
در دو دهه اخیر صنعت شیلات رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۵ بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد و در حال حاضر ۱۳ قرارداد همکاری به ظرفیت ۲۰ هزار تن بین شیلات ایران و نروژ امضا شده است

شیلات عبارت از مجموعه علومی است که به شناسایی، اکولوژی، تکثیر و پرورش، صید و بهره برداری، نگهداری، عمل آوری و فرآوری ماهیان و سایر آبزیان و یا محصولات حاصل از آنها می‌پردازد. واژه شیل برگرفته از نام نوعی دام ماهیگیری رودخانه ای است. از مهمترین حوزه‌های تخصصی شیلات که مجموعاً علوم و صنایع شیلاتی نامیده می شوند، می‌توان به موارد ماهی شناسی، تکثیر و پرورش (ماهی، میگو، صدف، نرم تنان و گیاهان دریایی)، لیمنولوژی یا اکولوژی آب شیرین، اکولوژی دریاها، صید و بهره برداری (ماهیگیری صنعتی)، فرآوری محصولات شیلاتی و تغذیه آبزیان پرورشی اشاره کرد.

در حال حاضر در ایران رشته مهندسی شیلات در مقطع لیسانس در چهار گرایش تکثیر و پرورش آبزیان، بوم شناسی آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی و صید آبزیان در حال تدریس می باشد. مجموعه شیلات در کشورمان به درجه ای از رشد و پیشرفت رسیده است که بسیاری از کشورها تمایل دارند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشد یا از محصولات کشورمان در این حوزه استفاده کنند بر همین اساس به گفته رئیس سازمان شیلات در سال 2015 بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد كه 60 درصد از طریق صید دریایی و 40 درصد از طریق آبزی پروری بوده است.

این گزارش می افزاید: در دو دهه اخیر صنعت شیلات رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است به طوری که پیش از آن، بیش از 90 درصد صنعت شیلات متکی به صید از دریاها بوده است. ایرنا در این زمینه به نقل از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نوشته است: "در رویکرد جدید صنعت شیلات، آبزی پروری نسبت به صید و صیادی در آب های آزاد پیشی گرفته است و تلاش داریم برای توسعه این بخش همکاری های بین المللی، دانش، تکنولوژی های روز در کل زنجیره شیلات را تقویت کنیم.

در بحث آبزی پروری یکی از اقدامات اساسی استفاده از روش پرورش ماهی در قفس است و ایران می تواند با این شیوه تولیدات آبزیان را سالانه به یک میلیون تن در سال برساند. روش پرورش ماهی در قفس در آب های آزاد شمال و جنوب کشور علاوه بر رونق شهرها در سبد تغذیه ای خانوارها نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای دستیابی به اهداف توسعه ای صادرات محصولات شیلاتی به ویژه آبزی پروری 13 قرارداد شیلاتی بین بخش های خصوصی ایران و نروژ به امضا رسید."

یادآور می شود: تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 1383 به 415 هزارتن در سال 1394 رسید که به معنی بیش از سه برابر شدن میزان تولید است و با افزودن آبزیان صید شده در آب های تحت حاکمیت و آب های فراسرزمینی و بین المللی، مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به بیش از یک میلیون تن می رسد. میزان مصرف سرانه آبزیان کشور در سال 1394 بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده است که هنوز با میانگین مصرف سرانه در جهان تفاوت فاحشی دارد.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید