انتقال آب روی صنعت؛ کشاورزی و آبزیان تاثیر منفی می گذارد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

انتقال آب روی صنعت؛ کشاورزی و آبزیان تاثیر منفی می گذارد /گ

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

انتقال آب روی صنعت؛ کشاورزی و آبزیان تاثیر منفی می گذارد

آب حق همه مردم است اما اگر به صورت عادلانه توزیع شود،یعنی باید ابتدا مشکلاتی که از این انتقال در استان پیش می آید مد نظر گرفته شود.

با توجه به تصویب طرح جدید دولت مبنی برتوسعه کوهرنگ و انتقال آب بهشت آباد به زاینده رود بر آن شدیم عقیده صاحب نظران استان خوزستان را درباره تاثیرات انتقال آب بر استان را در این مورد داشته باشیم.



استاد دانشگاه چمران و مهندس علوم آب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار آراس با بیان این که محققین صنعت آب سابق بر این اشاره کرده اند برداشت از سر شاخه های آب تاثیر بدی بر سر شاخه های پایین دست می گذارد عنوان کرد:به خوبی می دانیم آب در دزفول و آبادان و دیگر شهرهای خوزستان متاثر از کمیت و کیفیت آب کارون و سر شاخه های آن است با توجه به حوزه صنعت و کشاورزی و این آلاینده ها اگر عمل خودپالایی یعنی تصفیه طبیعی آب توسط رودخانه انجام نشود طبیعتا کیفیت آب انتقالی به پایین دست و حوزه شهری مشکلات عدیده ای پیدا می کند.

احمد فتحی با اشاره به تاثیر بلامنازع انتقال آب روی صنعت کشاورزی و آبزیان خاطر نشان کرد: این تاثیرات بر روی شهرهای پایین دست مثل آبادان و خرمشهر بیشتراست، چراکه زه آب های خروجی از پسماندهای نیشکر وارد کارون می شود و اگر حجم آب کاهش پیدا کند عمل تصفیه سازی رودخانه ها به کندی صورت می گیرد و این در کیفیت آب شرب این شهر ها تاثیر بیشتری دارد.

وی با ابراز تاسف ازاین که در مورد تصفیه خانه ها اقدامات موثری صورت نگرفته است گفت: به دلیل عدم کنترل و نظارتی که در بالا دست از بستر سواحل و دامنه ها کوهستان ها عمل تصفیه آب خوب صورت نمی گیرد و رسوب ها وارد رودخانه می شود، حجم رسوب دررودخانه ها بالا می رود.در همین سیل اخیر که اتفاق افتاد و سد دز را باز کردند رسوب زیادی رودخانه را گرفت و همین رسوب بر راندمان بهره برداری تصفیه خانه ها اثرات منفی گذاشته است.

فتحی ادامه داد: تصفیه فیزیکی و شیمیایی در تصفیه خانه ها به آن جدیت و کیفیت خوب انجام نمی شود و آب شربی که در سطح شهر منتشر می شود بخشی از امللاح را نیز به آب منازل وارد می کند.

وی در این زمینه به مشکلات کشاورزی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: اجازه حفر چاه به کشاورزان نمی دهیم و بعد حق آبه ها را نیز افزایش می دهیم بنابراین هزینه های سرمایه گذاری برای کشاورزان بالاتر از درآمدزایی شده است ضمن این که تعرفه ها 25 درصد بالاتر رفته و واردات میوه به شکل ناصحیح انجام می شود تمام این ها باعث رکود صنعت کشاورزی استان هم می شود.

استاد دانشگاه چمران و مهندس علوم آب در پایان اظهار داشت: باید در تمام این موارد تصمیم جدی و قاطع گرفته شود آب حق همه مردم است اما اگر به صورت عادلانه توزیع شود؛ توزیع عادلانه آب یعنی باید ابتدا مشکلاتی که از این انتقال در استان پیش می آید مد نظر گرفته شود. خوزستان قطب کشاورزی کشور است؛ آبزیان و حوضچه های پرورش ماهی گرمابی مثل پروژه احمدی خرمشهر و آزادگان اهواز بر مبنای آب حیات دارند و سرانجام آنها بعد از این انتقال نامعلوم است.
منبع : آراس

دیدگاه خود را بیان کنید