تولید سالانه ۱۲۰۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی در سطح استان کرمان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولید سالانه ۱۲۰۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی در سطح استان کرمان /گ

چهار‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

تولید سالانه ۱۲۰۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی در سطح استان کرمان

نادر نخعی کارآفرین کرمانی گفت : سالانه در سطح استان تقریبا چیزی حدود ۱۲۰۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی تولید می شود که با حذف واسطه ها می توان این تولیدات را افزایش داد

نادر نخعی کارآفرین کرمانی است که از سال ۱۳۹۲ در زمینه اقتصادی با سپاه ثارالله استان کرمان در حال فعالیت است ؛ وی که دارای کارشناسی شیلات می باشد در طرح های اقتصاد مقاومتی و بخش شیلات با سپاه استان در حال همکاری است .

این کار آفرین دارای مزرعه پرورش ماهی در منطقه سیرچ از بخش شهداد می باشد که حدودا در فاصله ۵۵ کیلومتری کرمان واقع شده است و این منطقه دارای ۲ منبع آبی می باشد ؛ چشمه سار و آب رودخانه ، که از آب رودخانه برای مزرعه پرورش ماهی خود استفاده می کند .

مساحت استخرهای این مزرعه به طور کل نزدیک ۲ هزار مترمربع مفید می باشد و دارای یک سالن تکثیر ۵۰ تا ۶۰ مترمربعی است و آب استخرهای معمولا به صورت پوپولیسم تصفیه می شود و این استخرها دارای ابعاد متفاوتی هستند .

لذا برای استخرهای پروار و بچه ماهی هر استخر دارای ابعاد مختلفی است و هر چه به سمت پرورار ماهی پیش می رود طول ، عرض و ارتفاع استخر بیشتر می شود.

این مزرعه که تنها بخشی از آن به بهره برداری رسیده است در حال حاضر یک نفر به طور مستقیم و ۲ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می باشند ، حال با تکمیل این مزرعه تقریبا به ازای هر ۵ تن تولید ماهی یک نفر اشتغال مستقیم و ۲ نفر اشتغال غیرمستقیم خواهند داشت و به طور کلی در مجموع حداقل ۳ نفر ثابت و ۶ نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد

وی افزود : اکنون هم به دلیل تکمیل این مزرعه افراد زیادی در حال فعالیت غیر مستقیم هستند که عمدتا هم نیروهای همین منطقه می باشند .

نخعی خاطر نشان کرد : ما در این مزرعه هم در بحث تکثیر و هم در پرورش ماهی فعالیت داریم و براین اساس سالانه حدود ۲۰ تن ماهی و ۲ میلیون بچه ماهی تولید خواهیم کرد

این کارآفرین با بیان این که در سطح استان تقریبا چیزی حدود ۱۲۰۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی تولید می شود ، عنوان کرد : مشکل بزرگ اکثر پرورش دهنده های ماهی بازاریابی می باشد که این مورد در خصوص ماهی های گرمابی بیشتر است زیرا این ماهی ها با توجه به کیفیت و قیمت مناسب خود هنوز به خوبی برای همشهریان کرمانی معرفی نشده اند و برای فروش باید به استان های جنوبی از جمله خوزستان منتقل شوند تا به عراق صادر شوند ولی ماهی سردآبی قزل آلا در خود استان مصرف می شوند .

وی ادامه داد : اگر امکان حذف واسطه ها وجود داشت و ما می توانستیم در قالب تعاونی ها و فروشگاه های عرضه مستقیم تولیدات شیلاتی خود را عرضه کنیم ، پرورش دهنده های استانی سود بیشتری می بردند و زمینه کار شیلاتی در استان افزایش می یافت

منبع : کرمان 1400

دیدگاه خود را بیان کنید